۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 644114

دقیقاً معلوم نیست که ولی اله سیف در ازاء حقوقی که بعنوان مشاور پولی و بانکی رئیس جمهور دریافت می کند چه مشاوره ای به آقای روحانی داده و یا می دهد که آقای همتی بعنوان رئیس کل بانک مرکزی از ارائه همین مشاوره عاجز و ناتوان است؟

جبران سوء مدیریت سیف در بانک مرکزی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران نسبت به عملکرد کوتاه مدت عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی واکنش مثبت نشان داد و طی اظهار نظری صریح گفت: زمانیکه جناب آقای همتی به ریاست بانک مرکزی ایران منصوب شد اینجانب همان موقع عرض کردم که نشستن ایشان بر صندلی ریاست این بانک مرکزی آنهم در اُوج مشکلات اقتصادی و نابسامانی های شدید پولی و ارزی که بواسطه سوء مدیریت و عملکردهای غلط ولی اله سیف و معاون ارز اش ایجاد شده بود، اصلاً جای تبریک ندارد زیرا تأکید کردم که آقای همتی چه ریسک بزرگی کرده که در این وضعیت بحرانی، سکان هدایت کشتی طوفان زدۀ بانک مرکزی را در دستان خود گرفته است، فلذا فقط از درگاه خداوند یکتا برای "آقای همتی" آرزوی موفقیت و سربلندی نمودم.

وی افزود: زیرا اعتقادم بر این بود که "ولی اله سیف" رئیس کل سابق بانک مرکزی همۀ رشته ها را پنبه کرد و از همان آغاز ریاست، یعنی چند ماه پس از انتصابش در سال ۹۲ ، تمامی کارها را خراب کرد و به وضوح، انحراف در برنامه ها و عملکردش را مشاهده کردیم و بمرور کار را بجایی رساند که دیگر گوش شنوایی هم به هیچ توصیه، انتقاد و پیشنهادی نداشت!

صریح و بی پرده عرض میکنم که عملکرد پنج سالۀ ولی اله سیف و غالب مسئولین سابق بانک مرکزی اوضاع اقتصادی کشور را بد جوری بهم ریخت، بطوریکه اقتصادِ مریضِ ایران را مریض تر کردند و آنرا تا لبۀ پرتگاه هدایت نمودند!

به همین خاطر در ادامه همین بحث به چند مورد از خرابکاریها و عملکردهای نادرست این حضرات اشاره میکنم تا ملموس و به عینه ببینیم که چه اتفاقاتی در عرصۀ پولی و بانکی کشور رخ داد و ایشان چه بلایی بر سر ایران و ایرانی آوردند.!

* افزایش پی در پی نرخ ارزهای مبادلاتی و زمینه سازی افزایش نرخ ارز آزاد و و همچنین کاهش شدید و غیر قابل تصور ارزش پول ملی؟!! بطوریکه آقای سیف، بانک مرکزی را در اُوج تحریم‌ ها با دلار مبادلاتی۲۵۰۰ تومان و دلار آزاد ۲۸۵۰ تومان از آقای بهمنی تحویل گرفتند، اما هنگامیکه صندلی ریاست بانک مرکزی را ترک کردند، دلار را با وجود توافقنامه هسته‌ای و "برجام بی فرجام" به ۴۲۰۰ تومان (دولتی) و حدود ۲۰ هزار تومان (آزاد) افزایش داده بودند؟!! ضمناً دلار مبادلاتی را هم در این میان حذف کردند!

* افزایش نرخ "سکّه" به بیش از ۵ میلیون تومان

* ادامه اجرای سیاستهای غلط دولت دهم درخصوص فروش ارز در بازار آزاد و تأمین منابع مالی از این طریق جهت جبران کسری بودجه دولت.!

* نقدینگی موجود در جامعه را در ابتدای دولت یازدهم با ۴۳۰ هزار میلیارد تومان تحویل گرفتند ولیکن با بی تدبیری خود، همان مبلغ را به بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رساندند. که این یعنی فاجعه؟!

