مهدی داروی در خصوص ایمنی ساختمان های پایتخت گفت: ۲۴۳ ساختمان در پایتخت در شرایط بحرانی قرار دارند و مالکان ۲ تا ۳ درصد به دستورالعمل های ایمنی توجه می کنند.

 بحران در ۲۴۳ ساختمان ناایمن شهر

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، حوزه شهری کلان شهر تهران با بیش از ۱۰ میلیون جمعیت ، به عنوان سومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است. تهران به ۲۲ منطقه و 123 ناحیهٔ شهری تقسیم شده‌ و شهرهای تجریش و ری را دربر گرفته‌ است.

تهران در برابر بسیاری از رخدادها و خطرات طبیعی از جمله زمین‌لرزه آسیب‌پذیر است. بررسی‌های زمین‌شناسی انجام شده بیانگر آن است که شهر تهران روی گسل‌های زیادی قرار دارد. با گسترش فضای شهر، ساخت‌وسازهایی نیز در حریم یا روی گسل‌های بزرگ و لرزه‌خیز انجام شده‌است. همچنین دشت تهران و شهر ری دارای شکستگی‌هایی است که ممکن است به هنگام لرزش گسل‌های بزرگ، دچار لغزش و جابه‌جایی شوند. با بررسی زمین‌لرزه‌های روی داده در گسترهٔ تهران و پیرامون آن، زمین‌لرزه‌هایی به بزرگی ۷٫۷ درجهٔ ریشتر را می‌توان یافت.

در تهران بیش از ۳ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد.همچنین تعدادی ساختمان ناایمن تجاری وجود دارد که روزانه مردم در آن تردد بیشماری می کنند و ممکن است با ریزش آن خطرات جبران ناپذیری همانند پلاسکو داشته باشیم.

با مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

در تهران چه تعداد ساختمان‌ نا ایمن شناسایی شده است؟

 طی  چند سال اخیر در کلان شهر تهران در حال شناسایی ساختمان‌های ناایمن هستیم. بر اساس آمار به دست آمده تا پایان سال 96، 22 هزار ساختمان ناایمن  شناسایی شده است البته نمی‌توان برای همه آنها لفظ ناایمن را به کار برد چرا که در شرایط متفاوتی هستند و سطح ناایمنی آنها با یکدیگر فرق می کند. 

چه تعداد از این ساختمان های اقدام به ایمن سازی کرده اند؟

243 ساختمان ناایمن شناسایی شده است. بازدید و مکاتباتی صورت گرفته و  حدود 30 درصد آنها اقدام به ایمن‌سازی کرده‌اند تا هر چه سریع‌تر به شرایط ایمنی برسند.

از 243 ساختمان چند ساختمان در حالت بحرانی هستند؟

همه آنها در شرایط بحرانی هستند.

این ساختمان‌ها بیشتر در کدام مناطق قرار دارند؟

در تمام مناطق هستند اما در نقاط مرکزی شهر بیشتر هستند.

تاکنون مالکین چه اقداماتی برای ایمن سازی ساختمان ها انجام داده اند؟

اگر از من سوال می‌کنید می گویم که  خلاء قانونی در این زمینه وجود دارد؛ هیچ الزامی وجود ندارد که مالکین ساختمان‌ها را ایمن سازی کنند. تنها قانون جدی بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها است و از تدوین این قانون بیش از 60 سال گذشته است؛ در این قانون اختیارات شهرداری نیز مشخص نشده است.

شهرداری تهران چه اقداماتی برای  ساختمان های ناایمن انجام می دهد؟

واقعاً این سوال خیلی مطرح است. آیا ساختمان‌هایی که ناایمن است را ما باید تعمیر کنیم؟ نه این طور نیست. به عنوان مثال ماشین شهروندی که خراب می‌شود و شرایط فنی لازم را ندارد پلیس آن را تعمیر می‌کند؟ خیر. واقعا ما قانون مشخصی برای ایمنی نداریم ، شهرداری نقش نظارتی دارد.

