روسیه در پاسخ به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که در آن خواستار برگزاری انتخابات در ونزوئلا شده، پیش‌نویس قطعنامه‌ای با تاکید بر حل و فصل بحران سیاسی در ونزوئلا، صرفا از راه سیاسی را به شورای امنیت ارائه می‌دهد.

 قطعنامه پیشنهادی روسیه به شورای امنیت برای حل بحران ونزوئلا

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، نمایندگی روسیه در سازمان ملل قصد دارد در پاسخ به قطعنامه پیشنهادی آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر خود برای حل و فصل بحران سیاسی کنونی در ونزوئلا را به شورای امنیت ارائه دهد که فعلا در مرحله بررسی کارشناسی است.

بر اساس یک کپی از این سند که در اختیار خبرنگاران روسی قرار گرفته، در قطعنامه پیشنهادی روسیه آمده است: «شورای امنیت سازمان ملل خواستار حل و فصل اوضاع ونزوئلا، صرفا بر اساس اقدامات مسالمت آمیز و دیپلماتیک است. شورای امنیت از همه ابتکارعمل‌های مطرح شده در راستای دستیابی به راه حلی سیاسی، از جمله مکانیزم مطرح شده در نشست "مونته‌ویدئو" حمایت می‌کند.»

در قطعنامه پیشنهادی روسیه همچنین بر لزوم حمایت از دولت قانونی ونزوئلا تاکید شده است.

این در حالی است که در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا تاکیدد شده که باید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ در ونزوئلا لغو شود وانتخابات جدیدی در این کشور برگزار شود.  طبق این سند، شورای امنیت باید خواستار آغاز فوری روند حل و فصل سیاسی و برگزاری انتخاباتی شفاف مطابق با قانون اساسی ونزوئلا و با مشارکت ناظرین بین المللی شود.

به گفته منابع دیپلماتیک روسی در سازمان ملل، هر دو سند فعلا در مرحله بررسی کارشناسی قرار داشته و هنوز برای بررسی به شورای امنیت ارائه نشده‌اند. رایزنی‌های کارشناسی طی این هفته انجام خواهد گرفت.

اعضای شورای امنیت پیش از این در اواخر ماه ژانویه برای بررسی بحران سیاسی در ونزوئلا گردهم جمع شده بودند، ولی موفق به دستیابی توافق در این باره نشدند. روسیه، چین و برخی دیگر از اعضای شورای امنیت از "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری منتخب مردم ونزوئلا حمایت کردند.

"خوان گوایدو" رهبر مخالفان ونزوئلا در اوایل ماه فوریه سناریوی دخالت نظامی خارجی در این کشور را بعید ندانسته و معتقد است که این اقدام بطور موثر منجر به تغییر حکومت در ونزوئلا خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.