مشاور رهبر معظم انقلاب گفت: سیاست خارجی که در همه حال باید برآورد از افکار عمومی داخل کشور باشد و در جهت تحقق آمال این ملت عمل کند نمی تواند عزتمندی این ملت را در نظر نگیرد.

سیاست خارجی کشور نمی‌تواند عزتمندی ملت را در نظر نگیرد

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل در نشست «دستاوردهای چهل سیاست خارجی ایران» مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه که امروز 23 بهمن ماه برگزار شد، گفت : اصل کلی که در همه دوره ها و البته با برنامه های متفاوت در سیاست خارجی بر آن تکیه شده است عزت، حکمت و مصلحت است.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل در این نشست که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان، منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی و بین‌المللی و جمعی از مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند، ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با اشاره به این که «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» در چهار دهه گذشته عنوانی عمومی و فراگیر است و تاکید بر این که اصل کلی که در همه دوره‌ها و البته با برنامه های متفاوت در سیاست خارجی «عزت، حکمت و مصلحت» است افزود: عزتمندی افزون بر آنکه یک اصل اسلامی است، یکی از ویژگی های تاریخی ملت ایران است. سیاست خارجی که در همه حال باید برآورد از افکار عمومی داخل کشور باشد و در جهت تحقق آمال این ملت عمل کند نمی تواند عزتمندی این ملت را در نظر نگیرد.

وی به عزتمندی در کنار واژه اقتدار اشاره و تاکید کرد: شاید مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته در کنار عزتمندی، اقتدار باشد. نظامی مقتدر که با تکیه بر توانایی های ملت شریف ایران توانسته است بدون اتکاء بر هیچ قدرت خارجی در برابر توطئه های پایان ناپذیر نظام سلطه و به ویژه ایالات متحده آمریکا ایستادگی کند.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود و در تعریف سیاست خارجی عزتمند و مقتدر به کلید واژه های « ملت، مقاومت و محیط پیرامونی » اشاره و افزود: ملت بزرگ ایران، خود به وجود آورنده این انقلاب و پاسدار آن است و در هنگامه مشکلات بزرگ، راه درست را درمی یابد ملت ایران با دقت و تیزبینی منافع ملی خود را پاس می دارد.

رئیس هیئت امناء و موسس دانشگاه آزاد اسلامی به شرایط خطیر کنونی اشاره و گفت: انسجام این ملت و صیانت از وحدت آن یک وظیفه شرعی، اخلاقی، وجدانی و ملی است و پس هر ندائی که بخواهد به وحدت آسیب وارد کند، با عکس العمل تند ملت مواجه خواهد شد و لذا انتظار مردم از نخبگان پرهیز از ورود به هر مبحثی است که بخواهد با اختلاف افکنی «امید» مردم ایران را هدف قرار دهد.

ولایتی مقاومت در برابر رفتار ظالمانه و مستکبرانه نظام سلطه، به ویژه آمریکا را تنها راه پیش رو دانست و تاکید کرد: تحریم و محاصره ظالمانه و غیر قانونی آمریکا و رفتار ناپسند اروپا از سوی ملت ایران پذیرفته نیست.

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی به تشریح محیط پیرامونی هم پرداخت و افزود: ما در منطقه ای زندگی می کنیم که به جرأت می توان آن را سیاسی ترین و پر چالش ترین منطقه جهان دانست. تحولات منطقه تأثیر مستقیمی بر موازنه قوا در جهان و نظام بین المللی دارد و آمریکا و رژیم صهیونیستی، با بهره‌گیری از همه امکانات کوشیده اند تا هژمونی خود را بر این منطقه حاکم کند، اما این تلاش در برابر سد بزرگی به نام ملتهای منطقه ناکام مانده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.