مشاور اقتصادی رهبر معظم انقلاب گفت: ساماندهی مشهد، نباید به تشدید شکاف طبقاتی در پیرامون و حاشیه شهر بینجامد.

ساماندهی مشهد به تشدید شکاف طبقاتی در حاشیه شهر نینجامد

به گزارش قدس آنلاین«علی آقامحمدی»  اظهار کرد: نمی شود مشهد را پایتخت فرهنگی جهان اسلام بدانیم، اما شهر را به گونه ای سامان دهیم که طبقه متوسط و ضعیف به حاشیه آن رانده شوند.

وی افزود: ایجاد مجتمع های مسکونی ارزان قیمت، بهسازی معابر و ارتقای سطح خدمات شهری، راه مناسبی برای ساماندهی حاشیه شهر است، اما نباید تنها به این موضوعات اکتفا نمود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تأکید بر اهمیت اتکا به توانمندی‌های حاشیه نشینان، تصریح کرد: این قشر که عمدتاً از بدنه کارگری بخش صنعت و تجارت هستند، توانمندی و ظرفیت قابل توجهی دارند که همین مهم باعث می‌شود این نواحی در زمینه رشد حتی مستعدتر از داخل شهر باشند.
وی با عنوان اینکه حاشیه شهرهای بزرگ و کلانشهر ها از نظر فرهنگی و اقتصادی همچنان ارتباط و قرابت خود را با بخش روستایی حفظ کرده، افزود: در این بافت به تعدد می‌توان افرادی را یافت که در روستاهای خود زمین، باغ و یا احشامی دارند و این امر ظرفیت بالقوه‌ای در حوزه های مختلف همچون صنایع دستی و محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند که باید مورد توجه قرار گیرد.
آقامحمدی وزارت راه و شهرسازی را متولی اصلی طرح های توسعه روستایی و حاشیه‌ای شهر دانست و خاطرنشان کرد: اگر زمینی در ید دولت است که می تواند مورداستفاده بهینه قرار بگیرد، باید بدون درنظر گرفتن دیدگاه های اقتصادی از آن زمین بهره‌برداری شود.
معاون سابق سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی عنوان کرد: چرا همه ادارات و ارگان ها در مرکز شهر تمرکز پیدا کرده اند، درحالی که می‌توان با پراکندن حوزه های خدماتی، درمانی و اداری به همه نقاط مشهد و از جمله حاشیه شهر، توسعه زیرساخت ها در این مناطق را تسهیل و تسریع کرد.
وی تاکید کرد: مشهد می تواند پایلوت مناسبی برای طرح های توسعه حاشیه‌ای باشد و مطالعات مبتنی بر طرح جامع توانمندسازی حاشیه شهرها با تمام جزییات در مشهد قابل اجرا است.
آقامحمدی اظهار امیدواری کرد: در صورت استفاده بهینه از اسناد بالادستی، نه تنها حاشیه شهر تهدیدی برای موجودیت شهر نیست، بلکه می‌تواند در حوزه های گردشگری و خدماتی، از توانمندی و پتانسیل های این بخش برای توسعه ظرفیت های شهر مشهد استفاده کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.