کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با تشکیل جلسه‌ای بر لزوم بازنگری در روابط این کشور با عربستان سعودی تاکید کرد.

درخواست مجلس نمایندگان آمریکا برای تجدیدنظر در روابط با عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه اخیر خود که پیرامون آینده روابط ریاض و واشنگتن تشکیل شده بود، با تصویب قطعنامه‎ای خواستار تجدیدنظر در رابطه آمریکا با عربستان شد.

این قطعنامه که با ۲۵ رای موافق در برابر ۱۷ رای مخالف به تصویب رسید، همکاری‌های آتی وزارت دفاع آمریکا با نظامیان ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن را بسیار محدود و با مانع اساسی روبرو خواهد کرد.

قطعنامه کمیته روابط خارجی آمریکا کمتر از چند روز پس از آن به تصویب رسید که سی.ان.ان در گزارشی مستند و اختصاصی از ارسال تسلیحات آمریکایی واگذار شده به عربستان، به گروه‌های تروریستی در یمن از جمله القاعده خبر داد.

در گزارش سی.ان.ان گفته شده بود عربستان این تسلیحات را در ازای عقب نشینی و همکاری اعضای القاعده در اختیار آنان قرار می‌دهد.

در همین ارتباط نیز «الیوت انگل» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با چالش‌ساز توصیف کردن گزارش اخیر سی.ان.ان از کاخ سفید خواسته است تا در روابط خود با عربستان بررسی بیشتری به عمل آورد.

الیوت انگل که در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت، تاکید کرد امروز دیگر روابط ما با عربستان مانند 6 ماه قبل نیست.

به گفته رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، طی شش ماه گذشته در عربستان جنایت هولناک قتل جمال خاشقجی اتفاق افتاده، هرچند به نظر می‌رسد دولت این موضوع را نادیده گرفته و ما از این موضوع راضی نیستیم.

الیوت انگل با اشاره به نقش عربستان در منطقه و آنچه مقابله با ایران خوانده می شود، افزود: این نقش عربستان به این معنا نیست که آمریکا به ریاض چک سفید امضا داده باشد تا آن‌ها هرکاری را می‌خواهند، انجام دهند، چون موارد متعددی از نقض حقوق بشر در عربستان وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.