خوزستان_ سعید رضوانی گفت: با وجود توانمندی های گوناگون استان خوزستان، اخبار منفی درباره محیط زیست و آلودگی ها چهره استان را مخدوش کرده است.

برخلاف ظرفیت‌های خوزستان، اخبار منفی چهره استان را مخدوش کرده است 

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید عبداله موسوی، مدیر عامل شرکت ملی حفاری در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، بیان کرد: شرکت حفاری با ۴۰ سال سابقه تاسیس، دارای ۷۲ دکل است که ۳ دکل دریایی و مابقی آن خشکی است.

موسوی ادامه داد: پیش از انقلاب به دلیل اینکه ایران تکنولوژی حفاری نداشت، نیاز بود شرکت های متعدد آمریکایی و انگلیس در خوزستان حضور داشته باشند، اما پس از انقلاب با وابستگی که  به آمریکا داشتند، تجهیزات قابل حمل را با خود برده و سازه های غیر قابل حمل باقی مانده است. این شرکت ها پس از انقلاب از ایران خارج شدند. مدت زیادی شرکت های نفتی بلاتکلیف بودند تا اینکه عده ای از متخصصان دریافتند توان راه اندازی دکل های حفاری را بدون نیاز به آمریکایی ها دارند. نیاز کشور به آمریکا در زمینه حفاری چاه های نفت کم شد و متخصصان ایرانی جای متخصصان و شرکت های آمریکایی و اروپایی را گرفتند.


 *شرکت ملی حفاری بیشتر نیاز خود را از سازندگان داخلی تامین می کند* 

مدیر عامل شرکت ملی حفاریبا تاکید بر اینکه ابتدا اعتماد به قطعات داخلی کم بود اما به مرور با اثبات آن ها و عدم دسترسی به قطعات خارجی کار به جایی رسید که تجهیزات استاندارد  شناخته شده و ساخت داخل است، اظهار می‌کند: با اضافه شدن دستگاه های حفاری ناچار شدند برای رفع نیاز تجهیزاتی که از آمریکا وارد می‌شد به تولیدات داخل توجه کنند و روی توان و ظرفیت داخلی حساب کنند، حالا خیلی از شرکت ها بر اساس نیاز ملی‌حفاری شروع به قطعه سازی می کنند، بومی سازی تولید قطعات درحفاری گامی مهم در توسعه منابع نفتی است و ۱۰۰۰ قلم تولید  قطعه توسط وزارت نفت بومی سازی شده است.

وی با بیان این موضوع که حفاری نقش محوری در تولید نفت در خشکی و دریا دارد، خبر داد: پتانسیل مخازن هیدرولیک شرکت نزدیک ۱۳ میلیون بشکه است که توسط برنامه ریزی مهندسین نفت با طراحی حفاری استخراج می شود.
موسوی اضافه کرد: دکل هایی در میادین مشترک در اختیار زنجیره تولید است که نزدیک به ۲۰ هزار زنجیره انسانی شامل ۴هزار و ۵۰۰ نیروی رسمی و بقیه پیمانکاری در آن فعالیت می کنند.

مدیر عامل شرکت حفاری با تاکید اینکه برای تامین کالاهای خاص مشکل داریم خاطر نشان کرد: اکثر کالاها در ایران تولید می شود و مدیریت تولید آنها اهمیت بسیاری دارد که نشان از توانمندی هاست، پیش از این نیروهای ایرانی در حفاری فقط کارهای یدی انجام می دانند و خوشبختانه امروز مهندسین و مدیریت ها از ایران است و مسلما مدیریت ۷۲ دکل در جغرافیای ایران کار مهمی است.

وی در پاسخ به حضور کشورهای خارجی برای قراردادهای ای.پی.سی با اشاره به اینکه از ابتدا نیز فرار نبود شرکت خارجی در این فرایند باشد، تاکید کرد: ۱۰ قرارداد با حضور وزیر انجام شده و یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای این ۸ شرکت داخلی که در ۲۷ طرح موجب افزایش ۳۰۰ بشکه شده اند هزینه شده و ۵ درصد این قرارداد ها صرف امور عام المنفعه می شود.


 *اخبار منفی چهره خوزستان را مخدوش کرده است* 

در ادامه این نشست سعید رضوانی، مدیر روابط عمومی استانداری استان، خوزستان را با  ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی پس از تهران، تاثیر گذارترین استان از لحاظ اقتصادی دانست و اظهار کرد: ۳۳درصد آبهای شیرین جاری در استان و ۳۵درصد انرژی برق آبی کشور در خوزستان است، ضمن اینکه با ۱۴ میلیون تن تولید در حوزه کشاورزی نیاز ۱۱ میلیون نفر را در کشور تامین می کند.

رضوانی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰درصد نفت، گاز و پتروشیمی نیز در خوزستان متمرکز است، اظهار داشت: این مزیت ها به همراه جغرافیای در مسیر فلات استان که دسترسی هوایی و زمینی متفاوتی دارد باعث سرمایه گذاری متنوع شده و اهمیت خوزستان را بیش از پیش نشان می دهد.

وی انتشار اخبار منفی از محیط زیست را مسبب نمایش چهره ای مخدوش از خوزستان خواند و گفت:تلاش  داریم تا تصاویر بهتری از خوزستان منعکس شود تا جذب سرمایه‌گذار و گردشگر بیشتر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.