عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: هر کدام از قراردادهای موجود نفتی و گازی ایران با کشورهای بعد از حضور بیژن زنگنه در وزارت نفت به دلیلی متوقف شد.

جزئیات قراردادهای متوقف شده نفتی و گازی توسط زنگنه

به گزارش قدس آنلاین، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نامه ۷۲ نفر از نمایندگان به سران قوا در انتقاد از عملکرد زنگنه وزیر نفت، اظهار داشت: نامه‌ای که ۷۲ نفر از نمایندگان امضا کردند و بنده هم جز امضاکنندگان آن نامه بودم، کاملاً شفاف است.

وی افزود: در آن نامه ذکر شده قراردادهای مختلفی که در ابتدای صدارت آقای زنگنه داشتیم، یکی پس از دیگری لغو شدند، به عنوان مثال قرار داد صادارات گاز ایران به پاکستان بود، ما می‌توانستیم به راحتی این کار را انجام دهیم، سال ۸۹ این قرارداد بسته شده بود، سال ۹۱ کار شروع شده بود، سال ۹۲ کار از دو طرف آغاز شده بود اما آقای زنگنه به محض اینکه وزیر شد گفت که پاکستانی‌ها پول ندارند، لذا این قرارداد فایده‌ای ندارد و آن را متوقف کرد.

دهقان تصریح کرد: در حالی که پاکستانی‌ها پول بسیار بالاتری از گازی که ما می‌خواستیم به آنها بدهیم را دارند به گاز مایع می‌دهند و نیروگاه‌هایشان را از طریق گاز مایع اداره می‌کنند، بنابراین چطور پول دارند گاز مایع بخرند، اما پول ندارند به ما بدهند، بنابراین به نظر می‌رسد آقای زنگنه هیچ توجیهی در متوقف کردن قرارداد گازی ایران با پاکستان ندارد، اگر آن قرارداد اجرا می‌شد سالانه چندین میلیارد دلار درآمد گازی داشتیم، که آقای زنگنه آن را لغو کرد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: قرارداد صادارات گاز ایران به هند و قرارداد سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری هند در چابهار و همچنین انجام عملیات استخراج گاز از یک میدان انجام شده و به نتیجه رسیده بود، اما آقای زنگنه وزیر نفت در سال ۹۴ با روزنامه شرق مصاحبه و اذعان دارد که آن قرارداد را خود او متوقف کرده است.

وی اضافه کرد: ما با چین قرارداد بسته بودیم و چینی‌ها داشتند در میدان نفتی ما کار می‌کردند، قرار بود چینی‌ها یک میلیون بشکه نفت در روز استخراج کنند و ما بتوانیم به خود چین بفروشیم، اما آقای زنگنه این قرارداد را هم لغو کرد.

دهقان یادآور شد: شرکت پتروپارس در فاز ۱۱ پارس جنوبی داشت کار می‌کرد، شرکت داخلی بود، به محض اینکه زنگنه وزیر شد به پتروپارس دستور داد که دیگر در فاز ۱۱ پارس جنوبی کار نکند و آن قرارداد را که با یک شرکت داخلی داشت کار می‌کرد و قطعاً توان آن را هم داشت که اجرا کند، منتفی کرد و بعدها که برجام به نتیجه رسید، فاز ۱۱ پارس جنوبی را به شرکت توتال دادند که آن هم بعد از مدتی رفت و هنوز که هنوز است آن فاز ۱۱ پارس جنوبی معطل مانده است.

نماینده طرقبه و چناران در مجلس تأکید کرد: یکسری بسترهایی وجود داشت که ما با کشورهای دیگر مثل عراق و روسیه قراردادهایی داشته باشیم که از آنها استقبال نشد، یعنی مجموع اتفاقاتی که در این مدت افتاد این بود که قراردادهای موجود نفتی و گازی که ما با کشورهای مختلف داشتیم، هر کدام به دلیلی متوقف شد و ظرفیت‌های داخلی که می‌توانستند زمینه افزایش تولید را در کشور فراهم کند، متأسفانه دچار مشکل شدند و از کار برکنار شدند.

دهقان در پایان خاطرنشان کرد: ما در این نامه از آقای وزیر نفت یک سؤال کردیم که به چه دلیل تمام این قراردادها را متوقف کردید؟ دلیلی نداشت قبل از اینکه بخواهیم با اروپا و آمریکا به قراردادی برسیم، همه پل‌های پشت سرمان را نسبت به این شرکت‌های مختلف منطقه و کشورها و شرکای سنتی که داشتیم، خراب کنیم، ما در این  نامه از وزیر سؤال کردیم و منتظر پاسخ آقای زنگنه هستیم و استقبال می‌کنیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.