با وجود اینکه در ماه‌های گذشته اکثر اقلام مصرفی مردم رشد قیمتی زیادی داشته و نارضایتی‌هایی را در پی داشته است، اما این مشکل در بحث نان که قوت غالب مردم را شامل می‌شود، چندان نمودی نداشته است.

کاهش سهمیه آرد صدای نانوایان مشهدی را در آورد

قیمت نان در برخی از نانوایی‌ها که اکثراً آزادپز هستند مقداری نسبت به گذشته افزایش یافته، اما با این وجود باز هم نارضایتی‌هایی از سوی همین نانوایی‌ها در این باره وجود دارد. آن‌ها حتی به نبود سهمیه آرد و کمبود آن معترض هستند و تعدادی از این گروه اعتراض‌هایی نیز نسبت به شرایطی که خودشان مدعی هستند، داشتند و دارند.

  گلایه از تأخیر در تحویل آرد

شاطر یکی از نانوایی‌ها با گلایه از طولانی شدن زمان تحویل آرد از زمان صدور درخواست نانوایی تا زمان رسیدن آرد، می‌گوید: ما پیش از این درخواست آرد را که صادر می‌کردیم بعد از دو یا سه روز آرد به ما تحویل می‌شد، اما همین اواخر که من درخواست دادم بعد از دو هفته آرد به دستم رسید آن هم کمتر از آن چیزی که درخواست داده بودم.

وی در ادامه می‌افزاید: شرایط فعلی آرد برای ما که نانوایی با آرد سهمیه‌ای هستیم، این گونه مشکل شده است آزادپزها که واقعاً شرایطی به مراتب سخت‌تر از ما دارند. مسئول یکی از نانوایی که در همسایگی ما کار می‌کند و آزادپز است در به در دنبال آرد بود و می‌گفت چند روز است که آرد ندارد و ممکن است نانوایی‌اش را تعطیل کند یا اینکه برای هر کیسه آرد ۱۰۰ هزار تومان پول پرداخت کند. آرد را فقط به نانوایی‌هایی می‌دهند که جواز داشته باشند، جواز هم که داشته باشی باید در سامانه نانوایی ثبت شده باشد که آرد به شما تحویل داده شود.

او همچنین اظهار داشت: کمبود آرد به گونه‌ای برای برخی از نانوایی‌ها مشکل‌ساز شده است که خیلی از نانوایی‌ها به زور کارشان را ادامه می‌دهند و برخی از آن‌ها فعلاً تعطیل شده‌اند که با تعطیلی هر کدام آن‌ها چندین و چند خانوار از نان خوردن می‌افتند و بیکاری زیاد می‌شود.

مسئول یکی از نانوایی‌ها با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که متصدیان این صنف در حال حاضر دارند، می‌گوید: کمبود و در برخی از موارد نبود آرد موجب شده تا نانوایی‌ها مشکلاتی داشته باشند که این مشکلات در اوقات زواری بیشتر هم می‌شود، چرا که بیشتر آرد برای نانوایی‌های مناطق زواری و اطراف حرم می‌رود و ما بیشتر در مضیقه قرار می‌گیریم. ما نمی‌گوییم آرد نانوایی‌های اطراف حرم را تأمین نکنند، حرف ما این است که حواسشان به ما هم باشد و نگذارند به مشکل برخورد کنیم.

وی همچنین گفت: در برخی از موارد کیفیت آردی که به ما تحویل می‌شود در حد و اندازه‌های قبلی نیست و هم ما و هم مشتری‌هایمان با این مورد مشکل داریم. از مسئولان خواهش می‌کنیم هم به موضوع کمبود آرد نظارت بهتر و بیشتری داشته باشند و هم اینکه کیفیت را بالا ببرند.

