چهارشنبه‌ها روز زیارتی امام خوبی‌ها، ثامن الحجج، علی ابن موسی الرضا(ع) است. از دیرباز عاشقان و دلدادگان آقا در این روز دل را به سمت مضجع منور آقا روانه کرده و با سلامی، عرض ارادت می‌کردند به ساحت شمس خراسان.

چهارشنبه‌های امام رضایی

به گزارش قدس آنلاین در وصف و فضیلت زیارت از راه دور ائمه‌اطهار(ع) و به ویژه امام هشتم(ع) روایات فراوانی نقل شده و می‌طلبد تا در کشوری که متعلق به امام رضا(ع) است، بستری فراهم شود که دل‌های شیعیان و محبین ثامن‌الائمه(ع)، هفته‌ای یک‌ بار در روزی که به نام حضرت است، متوجه بارگاه پرنور این امام مهربان شود. طرح ملی «سلام بر امام» و قرائت زیارت امین‌الله طرحی است که از دهه کرامت سال ۹۶ به همت آستان قدس رضوی شروع شده و در حال حاضر هر چهارشنبه در مساجد و بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می‌شود.

طرح «سلام بر امام» هم‌آوایی و هم‌نوایی دلدادگان و محبان اهل بیت(ع) است
مهدی رجب‌پور، مسئول دبیرخانه «طرح ملی سلام بر امام» در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طرح ملی قرائت زیارت امین الله با عنوان «سلام بر امام» بهترین مسیر برای این هدف ایجاد زمینه‌هایی در مکان‌های مذهبی و به خصوص بقاع متبرکه و مساجد سراسر کشور بود، تا در روزهای زیارتی امام رضا(ع) ارتباط قلبی بین مردم و امام رضا(ع) برقرار شود.
وی با تاکید بر اینکه طرح «سلام بر امام» هم‌آوایی و هم‌نوایی دلدادگان و محبان اهل بیت(ع) است، افزود: در مشهد مقدس بالغ بر ۹۰ درصد مساجد به این طرح پیوستند و در سطح کشور نیز علاوه بر تمامی بقاع متبرکه، تشکل‌های شاخص فرهنگی و مذهبی با پیوستن به این طرح، ضمن برگزاری هفته ای آن، در ترویج و معرفی آن به مساجد و سایر تشکل‌ها فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه در بعضی مساجد در هر سه وعده اقدام به قرائت زیارت امین الله می نمایند، ادامه داد: در اکثر مساجد زیارت نامه همراه با تمام کشور بعد از نماز مغرب و عشاء و در برخی مناطق نیز بعد از نمازظهر و یا نماز صبح قرائت می شود.
مسئول دبیرخانه «طرح ملی سلام بر امام» بیان کرد: بالغ بر یک میلیون کارت زیارت امین الله به همراه بسته‌های متبرک برای توزیع در محل‌های برگزاری این طرح در نظر گرفته شده که تا کنون نیمی از آن توزیع شده است.
وی با ابراز امیدواری از اجرای این طرح در تمام جهان اسلام، تصریح کرد: در ادامه این طرح امیداوریم سایر فضاها اعم از بیمارستان ها، مدارس، ادارات و ... و در مرحله بعد تمام جهان اسلام با پیوستن به این طرح معنوی در روز زیارتی امام هشتم(ع) بر این امام مهربان سلام و درود خود را نثار کرده و قلب های همه ایرانیان و مسلمانان جهان در این روز معطوف به صحن و سرای حضرت شود.
رجب پور یادآور شد: علاوه بر سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، سازمان صداوسیما، سازمان اوقاف و امورخیریه، سازمان بسیج مستضعفین، مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌ها و سایر نهادها و تشکل‌های فرهنگی سراسر کشور در اجرای طرح«سلام بر امام» مشارکت دارند.
وی در خصوص تأمین اعتبارات طرح با تاکید بر اینکه کانون‌های خادمیاری زائر و زیارت در همه استان ها مسئولیت اجرای طرح و پیگیری های مربوط به آن را بر عهده دارند، گفت: این طرح به صورت مردمی در حال اجراست و از هیچ سازمان و ارگانی حمایت نمی شود و به تجربه هم رسیده که اجرای چنین طرح هایی به صورت خودجوش و مردمی استمرار و دوام بیشتری دارد نسبت به طرح هایی که از جای مشخصی حمایت می شوند.
امام رضا(ع) پاسخ شرکت‌کنندگان در طرح «سلام بر امام» را خواهد داد
حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص این طرح عنوان کرد: هر اقدامی که زمینه ارتباط قلب با امام رضا(ع) را فراهم کند اقدام شایسته‌ای است و نوعی جهاد فی سبیل الله محسوب می‌شود.
وی افزود: ابزارهای رسانه‌ای امروز زمینه‌ای را فراهم کرده‌اند تا مردم از دور و نزدیک ارتباط بیشتری با امام رضا(ع) داشته باشند، اگر کسانی هم امکان حضور در حرم رضوی و بقاع متبرکه برای شرکت در این طرح ملی را نداشته باشند از این طریق همراه با همه مومنان در این روز زیارت امین الله را قرائت کنند. امام رضا(ع) پاسخ شرکت‌کنندگان در طرح «سلام بر امام» را خواهد داد.
پناهیان افزود: طرح «سلام بر امام» طرح بسیار شایسته‌ای است که دل‌های مردم را در روزهای زیارتی امام رضا(ع) متوجه ایشان می‌کند.
طرح «سلام بر امام» عامل معرف افزایی است
آیت‌الله کاظم صدیقی امام‌ جمعه موقت تهران نیز در این خصوص بیان کرد: اجرای طرح «سلام بر امام» دارای آثار و برکات فراوانی در حوزه معرفت افزایی است و انتظار می‌رود با حمایت تشکل‌های مردمی در مساجد و بقاع متبرکه گسترش یابد.
وی تصریح کرد: در طرح ملی «سلام بر امام» با تبیین زیارت امین الله می‌توان مردم را به زیارت با معرفت امام رضا(ع) هدایت کرد.
وی بیان کرد: زیارت امین‌الله از زیارت‌های کوتاهی است که دارای دعاهایی بسیار زیبا و متنوع بوده و تنها اختصاص به یک حرم ندارد. ویژگی دیگر زیارت امین‌الله این است که می‌توان آن را از راه دور به نیت زیارت یک امام معصوم قرائت کرد.

