هنگامی که قرار بود یک محموله از طریق گمرک اسلام قلعه وارد مرز دوغارون شود، فردی با نشستن در جلوی ماشین حمل گوشت اجازه حرکت و خارج شدن از گمرک اسلام قلعه را نداد

جزئیات جدید جلوگیری مافیا از  واردات گوشت ارزان قیمت

 روزنامه قدس در هفته‌های اخیر با پیگیری دلایل کاهش عرضه و گرانی گوشت ضمن تهیه اخبار و گزارش‌های متعدد با انعکاس خبری از سوی یکی از نمایندگان مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از وجود مافیای گوشت در مشهد پرده برداشت که برای پیگیری بیشتر گفت وگویی را با دست‌اندرکاران انجام دادیم. این گفت و گو زوایای بیشتری از وجود مافیای گوشت در استان را آشکار می کند.

  پیگیری رد پای گوشت وارداتی از مرز دوغارون

ناظر گمرکات خراسان رضوی در خصوص میزان واردات گوشت در سال جاری از گمرکات استان به خبرنگار ما گفت: در سال ۹۷ در گمرک دو غارون چهار اظهارنامه گوشت گرم داشته‌ایم که به وزن بیش از ۳۵ تن بوده که دو اظهارنامه در منطقه آزاد و دو اظهارنامه نیز در گمرک دوغارون ثبت شده است که در تاریخ‌های ۱۲ آبان، ۲۱ آبان، ۱۱ آذر و ۲۲ آذر و به ارزش بیش از ۲۲۱ هزار دلار وارد خراسان رضوی شده است.

امید جهان خواه در خصوص شایعه توقف محموله بزرگ گوشت گرم در مرز دوغارون گفت: در حال حاضر هیچ محموله گوشتی در محوطه گمرک و منطقه آزاد دوغارون وجود ندارد و در چند ماه پیش به ما اعلام شد که محموله گوشت در گمرک اسلام قلعه چند روزی متوقف شده است که علت آن تشریفات اداری برای اخذ مجوز ورود به دوغارون بوده است و ما در مجموعه گمرک تمام اقدامات لازم برای سرعت بخشیدن به ورود و ترخیص گوشت را در گمرکات استان دیده‌ایم.

  توزیع گوشت گرم افغانستان در مشهد

معاون اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص واردات گوشت گرم افغانستان گفت: اگر از افغانستان واردات گوشت به استان داشته باشیم، می‌توانیم آن را با قیمتی در حدود ۳۸ هزار تومان به دست همشهریان برسانیم.

علی باخرد افزود: چندی پیش، هیئتی به نمایندگی از ستاد تنظیم بازار استان به کشور افغانستان و شهر هرات مراجعه کرده و کشتارگاه آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند. کشتارگاه هرات پیشرفته، بهداشتی و مورد تأیید بود. پس از ارزیابی‌های لازم مشخص شد که اگر از این کشتارگاه واردات گوشت به استان داشته باشیم، می‌توانیم آن را با قیمتی در حدود ۳۸ هزار تومان به دست همشهریان برسانیم. قیمت لاشه گوسفندی هم در حدود ۳۳ هزار تومان خواهد بود. البته باید در نظر داشت که برای این کار دلار ۴۲۰۰ تومانی مورد نیاز است.

وی افزود: گوشت چون از کالاهای اساسی است برای تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ مشکلی وجود ندارد و به راحتی قابل تخصیص است. تنها لازم است که اشخاص حقیقی و یا حقوقی وارد عرصه شوند و برای واردات گوشت از افغانستان اعلام آمادگی کنند. ما آن‌ها را به شرکت پشتیبانی امور دام برای دریافت ارز دولتی معرفی می‌کنیم. در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: تاکنون از افغانستان واردات بسیار پایینی داشته‌ایم. فقط سه محموله به وزن ۳۲ تن وارد استان شده است که این نشان دهنده آن است که میزان واردات از افغانستان قابل توجه نیست. برای ارزان شدن گوشت گرم در استان، تجار باید همت خود را افزایش دهند.

معاون اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی تصریح کرد: تا امروز حدود ۴۰۰ تن گوشت گرم از استرالیا و ۵۰ تن گوشت منجمد از مغولستان واردات داشته‌ایم و به احتمال زیاد به زودی از قزاقستان هم واردات گوشت خواهیم داشت.

وی ادامه داد: باز هم اعلام می‌کنم ستاد تنظیم بازار استان این آمادگی را دارد که هر شخص حقیقی یا حقوقی که توانایی واردات گوشت از افغانستان را دارد اعلام آمادگی کند تا او را برای اخذ دلار ۴۲۰۰ تومانی به مراکز مربوطه معرفی نماییم.

  گوشت افغانستان هیچ مشکلی ندارد

حامد طاهریان، رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: گوشت وارداتی از افغانستان از لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی ندارد و تمام مراحل واردات و توزیع آن در میادین و غرفه‌های شهرداری با نظارت اداره کل دامپزشکی استان انجام شده است و این گوشت دارای کیفیت بسیار مناسبی است.

