یزد - سید جمال سجاد ی پور گفت : استان یزد هم اکنون از ۱۱۶هزار هکتار سطح زیر کشت برخوردار هست که این میزان در مقایسه با سال ۵۷ برابر ۱۱هزار هکتار زراعی و ۳۷هزارو ۶۰۰هکتار اراضی باغی بوده است .

سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان ۱۱۶هزار هکتار است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ، سید جمال سجادی پور رئیس جهاد کشاورزی استان یزد عصر پنج شنبه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت: تولیدات کشاورزی و دامی دراستان بیش از ۱هزارو۳۹۱درصد رشد داشته و اصلاح الگو های کشت ونژادهای دامی از مهمترین دستاوردها ی جهاد کشاورزی استان بوده است .

 وی افزود : میزان تولیدات  بخش کشاورزی استان در بخش زراعی و باغی به ترتیب ۳۷.۵و بالغ بر ۲۹هزار تن بوده  و این میزان در سال ۹۶به ترتیب  بیش از ۵۰۴و۲۵۱هزار تن رسیده  است .

سجاد ی پور تصریح کرد: تولید گوشت قرمز دراستان افزایش داشته  و از ۸هزار تن در سال ۵۷ به ۱۸هزار تن در سال ۹۶رسیده و تولید طیوراستان از۵۵۰تن به ۶۱هزارو۷۰۰تن ، تخم مرغ از ۳هزارو۶۱۰تن به ۲۵هزار تن  رسیده  تولید شیر  از ۳۵هزارو ۸۰۰تن به ۲۸۲هزار تن رسیده  و تولید عسل ا ز۸تن به ۲۴۳تن و  تولید  ابزیان از ۵تن به ۱هزارو۱۹۸تن رسیده است .

و ی خاطرنشان ساخت : تولیدات دامی استان  شامل گوشت قرمز ، طیور ، شیر وعسل  است و سرانه  کشوری این تولیدات  افزایش داشته و در مجموع سرانه تولید استان ۲۹۷کیلوگرم بوده که درقیاس  رقم ۱۷۰کیلوگرم  درکشور به ویژه دربخش مواد پروتینی به مراتب  رقم بالاتری است و این برای  استان ی که با کمبود  آب مواجه هست  مناسب است.

یزد  در کشت ها ی گلخانه ای  درکشور پیشتاز بوده 

 وی افزود:  یزد در کشت های گلخانه ای  درکشور پیشتاز بوده  و تولیدات گلخانه ای استان درسطحی معادل ۱هزارو ۵۵۰هکتار زمینه  تولید ۴۵۰هزار تن محصول و اشتغال ۱۹هزار نفر رافراهم کرده است و مهمترین تولیدات شهرستان در زمینه تولیدات گلخانه ای  به میزان ۲۲۰هزار تن  ودامی به میزان ۷۵هزار تن است و بیش از ۷۰درصد محصولات کشاورزی استان بر اساس  کشت محصولات  کم آبخواه است .

 رئیس سازمان جهاد کشاورز ی استان گفت:یزد هم اکنون  با ۵۲مجتمع دامداری  و ۹مجتمع گلخانه ای در رتبه نخست کشور است و این استان به دلیل  داشتن ۸هزار راس اسب اصیل  و درتولید کبک و بلدرچین رتبه اول ، از لحاظ محصولات گلخانه ای رتبه دوم ،تولید پسته رتبه سوم  ، تولید زردالو رتبه چهارم  ، انار رتبه پنجم  و در تولید زعفران رتبه هفتم کشور را بخود اختصاص داده است .

 وی افزود :  بیشترین  منابع اب دراختیار بخش کشاورزی استان مربوط به سال ۸۳ به میزان یک میلیاردو۵۹۵مترمکعب بوده  که این میزان درحال حاضر ۹۱۸میلیون متر مکعب بوده  و براساس  برنامه سازگاری با کم آبی جهاد کشاورزی  که از برنامه ها ی منتخب کشور است این میزان بایدد برای  حفظ تعادل  بین بارش ها و برداشت از منابع آبی موجود با ۴۰درصد کاهش به ۵۶۰میلیون مترمکعب برسد .

سجادی پور گفت : این صرفه جویی با کاهش ۲۴۰میلیون متر مکعبی آب با اصلاح الگوی کشت و ۱۵۶میلیون متر مکعب  از طریق  اجرای سیستم های  نوین ابیاری و استخرهای  تنظیم آب و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی باید  انجام شود .

این مسئول ادامه داد: د ربحث الگوی کشت و اصلاح نژاد ها ی دامی نیز استفاده از محصولات  دارای مزیت اقتصادی ، افزایش بهره وری آب و تامین معیشت کشاورزان را در دستور کار قرار داده ایم  وبه ازای  هر متر مکعب آب در کشت ها یباز  ۱.۵محصول د رفضای گلخانه ای  معمول با ۲۳کیلو گرم  و با استفاده از سیستم  هیدروپونیک تا ۵۳کیلوگرم  محصول به دست امده است

یزد پیشتاز در تولید دام های سبک و سنگین

وی افزود : در زمینه تولیدات دامی  نیز با استفاده از نژاد ها ی پرتولید سبک و سنگین  از استان های  پیشرو  است و حائز اهمیت  است  که بداننیم  با توجه به وجود  ۱۴میلیون راس  دام  در کشور سرانه تولید شیر درکشور مان ۲۹لیتر ،در پاکستان ۱۲۴لیتر در اسپانیا ۴۰۰لیتر و در نژاد  فرانسوی  سانن این میزان ۷۰۰لیتر است .

وی خاطر نشان ساخت :غفلت ازاین موضوع  منجر به کاهش درامد دربخش کشاورزی بوده و همچنین ازمشاغل خرد دربخش کشاورزی غافل بوده ایم  در حال یکه این مشاغل  و ویژگ یها ی ان مانند مردمی محور و عدالت محور و  دانش محور و درون گرا و برون گرا بوده  و از این طریق  می توان در مباحثی  مانند  دام  های سبک مشاغل  پایدار روستایی  که باعث کاهش مهاجرت خواهد شد .

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.