مشخص نبودن چارچوب FATF، دخالت در قانون‌گذاری‌ داخلی ایران، نپذیرفتن حق شرط‌های ایران و بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها، از جمله دلایل مخالفت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با لوایح الحاق به پالرمو و CFT است.

دلایل مخالفت عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با لوایح الحاق به پالرمو و CFT

به گزارش قدس آنلاین، حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تصمیم‌گیری نهایی این مجمع درباره اختلاف نظر مجلس شورای اسلامی با شورای نگهبان درباره لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) طی روزهای آینده گفت: ایران بدون هیچ مشکلی در کنوانسیون‌های متفاوتی عضویت دارد که مشکلی هم ندارد و نهایت این است که در برخی حق شرط گذاشته است، چرا که این کنوانسیون‌ها ابتدا و انتهایش‌شان مشخص و مفاد آنها روشن است، از این رو ایران به سادگی توانسته است که تصمیم بگیرد که آیا ورود به آن به سودش است یا نه.

وی ادامه داد: اما این چهار کنوانسیون که در قالب لوایح معروف به چهارقلو مطرح است، در چارچوب توصیه‌های FATF است؛ FATF خود، یک کنوانسیون و یک معاهده بین‌المللی نیست، بلکه یک گروه است و یک تعدادی از کشورها نشسته‌اند و تصمیمات خود را به دنیا حقنه می‌کنند، امروز یک تصمیم می‌گیرند و فردا ممکن است تصمیم دیگری اتخاذ کنند، یعنی یک بسته و مفاد شفاف مانند سایر کنوانسیون‌ها نیست.

مظفر گفت: این گروه در ابتدا جهت ایجاد شفافیت مالی آغاز به‌کار کرد و هدف آن جلوگیری از تجارت مواد مخدر بود و در ادامه، چارچوب‌هایی تهیه کردند که دولت‌ها میزان ریسک‌پذیری همه کشورها را جهت سرمایه‌گذاری بدانند، تا در برخی کشورها که پولشویی زیادی صورت می‌گیرد، سرمایه‌گذاری نکنند، اما باید گفت که ۹۰ درصد پولشویی دنیا در همین کشورهای تصمیم‌گیر گروه ویژه اقدام مالی صورت می‌گیرد و دوم اینکه پس از مدتی موارد دیگری را به دستورات خود افزودند، از جمله پس از حملات یازده سپتامبر، دستور مبارزه با تروریسم را هم شامل شد؛ البته تروریسم با تعریفی که خودشان انجام می‌دهند و چندی بعد مسائل موشکی و موضوع اشاعه هسته‌ای را هم بر آن افزودند، بنابراین شرح برنامه‌های FATF باز است و هر روز می‌تواند دستور جدیدی را شامل شود. 

وی خاطرنشان کرد: در حالی که اعضای تصمیم‌گیر FATF، آمریکا، رژیم اشغالگر قدس، عربستان سعودی و تعداد دیگری از کشورهایی هستند که همه دشمن ایران هستند، این گروه چون وابستگی به این کشورها دارد، در صورت عضویت ایران، علیه ما گزارش تهیه می‌کنند و براساس آن گزارش‌ها می‌توانند علیه ما تصمیم بگیرند و تصمیمات‌شان را برای ۱۸۰ کشور تسری می‌دهند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بحث دوم، شروط و حق تحفّظی است که می‌خواهیم برای کنوانسیون‌های FATF بگذاریم، هیچ‌گونه ضمانت اجرایی ندارد، یعنی نمی‌توانیم به FATF اعلام کنیم که ما این نمونه‌ها را مصادیق تروریسم می‌دانیم، نه آنکه شما تعریف می‌کنید،‌ چرا که ممکن است امروز بر سر مفهوم تروریسم و برخی مصادیق تروریسم اشتراک نظر میان ایران و FATF باشد،‌ اما فردا آنها می‌توانند مصادیق جدیدی از جمله حماس، حزب‌الله، سردار قاسم سلیمانی و... را به عنوان تروریست معرفی کنند و روشن است که تعریف تصمیم‌گیران FATF است که تروریسم را در چارچوب برنامه‌های این گروه تعیین می‌کند نه آنکه ما اعلام می‌کنیم، زیرا مفهوم تروریسم قابل تفسیر است. 

