تحریم های آمریکا بر ایران و ونزوئلا به همراه کاهش تولید اوپک، باعث کمبود نفت متوسط و سنگین در بازار و در نتیجه افزایش قیمت این نوع نفت شده است.

کمبود نفت سنگین در بازار به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا بازار نفت جهان را کساد می‌کند و پالایشگاه‌ها را برای پیدا کردن جایگزین نفت خام سنگین  غنی از دیزل و فوق سنگین ونزوئلا سرگردان می گرداند . 
نفت های سنگین ونزوئلا مثل مری جایگزین های نزدیک کمی دارند. نزدیک ترین درجه های نفت خام به آن مارلیم برزیل ، مایای مکزیک  ،ریور لیک کانادا یا نفت سنگین بصره عراق هستند . 
این نفت های خام سولفور بیشتری نسبت به نفت ونزوئلا دارند که نیاز به پالایش اضافی برای رسیدن به کیفیت مطلوب دارد . 
تحریم های ونزوئلا زمانی اعلام شد که بازار از قبل دچار کمبود نفت خام متوسط و سنگین بود. دلیل آن هم تحریم های آمریکا علیه ایران و کاهش تولید اوپک است . 
صادرکنندگان اصلی نفت در خاورمیانه (عربستان، عراق، امارات، کویت و ایران) بیشتر نفت خام متوسط و سنگین به بازار می‌فرستند . 
تحریم های آمریکا بر ایران و ونزوئلا به همراه کاهش تولید اوپک، بیشتر نفت متوسط و سنگین را از بازار خارج کرده ولی تاثیری بر درجات سبک‌تر نفت خام نگذاشته است. در نتیجه قیمت نفت متوسط و سنگین نسبت به نفت های سبک تر از نیمه ژانویه بالاتر رفته است . 
در حالی که نفت خام ونزوئلا اکنون سهم محدودی از بازار جهانی نفت را در اختیار دارد، ولی نقش بسیار مهم تری در بازار نفت خام سنگین بازی می کند . 
 ونزوئلا تولید یک میلیون بشکه در روز نفت خام ترش سنگین از کل ۷ میلیون بشکه تولید شده در ۲۰۱۷ را برعهده داشت .

پالایش نفت خام سنگین سخت تر است چون سولفور و ناخالصی های بیشتری دارد که جدا کردنشان هزینه بر است.به همین دلیل با تخفیف بیشتری نسبت به نفت متوسط و سبک عرضه می شوند. 
در واقع تحریم‌ها تعادل بازار نفت را به سمت نفت خام سبک برده اند و در همین حین اقتصاد و قوانین آینده آن ، تقاضای پالایشگاهی را به سمت درجات سنگین‌تر می کشانند . 
منع ناگهانی صادرات ونزوئلا باعث شده پالایشگاه‌های آمریکا و مناطق دیگر برای پیدا کردن جایگزین های مناسب با تجهیزاتشان سرگردان شوند . 
اگر پالایشگاه ها نتوانند نفت خام سنگین و فوق سنگین کافی به دست آورند، بهترین جایگزین بعدی را خواهند خرید که در این مورد نفت خام متوسط است. پس نتیجه این تحریم‌ها در حال سرایت به کل بازار نفت است . 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.