نکته بسیار مهم در اجرای تمهیدات این است که ابتدا تکلیف ما را روشن کنند و به ما بگویند که به عنوان شهرداری چه وظیفه‌ای داریم. آتش‌نشانان توان عملیاتی خوبی دارند باید از نظر کارشناسی آئین‌نامه‌های مربوطه در دسترس آنها گذاشته و آگاه‌سازی عمومی انجام شود اما این وسط تکلیف حقوق شهروندی چیست؟

اگر بنده به عنوان یک شهروند سطح ناایمنی را انتخاب می‌کنم، تبعات اجتماعی دارد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که اتفاقات مثبت رخ دهد. باید قوانین به گونه‌ای تغییر و اصلاح شود. من این نگرانی را دارم که عده‌ای تصور کنند سازمان آتش‌نشانی به دنبال فرافکنی و فرار از مسئولیت‌ها است، باور کنید اینگونه نیست ما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم و سطح ایمنی را بالا ببریم.

گفته می شود ساختمان‌ آلومینیوم، پاساژ آزاد و ... بسیار ناایمن هستند و احتمالاً به سرنوشت پلاسکو دچار شوند؟

ساختمان آلومینیوم ناایمن بود در حال حاضر اقدامات زیادی انجام و اصلاحاتی صورت گرفته است، در پاساژ آزاد هم اقداماتی صورت گرفته است. ما به عنوان شهرداری برنامه داریم و اخطارهای لازم را می دهیم اما تاکید می کنم که فقط اخطار ناایمنی نمی دهیم بلکه چک‌لیست‌های ساختمان را تهیه و دستورالعمل‌های ایمنی را صادر می کنم. برخی ساختمان‌ها به خاطر قدمتی که دارند نمی‌توانند ایمن شوند ما باید ضریب ایمنی را افزایش دهیم. نگاه ما به ایمنی صفر و صد نیست؛ جزء الزامات است که شرایط ایمنی در تهران افزایش یابد. انتظار داریم دستورالعمل‌های ایمنی که صادر می‌شود اجرایی شود؛ بازدیدهایی انجام و ارزیابی‌های لازم هم صورت می‌گیرد.

به دستورالعمل‌های ایمنی چه میزان توجه می‌شود؟

خیلی کم، شاید دو تا سه درصد.

علت این بی‌توجهی‌ها چیست؟

باور عمومی در مورد خطر هنوز وجود ندارد. در دنیا مبحث ایمنی بسیار مهم است و قوانین جدی برای وقوع حوادث بزرگ دارند. باید تلاش کنیم؛ فرهنگ‌سازی کنیم و این کار، کار یک سازمان نیست. باید تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه ورود کنند.

ببینید پلاسکو در تهران رخ داد و ساختمان‌های ناایمن دیگری هم وجود دارد؛ بگذارید یک نکته را بگویم آتش‌نشانان در بخش سازه‌ای نمی توانند ورود نمی‌کنند چرا که کار تخصصی آنها نیست. باید نظام مهندسی در مباحث سازه‌ای ورود کند ولی معمولاً ساختمان‌های ناایمن برای آتش‌نشانی دچار مشکل می‌کند.

در چه صورت مجوز پلمب  صادر می شود؟

چندین بار اخطار به مالک داده می شود و در صورت بی توجهی ساختمان پلمب می شود. البته در برخی ساختمانی های پرخطر اقداماتی صورت گرفته و در حال ایمن سازی هستند.

زلزله در کمین تهران است، برای این شرایط آماده هستید؟

در صورت وقوع زلزله شرایط متفاوت است. البته طرحی برای استاندار شدن تهران از نظر تعداد ایستگاه های آتش نشانی وجود دارد. اما با توجه به شرایط فعلی باز هم برای آن شرایط کافی نیست.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.