مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی دستاوردهای چهل ساله اوقاف و امور خیریه استان پس از انقلاب اسلامی را تشریح کرد.

دستاوردهای اوقاف خراسان در طی چهل سال انقلاب اسلامی
به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده که ظهر امروز در نشست خبری «دستاوردهای چهل ساله اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی» سخن می‌گفت، اظهار کرد: درحقیقت در گذشته اجرای سیاست اصلاحات اراضی و فروش موقوفات و یا به عبارت دقیق‌تر بذل و بخشش موقوفات به خاندان و ارادتمندان پهلوی، منشا وضع اسفبار نهاد ممتاز دینی وقف بوده است، از سوی دیگر عدم بیان ضرورت و برکات وقف در حل مشکلات جامعه بر این کم‌رنگی سایه افکنده است.
وی ادامه داد: با اجرای قانون تبدیل به احسن موقوفات یا همان اصلاحات ارضی، بسیاری از موقوفات به ثمن بخس فروخته شد و به تعبیری موقوفات عام مزروعی تبدیل به سوء شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: دستاوردهای این 40 سال در حوزه فرهنگی و اجتماعی  شامل راه‌اندازی 15 دفتر مشاوره وقف و تشکیل بیش از 50 انجمن یاوران وقف با هدف همکاری مردمی در ایجاد وقف جدید، راه‌اندازی ایستگاه‌های همه واقف باشیم، برگزاری همایش‌های بزرگداشت عالمان وقف با هدف معرفی ایشان و آثار موقوفات ایجا دشده توسط ایشان و مردم، ترویج فرهنگ‌ وقف‌های دسته‌جمعی، معرفی و تکریم واقفین و اصحاب وقف، اجرای همایش‌های تجلیل و برنامه دیدار با این عزیزان، اجرای امینانه نیات واقفین می‌شود که این موضوع در دهه چهارم انقلاب از سال 87 تا 97 مورد تاکید ویژ ه قرار گرفت. کلیه اسناد و مدارک وقفی بازخوانی، بازنویسی و دسته‌بندی شد و در سامانه واقفان کشور بارگذاری شد.
احمدزاده خاطرنشان کرد: مهر تندرستی برای موقوفات دارو و درمان، دست‌های مهربانی برای ایتام و مستمندان، پیوند آسمانی برای کمک‌ هزینه ازدواج و جهیزیه، زائرین حرم رضوی برای اعزام زائراولی‌ها به حرم، مهر تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان، سفره‌های آسمانی برای اطعام و افطار و طرح زائرین حسینی برای عتبات عالیات جزو طرح‌های پیگیری اجرای امینانه نیات واقفین هستند.
وی افزود: در حوزه بقاع متبرکه، برنامه‌های تقویت نیروی انسانی بقاع متبرکه و رسیدن از حدود 250 نفر به بیش از 5000 نفر و برگزاری دوره‌های متعدد آموزش برای آن‌ها، هدف‌گذاری در برنامه‌های فرهنگی جهت تبدیل بقاع متبرکه به محلی برای آرامش معنوی مردم و قطب‌های فرهنگی جامعه، برگزاری ویژه برنامه های آرامش بهاری، سوگواره یاس نبوی، نشاط معنوی، ولایت علوی ، اکمال دینی نبوی، بصیرت عاشورایی، ضیافت الهی که سالانه صدها برنامه متنوع فرهنگی برای اقشار مختلف مردم اجرا می‌شود، از جمله دستاوردهاست.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: برگزاری مراسم‌های مذهبی و انقلابی و هم‌چنین برنامه‌های ادعیه ، اقامه بیش از 23 هزار نوبت نماز جماعت، راه‌اندازی دفاتر مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی و سالانه حدود 68 هزار نفر، راه‌اندازی بیش از 100 مرکز فرهنگی وقرآنی، برگزاری دوره‌های سبک زندگی اسلامی و برنامه‌های بصیرتی، تهیه و توزیع سالانه بیش از 100 هزار عدد محصول فرهنگی و اعزام سالانه بیش از 350 مبلغ در مناسبت‌های مختلف بقاع متبرکه را داشته‌ایم.
احمدزاده گفت: در حوزه امور قرآنی، اجرای 41 دوره مسابقات قرآن کریم از مرحله شهرستانی، استانی و اعزام منتخبین به مرحله کشوری، کسب رتبه‌های کشوری و بین‌المللی توسط نخبگان قرآنی خراسان رضوی، تجلیل نخبگان مراحل شهرستانی تا بین المللی و نیز نخبگان حفظ قرآن کریم، تربیت بیش از 9 هزار حافظ قرآن کریم و 1000 مربی قرآن کریم در 6 سال، برگزاری محافل انس با قرآن کریم با حضور قاریان بین المللی و کشوری و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی مردمی با بهره گیری از ظرفیت موقوفات قرآنی و توسعه موقوفات قرآنی از جمله کارها بوده است.