* علیرغم ساماندهی مکرر صرافی ها، ظهور بیش از ۴۳۰ صرافی غیر مجاز در مدت زمانی کوتاه، که خود نشأت گرفته از ضعف نظارتی مسئولین سابق بانک مرکزی بود لکن وجود این صرافی‌ها به بحران ارز در بازار نیز دامن میزد.!

* عدم توانایی وی در ساماندهی و رفع مشکل سپرده گذاران و مال باختگان مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز که منجربه آغاز اعتراضات خیابانی مالباختگان در اکثر شهرهای کشور شد.!!

* عدم نظارت کافی بانک مرکزی در دوران ریاست آقای سیف، بر عملکرد بانکهای دولتی و خصوصی کشور که خود موجب افزایش نارضایتی مردم و فعالان اقتصادی شد و اعتبار بانک مرکزی را زیر سوال برد.!

* و... چندین مورد دیگر

علیپور تصریح کرد: جناب آقای روحانی با انتخاب ولی اله سیف به ریاست کلی بانک مرکزی، ضربۀ بزرگی به اقتصاد ایران و معیشت مردم زدند و در ضمن آبرو و اعتبار کشورمان را نزد جهانیان خدشه دار کردند.

با وجود این همه خرابکاریهایی که سیف و مسئولین سابق بانک مرکزی به بار آورده بودند، اصلاً باور نداشتم که جناب آقای دکتر همتی بتواند قدم مثبتی در بانک مرکزی و همچنین در سیستم پولی و ارزی و بانکی کشور بردارد اما امروز پس از گذشت حدود شش ماه از آغاز ریاست کلی ایشان بر بانک مرکزی باید بی پرده عرض کنم که نه تنها عملکرد کوتاه مدت ایشان بر بانک مرکزی مثبت بوده بلکه با تدبیر و اقتدار و پرهیز از ورود به مسائل حاشیه ای، توانسته سوء مدیریت و خرابکاریهای ولی اله سیف را تا حدود زیادی جبران و آرامش را به خانواده بانک مرکزی باز گرداند.

وی در ادامه افزود: همتی از روزی که وارد بانک مرکزی شده، ابتدا دیوارهای بُتنی چند لایه ای را که سیف بین خود و سایر مسئولین و فعالان اقتصادی (البته به استثنای دوستان و هم کیشان خود) بوجود آورده بود و اجازه نمیداد که "هیچ غریبه ای" از چند صد متری به طبقه ۱۶ بانک مرکزی نزدیک شود را برچید و ارتباط اداری خویش را با همه ( اعم از دوست و غریبه) تقویت کرد.

سیف بجای اینکه تمام همّ و غمّ خود را صرفِ امورات پولی و ارزی و بانکی و رفعِ مشکلات اقتصادی کشور بکند، متأسفانه فقط سرگرم حواشی شده بود و بعنوان مجری اَوامر بزرگان، صرفاً تصمیمات و بسته هایی را که دیگران برای بانک مرکزی و سیاستهای پولی و بانکی و ارزی کشور اتخاذ میکردند را اجرا مینمود!! اما همتی حداقل به ظاهر هم که شده، بعضاً در برابر فشارها و تصمیمات غلط دولت و وزرای اقتصادی ایستادگی و مقاومت کرده و اجازه نداده برخی از کارهای نادرست و بودار آنان انجام شود. آخرین موردی که به یاد دارم مخالفت همتی با مصوبۀ خودرویی ضد ارزی دولت بود که بواسطۀ همین مقاومتش، با دولت و وزیر صمت سرشاخ شد. 

