یک کارشناس مذهبی به تشریح بحث عدالت اجتماعی از نگاه حضرت فاطمه زهرا(س) در خطبه فدکیه پرداخت.

اهمیت عدالت اجتماعی از منظر حضرت زهرا(س)

به گزارش قدس آنلاین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی خیرآبادی ، پیرامون موضوع «عدالت اجتماعی» در خطبه فدکیه اظهار کرد: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) فرازهای مختلفی دارد که بسیاری از مواقع، نویسندگان و محققان به آن پرداخته و نیز می‌پردازند. به طور مثال آن حضرت به بیان فلسفه ایمان، جهاد، حج، نماز و روزه پرداخته‌اند. اما نکته‌ای که به نظر من کمتر به آن توجه شده و نیز مساله امروز ما را در بر می‌گیرد، این نکته است که حضرت بحث عدالت را مطرح می‌کنند و پس از آن که به موضوعات اشاره شده می‌پردازند، فراگیر شدن عدالت را مد نظر قرار می‌دهند.

وی افزود: این عدالتی که گفته می‌شود، طبعا عدالت خداوند نیست؛ به این خاطر که موضوعات قبلی پرداخته شده نیز همچون نماز، جهاد و غیره مربوط به مردم است. لذا این عدالت یک عدالت فردی نیز نیست و اساسا عدالت نسبت به فرد شاید چندان معنا و مفهوم نداشته باشد؛ بلکه عدالت اجتماعی مد نظر است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: عدالت اجتماعی به این معناست که مردم در یک جامعه از یک عدالت فراگیر، گسترده و بالسویه بهره‌مند و برخوردار باشند و شکاف طبقاتی به آن معنا که امروز گفته می‌شود، وجود نداشته باشد. البته این نکته که در هر جامعه‌ای فراز و فرودهایی وجود دارد، طبیعی است. اما این که با دروغ، غارت‌گری، استضعاف و بهره‌کشی مردم، کسانی بخواهند ثروت عمومی را تصاحب کرده و در نتیجه‌ عده‌ای از حقوق اولیه و اصلی خود باز بمانند، مد نظر حضرت زهرا(س) بوده و ایشان بر آن پافشاری کرده‌اند که نباید از چنین عدالتی غافل بود و حکومت نیز نباید کاری کند که مردم از این عدالت اجتماعی بی‌بهره باشند. لذا دولت، خدمت‌گزاران و حاکمان نباید کسانی باشند که نسبت به ایجاد عدالت و گرفتن حق مظلومین بی‌توجه بوده و در نتیجه غفلت از آن، ازهم‌پاشیدگی جامعه، قیام‌ها، انقلاب‌ها و شورش‌ها که معمولا و عمدتا رگ و ریشه چنین مسائلی را در خود دارد، رخ خواهد داد.

خیرآبادی خاطرنشان کرد: حضرت صدیقه طاهره(س) بیش از ۱۴ قرن پیش، زمانی که از اسلام سخن می‌گوید، هیچگاه تنها به مسائل فردی چون نماز، روزه و جنبه‌های فردی آن اشاره نمی‌کند؛ بلکه به مردم، جامعه و بیش از آن به حکومت‌داران سفارش می‌کند که از عدالت اجتماعی و ایجاد آن برای جامعه نباید غفلت کنند که در نتیجه این غفلت، امنیت از بین خواهد رفت و به دنبال آن، فضای جامعه اسلامی آلوده شده و باید منتظر شورش‌ها، نافرمانی‌ها، بی‌فرهنگی‌ها و دیگر مسائل بود.

وی با اشاره به این که امروزه هم جامعه ما به وضوح این امر را می‌بیند، افزود: آنچه یک جامعه را رنج داده و برای آن مشکل ایجاد می‌کند، چنین نابسامانی‌ها و بی‌عدالتی‌های اجتماعی است که در آن به چشم می‌خورد.

منیع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.