به تعبیر برخی از هنرمندان و سینماگران، نبود نظارت در سال‌های اخیر سینما، عامل تولیدات نازل خروجی سینما شده است.

 دهمین روز جشنواره فیلم فجر و سینمایی که از "فقدان نظارت" رنج می‌برد + تصاویر

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، آخرین روز جشنواره فیلم فجر روز شلوغ پردیس سینمایی چارسو بود. در اولین سانس فیلم سینمایی «آن جا همان ساعت» به کارگردانی و تهیه کنندگی سیروس الوند به نمایش درآمد. استقبال هنرمندان، فیلمسازان، منتقدین و اصحاب رسانه از ساعت ۱۶:۳۰ سرعت بیشتری گرفت.صف‌های طولانی برای تماشای «طلا» پرویز شهبازی و «غلامرضا تختی» بهرام توکلی تشکیل شد. البته سانس پایانی که اختصاص به اکران فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» سعید روستایی داشت با جمعیت بیشتری مواجه شد؛ تا جائیکه بسیاری از تماشاگران روی پله‌های سالن‌ها نشستند.

کتایون ریاحی، محمد معتمدی، کمال تبریزی، نوید محمدزاده و سعید روستایی، کامبیز دیرباز و بهرنگ علوی، مهراوه شریفی‌نیا و محمدرضا شریفی‌نیا، مجید مظفری و نیکی مظفری، طناز طباطبایی و هانیه توسلی، پیمان یوسفی و مجید زین‌العابدین(مدیر شبکه یک) و ابوالقاسم طالبی و دیگر هنرمندان و منتقدین در پردیس سینمایی چارسو، سه اثر باقیمانده از اکران‌های سینمای هنرمندان را تماشا کردند. شاید یکی از حاشیه‌های اصلی جشنواره در روز آخر فریاد "الله‌اکبر" یکسری از مخاطبین در طبقات پردیس سینمایی چارسو باشد که ابوالقاسم طالبی همراه با این گروه، "الله‌اکبر" گفت.

حاشیه دیگر جشنواره هم جشن تولد مجید مظفری بود که در کافه مجاور سالن سینماهای هنرمندان با حضور سینماگران برگزار شد.

یکی از حاشیه‌های دیگر هم حضور کتایون ریاحی در جمع سینماگران و هنرمندان بود که به تماشای فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» نشست.

فقدان نظارت کافی در عرصه سینما،موضوع آخرین روز جشنواره فیلم فجر بود. حلقه مفقوده‌ای که هر وقت صحبت از آن می‌شود خواه‌ناخواه موضوع مافیا، رانت، سهمیه، انحصارطلبی دفاتر سینمایی، حضور چهره‌های متنفذ بی‌ربط با هنر و خیلی از مسائل دیگر که آسیب‌زا و معضل‌آفرین برای فرهنگ و هنر این مرز بوم است، به میان می‌آید.

مهراوه شریفی‌نیا که برای تماشای کار همکارانش به چارسو آمده بود خودش هم فیلم سینمایی «مدیترانه» را در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر داشته که البته به تعبیر خودش فقط قرار به اکران محدود بوده زیرا  در هیچ‌کدام از بخش‌ها پذیرفته نشده است.او در جلوی دوربین تسنیم قرار گرفت و به این نکته اشاره کرد: من از همان ۸ سالگی همیشه برای اثبات استعدادهایم و هنرنمایی در صحنه هنر سینما، تلویزیون و تئاتر تلاش کرده‌ام. چون هنر و هنرمند برایم ارزشمند بوده و امیدوارم در این راستا به پختگی و تکامل بیشتری دست پیدا کنم.

پیمان یوسفی مجری و گزارشگر برنامه‌های ورزشی تلویزیون که چندی است به عنوان مجری برنامه «ورزش و مردم» در شبکه یک فعالیت دارد معتقد است در میان فیلم‌هایی که دیده، «سرخپوست» نیما جاویدی استحقاق دریافت جایزه و سیمرغ در چند بخش را دارد.

علی ربیعی وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی هم دو فیلم «ماجرای نیمروز۲/رد خون» محمدحسین مهدویان و «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار که بخشی از تاریخ معاصر است را نقطه عطفی در جشنواره فیلم فجر دانست و گفت: بیان واقعیت‌های این دو فیلم برای نسل جدید سخت و دشوار بود اما فیلمسازان با نگاه درست و صحیح به روایت، توانستند حقیقت را به درستی بیان کنند.»

مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک سیما هم به این نکته اشاره کرد که سینمای بعد از انقلاب توانست ساختارمند بشود و از آن سینمای بی‌هویت و غیرساختارمند، فاصله بگیرد. او با اشاره به حوزه نظارت در سینما و تلویزیون تأکید کرد: به نظرمن با ممیزی نباید مضمون را در سینما و تلویزیون نظارت کنیم. چون حوزه تولیدات فرهنگی حوزه اغنایی است و ما باید با اغنا و مفاهمه به خلق یک اثری برسیم که آن اثر برای جامعه مفید باشد.

محمدرضا مالکی بازیگر که دو فیلم «دیدن این فیلم جرم است» و «غلامرضا تختی» را در جشنواره فیلم فجر داشت و «لحظه گرگ و میش» همایون اسعدیان را هم روی آنتن شبکه سه سیما دارد؛ او یکی از مشکلاتی که سینما در راستای ساختارمندی و انسجام با آن روبروست، فیلمنامه است. برخی از آثار را می‌بینیم که بازیگر، پلان، صحنه‌پردازی و همه‌چیز ایده‌آل است اما کسی به حفره فیلمنامه فکر نکرده است. یعنی من احساس می‌کنم تمام این سرمایه و انرژی که گذاشته می‌شود نمی‌تواند مخاطب را راضی کند.

ابوالقاسم طالبی نویسنده و کارگردان که این روزها در حال نگارش فیلمنامه‌ای اجتماعی است درباره نظارت عبارت جالبی را به کار برد: "نظارتی که الان می‌شود در طول چهار دهه همین طور به یک شکل جلو می‌رود روش‌ها و انواع نظارت باید تغییر کنند. به این شکل معلوم است که جوابگو نیست".

علی ربیعی وزیر سابق کار و رفاه اجتماعی هم درباره فقدان نظارت در سینمای ایران، گفت: من با شما موافقم که نباید پولشویی در سینمای ایران اتفاق بیفتد. من هم دوست دارم نظارت باعث شود فیلم‌های خوبی با مضامین اجتماعی امیدوار کننده و شاداب و فردا و آینده‌ای بهتر ساخته شوند اما واقعیت این است هر وقت آمدیم نظارت کنیم کار را خراب‌تر کرده‌ایم.

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان که چندی پیش «پنج ستاره» را در مقام فیلمساز به سینماها آورد نقش وزارت ارشاد را در نظارت سینمای ایران کلیدی دانست و گفت: وزارت ارشاد باید در میدان باشد دو سه سال جریانی حاکم شده که آن‌ها هستند بدون نظارت وزارت ارشاد فیلم‌هایشان را می‌سازند و بیانیه‌های شخصی شان را صادر می‌کنند.

کیوان کثیریان رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران هم به نکته جالب توجهی اشاره کرد که: تجربه در سال‌های اول نشان داده که هیئت انتخاب حتی اگر سینمایی صرف هم در آن‌ها زیاد باشند هیچ‌وقت انتخاب‌هایشان صدردصدی نیست و انتخاب‌های ۵۰، ۶۰ درصدی است. یعنی شما کلی فیلم می‌توانید در جشنواره پیدا کنید که با کیفیت و مضمونی که دارند شما را متعجب می‌کنند که چطور مجوز حضور در جشنواره را پیدا کرده‌اند. به لحاظ کیفی این ها چگونه مچجوز حضور در جشنوماره را پیدا کرده اند.

علی قوی‌تن بازیگر و کارگردانی است که رویای سهراب را تولید کرده و منتظر اکران آن است. البته چهره‌اش همه‌چیز را می‌گوید که من هم یک جورایی سهراب سپهری هستم! او هم درباره نظارت می‌گوید: بعضاً دیده می‌شود که فیلم‌هایی با پروانه ساخت فیلم‌های ویدئویی هم به جشنواره فیلم فجر می‌آیند که این اتفاق، همان نکته فقدان نظارت در سینمای ایران را فریاد می‌کند.

مریم معصومی بازیگری است که شاید بیشتر مخاطبین او را با سریال «سه دونگ سه دونگ» یا فیلم سینمایی «خالتور» بشناسند؛ او اعتقاد دارد وقتی جشنواره از آن حالت واقعی خارج می‌شود همه‌چیز با پارتی‌بازی جلو می‌رود و آن شور و هیجان فیلمساز و بازیگر را از بین می‌برد. چرا که منِ بازیگر وقتی با یک فیلمنامه سخت مواجه می‌شوم حتی پول کمی هم به عنوان دستمزد بپردازند می‌دانم با این کار کاندید، نامزد و حتی جایزه می‌گیرم؛ مطمئناً دوست دارم در آن رقابت حضور پیدا کنم و کار سخت را انجام دهم. اما جشنواره واقعی انتخاب و داوری نشود هیچ ذوق و شوقی برای کار سخت باقی نمی‌ماند. این همان فقدان نظارت در سینمای ایران است که چنین اتفاقاتی را رقم می‌زند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.