تامین گوشت با قیمت‌ بالایی که این فرآورده این روزها پیدا کرده برای بسیاری از خانوارها سخت و حتی از سبد غذایی آن‌ها این محصول حذف شده است.

"تامین گوشت یک‌خانوار ۴ نفره" معادل "حقوق ماهانه یک کارگر"

به گزارش قدس آنلاین، قیمت گوشت قرمز یکی از موضوعاتی است که این روزها در تمام کشور دغدغه آفرین شده و خراسان رضوی نیز از این قاعده مستثنی نیست و گلایه‌های زیادی در این زمینه از طرف مردم بیان می‌شود.

طبق آنالیز قیمتی که سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی داشته،  گوشت گوساله سردست جوانه در مشهدمقدس به طور متوسط ۷۰ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت داشته که این میزان در مورد گوشت گوسفند، به صورت لاشه ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان و به صورت ران بدون چربی به کیلویی ۹۳ هزار تومان  می‌رسد که این قیمت‌ها برای تعداد زیادی از مردم مشکل‌ساز شده است.

مطالعات تغذیه‌ای نشان می‌دهد که هر فرد به ازای هر کیلوگرم از وزن خود نیاز به ۸ گرم پروتئین در روز دارد که اگر وزن هر فرد را به طور متوسط ۷۰ کیلوگرم در نظر بگیریم یعنی یک فرد باید متوسط باید روزانه حدود ۵۵۰ گرم پروتئین مصرف داشته باشد که از این میزان باید حداقل یک پنجم آن از گوشت قرمز تأمین شود.

موضوعات تغذیه‌ای این مسئله دارای اهمیت است اما در این گفتار مجال پرداختن به آنها وجود ندارد؛ حال در نظر بگیریم که با همین احتساب هر فرد نیاز دارد که روزانه ۱۱۰ گرم گوشت قرمز مصرف کند که در ماه برابر با ۳ کیلو و ۳۰۰ گرم می‌شود و تعداد متوسط اعضای یک خانواده یعنی ۴ نفر این میزان برابر با ۱۳ کیلو و ۲۰۰ گرم می‌شود و ما آن را همان ۱۳ کیلوگرم در نظر می‌گیریم که با قیمت کیلویی ۹۳ هزار تومان در بازار فعلی مشهد این میزان برابر با یک میلیون و ۲۰۹ هزار تومان می‌شود.

به عبارت بهتر تنها تأمین گوشت قرمز برای یک خانوار مشهدی ۴ نفره با میزان مصرف نسبتا پایین یعنی اگر مابقی پروتئین مورد نیاز خود را از غذاهای دیگری مانند تخم مرغ، لبنیات، پروتئین‌های گیاهی و سایر موارد تأمین کنند، برابر با یک حقوق دریافتی کارگر به ازای ۴۴ ساعت کار در هفته است.

سمیرا د. یکی از ساکنان شهر مشهد است که هم خودش و هم همسرش در بخش‌ پیمانکاری شهرداری مشهد مشغول به کار هستند، با شکایت از گران شدن قیمت گوشت می‌گوید: ما قبل از این هم برای خرید گوشت مشکل داشتیم و حالا با این قیمت‌ها تنها سر کار گوشت می‌خوریم و من بعضی وقت‌ها از غذای خودم برای فرزندانم می‌برم.

البته در میان مردم، نگرانی از افزایش قیمت گوشت برای شب عید نیز وجود دارد که مسئولان استانی سخت در تلاش هستند که این موضوع را کنترل کنند. در همین زمینه محسن مقدسی مسئول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی می‌گوید: از دیدگاه بنده هم قیمت گوشت بسیار بالا است و تعداد زیادی از مردم نمی‌توانند آن را خریداری کنند اما باید این را دانست که گناه بالا بودن این قیمت بر گردن شبکه توزیع نیست.

وی ادامه می‌دهد: صنف توزیع گوشت قرمز این اجازه را دارند که ۱۰ درصد سود برای فروش کالای خود در نظر بگیرند اما هم اکنون این اقدام را انجام نمی‌دهند و کمتر از سود قانونی خود را از مشتری دریافت می‌کنند تا تنها بتوانند فروش داشته باشند.

 مسئول بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید می‌کند: باید به این مسئله توجه داشت که  قیمت گوشت در بازار با ساز و کار عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود و برای همین باید برای به حوزه تولید و یا مشکلاتی که سبب می‌شود بخشی از تولید از چرخه توزیع خارج شود رسیدگی کرد.

مقدسی بیان می‌کند: ما هم این مسئله را قبول داریم که قیمت گوشت بالا است اما باید این را گفت که در استان خراسان رضوی خوشبختانه قیمت گوشت نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر بوده و سعی ما در کاهش آن است اما در این حوزه باید بخش تولید باید ورود بهتری داشته باشد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.