وی اظهار کرد: در حوزه حقوقی و ثبتی، پیگیری و انجام امور مربوط به افراز، تفکیک، و همچنین تعقیب دعاوی مطروحه در مراجع و محاکم قضایی تا صدور احکام تکلیفی موردانتظار، برنامه‌ریزی و اقدام در امر تثبیت موقوفات و بقاع متبرکه و حفظ و حراست از املاک و اراضی وقفی انجام شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: از تاریخ 1/12/1308 لغایت 30/11/57 تعداد 4767 سند صادر شده  که که موجب سنددار شدن تعداد 42 هزار و 740 رقبه شده بود اما با تلاش و پیگیری واحد حقوقی و ثبتی اوقاف خراسان رضوی از تاریخ 1/12/57 لغایت 16/5/97 تعداد 17 هزار و پنجاه سند صادر شده که به این ترتیب 85 هزار و 72 رقبه سنددار که مجموعا127812 رقبه سنددار شده‌اند.
احمدزاده گفت: در حوزه بهره‌وری اقتصادی وجود اطلاعات مکانی دقیق و به‌روز یکی از ابزارهای مدیریت منابع در حوزه املاک و اراضی است که این مهم در معاونت بهره‌وری اقتصادی به خوبی انجام شده و در همین راستا این معاونت با ایجاد بانک اطلاعات املاک و اراضی موقوفه با طراحی و اجرای پروژه جی آی اس با عنوان برداشت اطلاعات مکانی و توصیفی دقیق از محل موقوفات گام مهمی در این راستا برداشته است.
وی افزود: بازسازی، نگهداری و تعمیر موقوفات و هم‌چنین فعالیت‌های عمرانی، به‌روزآوری و مصرف بهینه منابع آبی موقوفات با لایروبی قنات‌ها، لوله‌گذاری مسیر انتقال آب، اخذ و تمدید مجوزهای چاه‌ها، اصلاح سیستم آب و استفاده از کشت  گونه‌های کم مصرف در استفاده از آب از مهم‍‌ترین اقدامات بهره‌وری اقتصادی در حوزه کشاورزی است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: در راستای ارتقای بهره‌وری موقوفات و هم‌‍چنین اشتغال‌زایی طرح‌هایی چون تولید محصولات استراتژیک کشاورزی، تولید پروتئین با پرورش دام سبک و سنگین و آبزی‌پروری، تولید ماهیانه 1000 تن شیر، تولید محصولات لبنی و تکمیل زنجیره ارزش در تولید محصولات کشاورزی و لبنی به‌صورت علوفه، نگهداری دام، برآوری محصول در کارخانه انجام گردیده است.
احمداده افزود: تنظیم سند اجاره ابتدا به ساکن برای 1725 رقبه، به‌روزرسانی 23 هزارو 736 سند اجاره، تعریف و اخذ مجوز برای اجرای 30 پروژه چهار هزار میلیارد ریال، بازسازی و نوسازی سه هزار و 600 رقبات موقوفات عرصه و اعیان وقف، عملیات توسعه و تعمیر و تکمیل فعالیت های نیمه تمام عمرانی در 72 بقعه متبرکه در سطح استان با مساحت مجموع 22 هزار و 300 متر مربع، تهیه سند زیرساخت‌های موردنیاز بقاع استان و تصویب در کارگروه اماکن متبرکه استان و ارسال به شورای برنامه ریزی استان و اوقاف، تهیه و تصویب 100 طرح جامع بقاع استان، تلاش جهت تامین زیرساخت های موردنیاز بقاع متبرکه میقات‌الرضا(
ع) در سطح استان جهت ارائه خدمات مطلوب به زائرین حضرت رضا(ع) به صورت شبانه‌روزی، ایجاد پنج نیروگاه خورشیدی در موقوفات و بقاع متبرکه با توان تولید 220 کیلووات، احداث 11 مجتمع اقامتی نور، احداث مجتمع مسکونی 72 واحدی خلیج فارس، حسین‌اباد، احداث  50 هزار مترمربع فضای تجاری و اداری مروارید، ایجاد مجموعه های پرورش ماهی سوران، فیانی، محسن‌آباد، قاضی طباطبایی و...، مرمت و نوسازی 144 هزار و 161 مترمربع زیربنا در بقاع متبرکه و احیا و سرمایه‌گذاری در اراضی موقوفات و بقاع متبرکه، به انجام رسیده است.
وی بیان کرد: در حوزه حسابرسی در حال حاضر نیز با راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه، بخش حساب‌رسی آن همگام با سایر بخش ها به صورت یکپارچه، متمرکز و با ایجاد وحدت رویه در بحث حقوقی، رسیدگی به اسناد هزینه‌ای و درآمدی موقوفات و اقدامات حساب‌رسی به‌روز صورت می‌گیرد. در حوزه حراست نیز راه‌اندازی یگان حفاظت از موقوفات صورت گرفته است.
احمدزاده با بیان این‌که وقف سرمایه مردمی‌ای است که پشتوانه آن مردم و اداره کردن آن نیز بر عهده مردم است، اضافه کرد: از برکات انقلاب اسلامی این بود که خادمین مساجد را بلااستثناء بیمه کردند و این خدمتی برای اصحاب مسجد بوده است. آب و برق و گاز رایگان برای اماکن مذهبی نیز از دیگر کارها بود. 
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.