عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با انتقاد از سازوکار مالی اروپا گفت: این سازوکار شأن مردم کشورمان بسیار پایین آورده است.

 سازوکار INSTEX شأن مردم کشورمان بسیار پایین آورده است

به گزارش قدس آنلاین، رضا روستا آزاد، عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ، به ارزیابی سازوکار مالی اروپا پرداخت و گفت: سازوکار مالی اروپا بسیار تحقیرآمیز است و  این سازوکار مرا یاد کشور عراق می‌اندازد که بعد از حمله به کویت با ترحم، بحث نفت در برابر غذا را مطرح شد و اجازه داشت که نفت بفروشد، تا فقط غذا بگیرد.

وی افزود: سازوکار مالی اروپا یک فاجعه است و به قول بعضی صاحب‌نظران احتیاج به منت‌کشی نداشت چرا که کشور عراق هم بعد از یک حمله ناجوانمردانه به کویت اجازه داشت که نفت را در برابر غذا و دارو وارد کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه با این سازوکاری که طراحی شده است، شأن مردم و کشورمان را بسیار پایین آوردیم چراکه این بسیار تحقیرآمیز است که بعد از ماه‌ها صحبت و وعده در مورد spv چنین سازوکاری را به ما ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در این شرایط قادر خواهیم که نفت بفروشیم  و خریدار پول خود را به یک کشور اروپایی می‌دهد تا اروپا اجازه دهد که غذا و دارو از منابع اروپایی دریافت کنیم.

روستاآزاد با بیان اینکه اینستکس تنها واردات غذا و دارو را تامین می‌کند، اظهار کرد: در کشوری مانند عراق شاهد بودیم که همین سازوکار پیاده شد و به نظر من تحریم‌ها علیه عراق حتی بهتر بود چرا که کشور عراق می‌توانست نفت را به هر کشوری که  می‌خواست بفروشد، بدون اینکه سازوکار ویژه‌ای برای غذا و دارو بگیرد.

روستا آزاد با تاکید بر اینکه رویکرد اروپا با ما از کشور عراق متجاوز بدتر و خفت‌بارتر  است، گفت: به نظر من استکبار فهمیده است که افرادی در مدیریت کشور قرار دارند که روحیه عمومی آنها ذلت، تواضع و خود کوچک‌بینی است و اینگونه با ما رفتار می‌کند در حالی که اگر  روحیه عزت‌مداری و مقاومت را در مدیران ملت ببینند، قطعا رویکردشان عوض می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که از اقتصاد مقاومتی حرف می‌زنیم و تاکید داریم که باید متکی به خود شویم؛ مگر دولتمردان نمی‌گویند بیش از ۹۵ درصد در دارو خودکفا هستیم چرا باید به‌خاطر ۵ درصد دارو این ذلت را بپذیریم.

رئیس دانشگاه شریف تصریح کرد: در مورد غذا هم باید گفت مگر دولت‌مردان نمی‌گویند در گندم خودکفا هستیم؛ خودکفایی را قبول کنیم یا اینکه به خاطر غذا زیر بار خفت برویم؟

روستا آزاد تاکید کرد: آنها اعلام کردند که این سازوکار دو ماه دیگر عملیاتی می‌شود اما برای کشور عراق بدون گذشت زمان اتفاق افتاد و به نظر من این سازوکار بسیار ذلیلانه است و ملت بزرگ ایران را ذلیل نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: خفت بارتر این است که دوستان گفته‌اند این سازوکار مالی به شرطی انجام می‌شود که پالرمو و FATF   تصویب شود و این امر نشان می‌دهد که چه کسانی از این موارد بهره می‌گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.