صاحب یک نانوایی آزادپز نیز گفت: از زمانی که آرد گران شده است باور کنید خرج و دخل مغازه ما با هم جور نمی‌شود چه برسد که بخواهیم درآمدی به دست بیاوریم. من در این نانوایی ماهانه تا ۳۰۰ کیسه آرد پخت می‌کردم، الان به زور به ۱۵۰ کیسه می‌رسد، چون نه آرد به وفور هست و هم اینکه قیمت‌ها خیلی بالا رفته است. تصور کنید هر کیسه آرد بیش از ۴۰ هزار تومان قیمتش افزایش داشته، بقیه اقلام هم همین طور در حالی که قیمت نان همانی هست که بوده، باور کنید با این شرایط اصلاً نمی‌شود، ادامه داد. من اگر نانوایی را تعطیل کنم جز خودم حداقل ۱۲ نفر دیگر را که همگی زن و زندگی دارند بیکار می‌شوند، آن وقت چه کسی می‌خواهد جواب خانواده‌های آن‌ها را بدهد. آقایان مسئول اگر قرار است سهمیه‌بندی داشته باشند اشکالی ندارد، اما باید طوری باشد که کمبودی به وجود نیاید و مشکلی برای مردم درست نشود.

  قاچاق آرد به خارج از کشور

در همین زمینه سرپرست فرمانداری شهرستان مشهد با اشاره به این موضوع که متأسفانه یکی از کالاهایی که به خارج از کشور قاچاق می‌شود، آرد هست، به قدس گفت: دولت و سازمان غله برای اینکه این بحث را ساماندهی کند و نیز موضوع نانوایی‌های آزادپز را برنامه‌ریزی نماید، سامانه‌ای را برای ثبت درخواست آرد نانوایی‌ها راه‌اندازی کرد تا حواله‌های نانوایی‌ها در آن ثبت شود و ضمن جلوگیری از قاچاق، میزان مصرف هر نانوایی نیز مشخص شود.

حیدر خوش نیت افزود: البته مقداری از سهمیه آرد استان و شهر مشهد کم شده است که پیگیر این هستیم تا این موضوع ساماندهی شده و سهمیه شرایط بهتری پیدا کند گرچه که آرد به نانوایی هایی تعلق خواهد گرفت که مجوز دارند و در سامانه نیز ثبت‌نام کردند در غیر این صورت فعلاً آرد به صورت دیگری تحویل نخواهد شد. ما دنبال این هستیم تا نانوایی‌های آزادپز را ساماندهی کنیم و موضوع آرد مدیریت شود. مشکلی از بابت آرد در شهر مشهد وجود ندارد فقط باید مدیریت مصرف صورت بگیرد.

  مشکل کمبود آرد نداریم

مسئول روابط عمومی سازمان غله استان خراسان رضوی هم در این باره گفت: از اول دی ماه گذشته سامانه‌ای در سازمان غله تنظیم شده است که تمامی نانوایی‌ها از جمله آزادپزها سر هر ماه میزان مصرفی که دارند در این سامانه ثبت می‌کنند تا از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری شود و موضوع آرد مدیریت شده و با برنامه جلو برود. بلوچی با اشاره به زمان سه ماهه‌ای که برای ثبت‌نام نانوایی‌ها در سامانه مورد نظر در نظر گرفته شده بود، اظهار داشت: نانوایی‌هایی که مجوزدار بودند، می‌توانستند با هماهنگی اتحادیه نانوایان و سازمان صنعت، معدن و تجارت در سامانه ثبت‌نام کنند که در حال حاضر هم مشکلی بابت دریافت آرد مورد نیازشان ندارند. نانوایانی که به مشکل برخورد کرده‌اند بیشتر آزادپز هستند که مجوز ندارند یا اینکه در موقع مقرر اقدام به ثبت‌نام در سامانه نکردند. با این وجود تلاش ما این است که نارضایتی‌هایی که بعضاً وجود دارد برطرف شود و این موضوع به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.

  اعتراض نانوایان مشهدی به کمبود آرد

در همین حال جمعی از نانوایان مشهدی پنجشنبه گذشته در واکنش به کاهش سهمیه آرد خود در مقابل اتحادیه نانوایان اجتماع کردند. آنان با بیان اینکه سهمیه آرد کنونی جوابگوی نیاز روزانه شان نیست، خواستار پیگیری اعضای اتحادیه برای افزایش سهمیه آرد خود شدند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.