یکی از اعضای شورای مرکزی حزب‌الله اعلام کرد، آمریکا علناً با مشارکت حزب‌الله در دولت جدید لبنان مخالفت کرده بود اما دستیابی حزب‌الله به وزارتخانه بهداشت، این وتو را به شکست کشاند.

شیخ قاووق: دستیابی حزب‌الله به وزارت بهداشت، وتوی آمریکا را ساقط کرد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «شیخ نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله طی سخنانی تصریح کرد، آمریکا علنا گفته بود حزب‌الله نباید در دولت جدید لبنان مشارکت داشته باشد یا به وزارت بهداشت دست پیدا کند.

بر اساس گزارش شبکه «المنار»، شیخ قاووق ادامه داد، دستیابی حزب‌الله به وزارت بهداشت، وتوی آمریکا را ساقط و میزان نقش و نفوذ واشنگتن را آشکار کرد؛ آمریکا با وجود این همه آماده‌باش دیپلماتیک و اعمال‌فشار بر لبنانی‌ها (در موضوع تشکیل دولت) انتظار این موضع ملی جامع و مخالف با درخواست‌هایش مبنی بر عدم مشارکت حزب‌الله در دولت لبنان را نداشت و این نشان‌دهنده عقب‌گرد (نقش) سیاسی آمریکا در لبنان و تقویت قدرت سیاسی حزب‌الله است.

دولت جدید لبنان پس از حدود نُه ماه انتظار سرانجام پنجشنبه شب یازدهم بهمن تشکیل شد. از مجموع سی وزیر دولت جدید، یازده وزیر وابسته به «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد - میشل عون)، شش وزیر از «المسقبل» (سعد الحریری)، چهار وزیر وابسته به «القوات اللبنانیه» (سمیر جعجع - 14 مارس)، سه وزیر وابسته به  حزب «حرکة امل» (نبیه بری)، سه وزیر وابسته به «حزب‌الله»، دو وزیر وابسته به حزب «التقدمی الاشتراکی» (سوسیالیست‌ترقی‌خواه - جنبلاط) و یک وزیر وابسته به حزب «تیار المرده» (سلیمان فرنجیه) هستند.

حزب‌الله که در دولت قبل وزاتخانه‌های ورزش و صنعت را در اختیار داشت ؛ در دولت جدید سه وزیر دارد: محمود قماطی وزیر دولت در امور پارلمان ؛ محمد فنیش وزیر ورزش و جوانان ؛ جمیل جبق، وزیر بهداشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.