سبزعلیپور اظهار داشت: جناب آقای روحانی با انتخاب ولی اله سیف و حمایت پنج ساله خود از سوء مدیریت و عملکرد غلط وی، کار بسیار اشتباه و غیر قابل دفاعی انجام داد و با انتصاب مجدد سیف بعنوان مشاور پولی و بانکی رئیس جمهور آنهم پس از برکناری اش از بانک مرکزی، اشتباه بزرگتری مرتکب شد و متأسفانه با این کار خود عملاً به مردم دهن کجی کرد.!! البته دقیقاً معلوم نیست که ولی اله سیف در ازاء حقوقی که بعنوان مشاور پولی و بانکی رئیس جمهور دریافت میکند چه مشاوره ای به آقای روحانی داده و یا میدهد که جناب آقای همتی بعنوان رئیس کل بانک مرکزی و معمار پولی و بانکی کشور از ارائه همین مشاوره عاجز و ناتوان است؟!!  

علیپور در تکمیل اظهاراتش ادامه داد: فرقِ بینِ آقای همتی و آقای سیف زیاد است که در این مبحث به آن ورود نمی کنم اما کارهای مثبتِ رئیس کل جدید بانک مرکزی در۱۸۰روز گذشته قابل توجه بوده و جدای از مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، دیگر کارها و عملکردِ مثبتِ دکتر همتی عبارت بوده است از:

* ساماندهی صرافی ها،

* متعادل کردن نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات شدید ارزی آنهم با توسل به هر ترفند و سیاستی که شده.

(هر چند نرخ فعلی دلار، نرخ واقعی آن نیست و باید خیلی کمتر از نرخ فعلی باشد و ضمناً اعتقاد دارم که اگر درست مدیریت نشود، بزودی نرخ آن افزایش خواهد یافت، البته دکتر همتی قاطعانه گفته که اجازه نخواهد داد تا نرخ دلار بیش از نرخ فعلی افزایش یابد)،

* ضمناً ایشان تا به امروز همانند یک رئیس کل معقول و منطقی و مطابق با استانداردهای بین المللی رفتار کرده و کمتر سخن گفته و برعکسِ آقای روحانی، به غالب وعده هایی که داده عمل کرده است.

* مهمتر از همه اینکه اعتبار از دست رفتۀ بانک مرکزی و اقتدار رئیس کل را هم آرام آرام باز گردانده است.

* در این مدت بین صادرکنندگان و سایر مسئولین تنش بوجود نیاورده و با احترام و بطور منطقی با همه رفتار کرده است.

* همچنین به موازات فعالیتهای داخلی، در عرصۀ بین الملل هم بخوبی فعال بوده و در این مدت کوتاه با مقامات کشورهای مختلف از جمله روسیه، عراق و چین مذاکره کرده است. (هر چند تا به اینجای کار به یک عملکردِ بانک مرکزی آنهم در دوران آقای همتی انتقاد داریم، و آن به نحوه توزیع غلط ارز زائرین اربعین حسینی امسال در عراق میباشد که این نوع فروش ارز و تحویل آن در کشور عراق اصلاً شایسته ایرانی ها نبود)!

* و... چندین مورد دیگر  

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه گفت: امیدوارم آقای همتی سیاستهای غلط پولی و بانکی را با اقتدار اصلاح و نرخ ارزهای معتبر را تثبیت و متعادل کند، همچنین بازار ارز و سکّه را اَمن و آرام نموده و ارزش ریال (پول ملی ایران) را سریعاً افزایش دهد.

ضمناً از آمار سازی و ارائه آمارهای نادرست پرهیز کرده و بانک مرکزی را به مأخذ معتبری جهت انتشار آمارهای درست مبدل نماید (همچون آمارهای درست هفتۀ جاری بانک مرکزی درخصوص میزان وام دهی بانکها، بدهی۴۰ هزار میلیاردی دولت به بانک مرکزی، افزایش حجم نقدینگی کشور به ۱۷۶۴ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان و...)

فلذا انتظارمان بر این است تا خدایی ناخواسته آقای همتی در وسط راه، مبادا میسر خود را عوض کرده و پا جای پای سیف بگذارد.!! ولیکن چنانچه با همین فرمان که تا به امروز حرکت کرده باز هم با قدرت به پیش برود قطعاً کشتی طوفان زدۀ بانک مرکزی را بدرستی هدایت و آنرا سالم و سلامت به ساحل اَمن و آرام خواهد رساند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.