  تأیید سخنان نماینده مشهد

مدیرعامل شرکت بازرگانی پایتخت پروتئین اعتماد به عنوان یکی از وارد کنندگان گوشت به کشور بویژه گوشت وارداتی از افغانستان در گفت‌وگو با قدس گفت: تیمی از دامپزشکی، دستگاه قضا، جهاد کشاورزی و صمت از کشتارگاه هرات افغانستان بازدید کردند و در جریان روند تولید گوشت در این کشتارگاه قرار گرفتند و نخستین محموله گوشت وارداتی از هرات افغانستان به تهران انتقال داده شد تا تمام آزمایش‌ها توسط سازمان دامپزشکی انجام و تأییدیه‌های مربوطه برای گوشت هرات افغانستان اخذ شود.

رضا قاسمی افزود: در کشتارگاه هرات افغانستان اگر کشتار صورت بگیرد باید همان روز حمل شود و امکان نگهداری گوشت در این کشتارگاه وجود ندارد و هنگامی که محموله گوشت به مرز دوغارون می‌رسد، تعزیرات اعلام می‌کند که این گوشت باید به کجا ارسال شود. محموله‌های گوشت وارداتی تماماً به جز یک محموله با قیمت مصوب تعزیرات و نظارت سازمان صمت، دامپزشکی و جهاد کشاورزی در مشهد توزیع شده است و نکته جالب این است که تعزیرات تهران به ما اعلام کرده است که چرا این محموله‌های گوشت در مشهد توزیع شده است؟ توزیع گوشت گرم از هرات افغانستان به دلیل فاصله کم و توزیع سریع آن در سطح شهر مشهد به نفع ماست.

وی ادامه داد: این در حالی است که حتی گوشت منجمد گوساله نیز به مشهد داده نمی‌شد و شرکت ما ۱۵۰ تن گوشت گوساله در مشهد توزیع کرده است که برای این اقدام خود مورد بازخواست برخی از افراد قرار گرفته‌ایم.

این وارد کننده گوشت در خصوص وجود مافیای گوشت در مشهد گفت: نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی درست می‌گوید که کسانی نمی‌خواهند گوشت ارزان وارد مشهد شود و بارها از ما خواسته‌اند که بی‌خیال گوشت برای مشهد شویم که اقدام به کارشکنی‌هایی نیز کرده‌اند و حتی با طرف افغانستانی نیز تماس گرفته‌اند تا این گوشت از طریق شرکت پایتخت پروتئین اعتماد وارد کشور نشود و بلکه واردات گوشت گرم از طریق افغانستان در اختیار خودشان باشد و به دلیل اینکه ما با کشتارگاه هرات افغانستان قرارداد داشته‌ایم آن‌ها موفق نشدند.

وی ادامه داد: حتی هنگامی که قرار بود یک محموله از طریق گمرک اسلام قلعه وارد مرز دوغارون شود، فردی با نشستن در جلوی ماشین حمل گوشت اجازه حرکت و خارج شدن از گمرک اسلام قلعه را نداد و به دلیل بی‌حساب و کتاب بودن گمرک اسلام قلعه و عدم دخالت مأموران، مرز بسته و محموله گوشت در مرز مانده بود و حتی دکتر دامپزشکی که از تهران برای کنترل گوشت به افغانستان اعزام شده بود اعلام کرد که باید ابتدا بیمه ضد تروریست شود و حتی مهر خود را در تهران جا گذاشته بود و نیز برای ریزش موهای خود شامپوی خاصی را درخواست کرده بود که اقدامات این دکتر صورتحساب چندهزار دلاری را برای ما به همراه داشت و برای محموله‌های دیگر هر دکتری که از تهران هماهنگ می‌شد فردای آن روز انصراف خود را اعلام می‌کرد که پس از این موضوعات با هماهنگی دامپزشکی خراسان رضوی دکتری از مشهد برای نظارت بر گوشت معرفی شد.

قاسمی در خصوص تأمین ارز برای واردات گوشت، گفت: بانک مرکزی تأمین ارز برای خرید گوشت از افغانستان را انجام نداده است و روزی که تحریم‌ها دوباره آغاز شد، بانکی که در افغانستان ارز در آن جابه جا می‌شد نخستین بانکی که با ایران قطع رابطه کرد همین بانک بود و در چند روز گذشته یکی از معاونان وزارتخانه‌ها در خصوص تأمین گوشت برای مشهد پیگیری داشته‌اند و با توضیحاتی که دادیم معاون وزیر اعلام کرد که از این موضوعات بی‌خبریم و ارزی که برای واردات گوشت از افغانستان داده شده است توسط شرکت بازرگانی پایتخت پروتئین بوده است و سپس ارز دولتی تحویل شده است و قرار شد معاون وزیر پیگیر تأمین ارز برای واردات گوشت باشد و حتی قرار شد برای واردات گوشت به مشهد از قزاقستان نیز، به صورت هوایی اقدام کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.