طرح «سلام بر امام» تظاهراتی بزرگ برای تبلیغ دین است
حجت‌الاسلام مرتضی امین‌نیا مدیر موسسه حق‌پژوهی نیز در این خصوص بیان کرد: توجه دل‌ها به امام رضا(ع) در حقیقت توجه دادن به خوبی‌هاست و هر مراسم دینی از جمله قرائت زیارت امین‌الله در روزهای زیارتی امام رضا(ع) ارزشمند است.
وی با بیان اینکه طرح «سلام بر امام» که در روز زیارتی امام رضا(ع) برگزار می‌شود، تظاهراتی بزرگ برای تبلیغ دین است، افزود: امام رضا(ع) حق عظیمی بر گردن مردم دنیا به ‌ویژه ایران و مشهد مقدس دارند و از این ‌جهت بسیار شایسته است مردم به یاد ثامن‌الحجج(ع) در طرح «سلام بر امام» زیارت امین‌الله را قرائت کنند.
امین‌نیا بیان کرد: زیارت امین الله زیارتی است که امیر عابدان امام زین العابدین(ع) در اوج عرفان، خطاب به امیرمؤمنان علی(ع) آن را انشاء فرموده و از بهترین زیارتنامه هاست و به گفته امام باقر(ع) می‌توان آن را در تمام زیارتگاه‌های ائمه(ع) خواند.

نظرات علمای اعلام در خصوص اجرای طرح «سلام بر امام»

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی:
جابر بن عبدالله انصاری در روایاتی که سندش خیلی معتبر است می گوید من به حضرت باقر(ع) عرض کردم که اگر بخواهیم حضرت امیر و امامان دیگر را زیارت کنیم چه عبارتی بگوییم؟ حضرت باقر(ع) از پدرشان امام سجاد(ع) زیارت امین الله را نقل کردند که این را برای هر یک از ائمه (ع) بخوانند مثل نوری است که خداوند متعال نظر خاصی به آن کسی که می خواند دارد و بعد خواندن آن شخص، این زیارت به مهر پیامبر (ص) تأیید می شود، بعد به خدمت امام عصر(عج) تقدیم می شود. از این جهت این زیارت امین الله جایگاه بسیار بلندی دارد. علامه مجلسی هم در بحار فرموده این زیارت از لحاظ سند کامل ترین سند را دارد، از این جهت خواندنش بسیار لازم است و دارای ثواب و قدر بسیار بالایی است. خوب است که در تمام زیارت گاه ها، بقاع و مساجد، حداقل هفته ای یک شب زیارت امین الله خوانده شود. ان شاء الله خداوند توفیق بدهد.
حضرت آیت الله العظمی سبحانی:
زیارت امین الله از زیارت های بسیار معتبر ما است و علمای نجف و مراجع غالباً مقید هستند که علاوه بر زیارت های دیگر به خصوص این زیارت را بخوانند. هم از نظر سند معتبر است، هم از لحاظ محتوا بسیار بالاست و انجام این کار در تمام بقعه ها سبب نورانیت بقعه و نورانیت افراد می شود. هم توجه به ائمه دارد، هم توجه به خدا دارد، خصوصاً دعاهای بسیار جالبی در ضمن این زیارت است که قلب ما و روح ما نورانیت می بخشد و این عمل را من تبریک می گویم. ان شاء الله موفق است و موفق باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.