خراسان شمالی- سید علی مرتضوی گفت: از ابتدای سال ۹۲، ظرفیت پهنای باند ورودی استان سه گیگ بوده که اکنون به ۱۰۳ گیگ ارتقاء پیدا کرده است.

۹۰ درصد روستاهای استان تا پایان سال ۹۸ از اینترنت برخوردار خواهند شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید علی مرتضوی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی در نشست خبری خود با خبرنگاران، گفت: اکنون ۵۰ درصد از روستاهای استان از نعمت اینترنت برخوردار هستند که بنا داریم تا پایان سال ۹۸، ۹۰ درصد روستاهای استان را از نعمت اینترنت بهره مند شوند.

مرتضوی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵۳ روستای استان توسط شرکت های وب از محل طرح uso دارای تلفن ثابت و اینترنت هستند .

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی اظهار داشت: ۱۳۵ روستای استان از طریق شرکت مخابرات دارای اینترنتADSI  هستند.

وی ضریب نفوذ تلفن همراه را ۵۷/۴۰ درصد و ایرانسل را ۴۴/۷۵ درصد عنوان کرد و گفت: اکنون ۶۷ درصد از روستاهای استان دارای پوشش تلفن همراه هستند.

مرتضوی، در خصوص شاخص های IDI نیز گفت: شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سه شاخه، دسترسی(۴۰ درصد)، بهره برداری(۴۰ درصد) و مهارت (۲۰ درصد)گروه بندی شده اند که زیرشاخص مهارت وزن کمتری در اندازه گیری IDI دارا است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی افزود: شاخص دسترسی، (شامل تلفن همراه، تلفن ثابت، پهنای باند، خانوارهای دارای رایانه و اینترنت (و شاخص مصرف شامل (کاربران اینترنت، پهنای باند ثابت و موبایل ) و شاخص مهارت نیز شامل( میزان بزرگسالان باسواد، میزان ثبت نام در دبیرستان و دانشگاه ها) که همه این موارد در حوزهIDI بسیار تاثیر گذار خواهد بود که باید در این زمینه آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز ورود پیدا کنند تا بتوانیم شاخص IDI را در استان ارتقاء دهیم.

وی گفت: در حال حاضر کلیه شهرهای استان دارای تکنولوژی G۳و ۴G تلفن همراه هستند.

مرتضوی همچنین افزود: از ۸۴۰ روستا در استان ۷۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۱۱۶ روستا نیز زیر ۲۰ خانوار هستند که از مجموع این روستاها ۷۴۷ روستا معادل ۹۰ درصد دارای تلفن خانگی هستند.

وی گفت: در حال حاضر ۵۹ دستگاه خودپرداز فعال متصل به شبکه شتاب در روستاها نصب و راه اندازی شده که از این تعداد ۳۴ دستگاه از محل طرح uso بوده است.

این مقام مسئول افتتاح مجتمع ICT استان، برقراری رومینگ ملی بین اپراتورهای تلفن همراه در سطح روستاهای استان، توسعه زیرساخت های شبکه ملی و دولت الکترونیک استان، توسعه سرویس های نوین پستی نظیر تمبر اختصاصی، بازار الکترونیکی، پست همراه و GNAF، توسعه شبکه اصلی فیبر نوری استان به طول ۷۶۰ کیلومتر و ارائه خدمات پستی در ۲۴۶ واحد پستی شهری و روستایی را از دستاوردهای این اداره کل در چهل سال انقلاب عنوان کرد.

مرتضوی در خصوص سامانه ۱۹۵ نیز گفت: این سامانه جهت پاسخگویی به شکایات و درخواست های مردم در حوزه ICT راه اندازی شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی اظهار داشت: ظرفیت انتقال شبکه زیرساخت استان از ۲/۹گیگابایت به میزان ۱۲۰ گیگابایت افزایش یافته است.

وی همچنین ظرفیت ضریب نفوذ مشترکین اینترنت استان را به میزان ۹۲/۱۷درصد ذکر کرد.

این مقام مسئول گفت: حمایت های مالی و معنوی از بخش خصوصی، استارت آپ ها و شرکت های نوپای تولید محتوا، ارائه تسهیلات اشتغالزایی به مبلغ حدود ۱۵ میلیارد ریال به بیش از ۱۱۰ طرح کسب و کار در حوزه ICT، افزایش ترافیک صادره مرسولات پستی به تعداد دو میلیون و ۴۵۵ هزار و ۲۶ مرسوله  و افزایش۲/۸فقره سرانه پستی به ازای هر نفر از دیگر دستاوردهای این حوزه در چهل سال انقلاب است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی افزود: همچنین در این مدت مرکز سوئیچ بین شهریpc بجنورد به ظرفیت k۲۰ نصب و راه اندازی شده است .

مرتضوی ادامه داد: ۱۰۴۵ فقره تسهیلات اشتغال زایی روستایی به مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و ۲۰۴۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۵۹۸ میلیارد ریال در بخش کشاورزی، دام و صنعتی در سطح شعب و باجه های خدمات بانکی روستایی پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: درحال حاضر بیش از هزار دستگاه pos در سطح شعب شهری و روستایی فعال است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.