مازندران- علیرضا رفیعی پور از کاهش ۳۷ تا ۷۰ درصدی بیماری های استراتژیک دام خبر داد.

کاهش ۷۰ درصدی بیماری‌های استراتژیک دام

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان اداره کل دامپزشکی مازندران در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی، اظهار کرد: طی یکسال و نیم گذشته در حوزه کنترل بیماری های استراتژیک دام از جمله تب مالت، سیاه زخم، تب برفکی پی پی آر و طاعون، بین ۳۷ تا ۷۰ درصد کاهش کانونی را شاهد هستیم که این موفقیت قطعاً به افزایش تولید کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴، اپیدمی تب برفکی کشور را درنوردید و آنفولانزای پرندگان نیز طی سال های ۹۵ و ۹۶ خسارات میلیاردی به صنعت طیور کشور وارد کرد، گفت: با کنترل این دو بیماری مهم  هم توانستیم به افزایش تولید کمک کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۵ میلیون قطعه مرغ تخمگذار را بدلیل آنفولانزای پرندگان از دست دادیم، تصریح کرد: با کنترل این بیماری، در آینده نزدیک جزو صادر کنندگان تخم مرغ قرار خواهیم گرفت.

بر تمام مراحل واردات گوشت نظارت داریم

رفیعی پور به مردم اطمینان خاطر داد که گوشت منجمد را با اطمینان مصرف کنند و افزود: بر تمامی مراحل واردات گوشت نظارت داریم و کارشناسان و ناظران سازمان در تمام مراحل از ذبح تا کشتار، بسته بندی، انجماد و بارگیری حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، اضافه کرد: سال گذشته ۱۲ و نیم میلیون راس دام در کشور ذبح شد که با کاهش ۱۰ درصدی، امسال شاهد ذبح ۱۱ میلیلون راس انواع دام هستیم.

خودکفایی ۹۷ درصدی در داروی دام، طیور و آبزیان

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه تامین ۹۷ درصد داروی دام، طیور و آبزیان با دانش و تکنولوژی ایرانی در کشور تولید می شود، ادامه داد: ۹۵ درصد واکسن های دامی نیز در داخل کشور تولید می شود.

رفیعی پور با اشاره به اینکه ۳۰ درصد واکسن طیور در داخل تولید می شود، خاطرنشان کرد: برای اولین بار واکس ساز بخش خصوصی مجوز تولید گرفت و در آینده نزدیک در این زمینه خودکفا خواهیم شد.

کمبود واکسن آنفولانزا نداریم

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با کمبود واکسن آنفولانزا، گفت: مازندران قطب طیور کشور بوده و در رابطه با واکسن آنفولانزا به هر میزانی که نیاز باشد در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: هم اکنون ۴۱ واحد طیور متقاضی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن آنفولانزا هستند.

رفیعی پور در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین درباره تاخیر ۱۰ ساله در افتتاح ساختمان اداره کل دامپزشکی مازندران، این مساله را ناشی از کمبود اعتبارات دانست و گفت: تمام اراده مان تکمیل پروژه های نیمه کاره است و امسال نیز بهره برداری از پروژه های با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را در دستور کار داریم.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.