یک کمیته که از سوی سازمان ملل مأمور تحقیق در مورد قتل جمال خاشقچی شده، می‌گوید این قتل از قبل برنامه‌ریزی شده بوده و طراحی و اجرای آن توسط مقام‌های حکومت سعودی انجام گرفته است.

سازمان ملل: قتل خاشقچی توسط مقام‌های سعودی طراحی و اجرا شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، یک کمیته تحقیق که به نمایندگی از سازمان ملل متحد در حال بررسی پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی است، روز پنج‌شنبه اعلام کرد شواهد نشان می‌دهد که این قتل به دستور و توسط مقام‌های سعودی انجام گرفته است.

در بخشی از این گزارش آمده است که خاشچقی «قربانی قتلی بی‌رحمانه و از پیش برنامه‌ریزی‌شده بوده است که توسط مقام‌های حکومت سعودی طرح‌ریزی و اجرا شده است.»

این گزارش از مقام‌های سعودی به دلیل مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات درباره این قتل انتقاد و تأکید کرده است که سعودی‌ها تلاش‌ها برای روشن شدن حقایق را «به شدت تضعیف» کرده‌اند.

در بخشی از گزارش آمده است: «با کمال تأسف، به بازپرسان ترکیه‌ای وقت و دسترسی کافی داده نشده تا بررسی حرفه‌ای و موثری در صحنه جرم انجام داده و به میزان استاندارد تحقیقات بین‌المللی تفتیش کنند.»

«آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور «اعدام‌های فراقانونی، خودسرانه و شتابزده» هفته گذشته اعلام کرد که برای بررسی روند تحقیقات در مورد قتل خاشقچی، به ترکیه سفر می‌کند. کالامارد امروز نتایج اولیه تحقیقات در مورد این پرونده را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه و اعلام کرد که نسخه نهایی گزارش را در ماه ژوئن میلادی منتشر می‌کند.

بر اساس اعلام سازمان ملل، انتظار می‌رود کالامارد پس از تکمیل تحقیقات، پیگرد رسمی بین‌المللی افراد دخیل در این قتل را خواستار شود.

به گفته کالامارد، مقام‌های ترکیه‌ای بخش‌هایی از شواهد مربوط به پرونده قتل از جمله فایل صوتی «تکان‌دهنده» و «خشونت‌بار» مربوط به لحظات قتل خاشقچی را در اختیار کمیته تحقیق سازمان ملل متحد قرار داده‌اند، هرچند این کمیته نمی‌تواند مستقلا اعتبار این فایل صوتی را تایید کند.

خاشقچی که زمانی از مشاوران ارشد دربار پادشاهی سعودی بود، از یک سال گذشته به دلیل انتقاد از سیاست‌های «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی مجبور شد عربستان را ترک کند. وی که از زمان ترک وطن ده‌ها مطلب انتقادی در مورد سیاست‌های بن‌سلمان منتشر کرده بود، مهر ماه امسال برای انجام امور مربوط به ازدواج مجبور به مراجعه به کنسولگری سعودی در استانبول شد. او دیگر هرگز زنده از این ساختمان خارج نشد. آنطور که شواهد نشان می‌دهد، وی توسط یک تیم ترور سعودی کشته و تکه‌تکه شده است. مقام‌های سعودی قتل خاشقچی را تایید کرده‌اند، اما تلاش می‌کنند بن‌سلمان را از اتهام مشارکت در طرح‌ریزی این قتل مبرا کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.