وی در ادامه تصریح کرد: ما یک تجربه تلخی در برجام داریم که توصیه‌های مقام معظم رهبری و مجلس اجرا نشد؛ رهبری فرمودند که دقیق، کلمات را بخوانید و ارزیابی کنید و در متن بگنجانید ولی آقای ظریف بعداً اذعان کرد که ساده‌اندیشی کرده است و به حرف‌های جان‌کری وزیر سابق آمریکا اعتماد کرده است و کلماتی که دارای معانی متعدد بود مورد دقت وزارت خارجه ما واقع نشد و امروز در نتیجه از ما براساس همین برجام که صرفاً مربوط به موضوع هسته‌ای بود، مطالبه تعطیلی صنایع موشکی‌مان را می‌کنند؛ ما نباید این تجربه تلخ را در مورد FATF هم درنظر بگیریم. 

مظفر گفت: به علاوه، FATF در قانونگذاری‌های داخلی کشورها دخالت می‌کند و به صراحت می‌گوید که باید آنچه که ما جرم می‌انگاریم، شما هم در قوانین‌تان جرم تعریف کنید و ما آنچه ما تروریسم می‌خوانیم شما باید تروریسم برشمارید، در حالی که جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌هایی که در راه استقلال خود و در برابر متجاوز خارجی می‌جنگند تروریست نمی‌داند؛ البته سقف انتظار FATF و لوایح مربوط به آن به اینجا محدود نمی‌شود، بلکه از اعضا می‌خواهند که کسانی را که طبق تعریف خودشان تروریست می‌دانند دست‌بسته تحویل دهند؛ یعنی باید اعضای سپاه، حزب‌الله، قاسم سلیمانی و دیگران را تحویل طرف خارجی دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر، بحث شفافیت‌های مالی است؛ بسیاری از موادی که می‌خواهند در قالب FATF به ما حقنه کنند مصداق کلمة الحق یُرادُ به‌الباطل است، همانند حقوق بشر، آزادی و ...؛ در حقیقت اینها مفاهیم و واژگانی را به بازی می‌گیرند و چون سازوکار تعریف آن دراختیار خودشان است،‌ هرگونه بخواهند بابت آن به کشورها فشار وارد می‌کنند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر ما بیاییم همه مسیرهای ورود و خروج مالی خود را به اینها اعلام کنیم که به صورت آنلاین باید اعلام شود که چقدر پول واریز شد؟ از چه کسی دریافت شد؟ به چه منظور و به کجا خواهد رفت؟  

وی افزود: کشوری که در شرایط تحریم است و مجبور است تحریم‌ها را دور بزند و ناچار است از طریق یافتن منافذی، راه تنفس را برای ملت خود باز گذارد، اگر همه کانال‌های ارتباطی مالی خود را دراختیار دنیا و کشورهایی که او را تحریم کرده‌اند بگذارد، خب همین کشورها منافذ تنفسی او را می‌بندند و پدر ما را درخواهند آورد. 

مظفر گفت: می‌گویند ۱۸۰ کشور دنیا عضو FATF شده‌اند، چرا ما عضو نشویم؟ پاسخ این است که ۱۸۰ کشور دنیا همانند ما مورد تحریم واقع نشده‌اند و اساسا این ۱۸۰ کشور کاری با محور مقاومت ندارند. این ایران است که در معرض تحریم و توطئه است، از این رو باید به طورکلی عرض کنم، موافقت‌ها و مخالفت‌ها حول و حوش لوایح چهارگانه اصلا سیاسی نیست و اصلا بحث چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، بلکه یک عده استدلال می‌کنند که عضویت در این کنوانسیون‌ها به صلاح کشور است و عده‌ای هم می‌گویند نباید عضو شویم چون به صلاح ما نیست.

وی اضافه کرد: موافقان می‌گویند راهکارهای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها با پذیرش برنامه‌های FATF بازتر می‌شود، اما عده‌ای دیگر می‌گویند اگر عضو  شویم راهکارهایمان را می‌بندند و اتفاقاً استدلال‌های مخالفان قوی‌تر است، چرا که می‌گویند منافع ما در آن نسیه و مضرات نقد است،.

مظفر گفت: اما تنها استدلال موافقان این است که با عدم عضویت در کنوانسیون‌های مربوط به FATF بهانه به دست آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌افتد که علیه ما برنامه‌ریزی کنند و دوم اینکه دوستان خود را همچون چین و روسیه از دست می‌دهیم، به آن علت که چین و روسیه به ما گفته‌اند عضو این کنوانسیون‌ها بشوید، در حالی که آمریکایی‌ها هر چیزی را هر زمانی می‌توانند برای افزایش فشار بر ایران بهانه کنند و نیازی به بهانه عدم عضویت ایران در کنوانسیون‌های مربوط به FATF ندارد و درباره چین و روسیه و ترکیه هم اشتباه می‌گویند، چون زمانی که ما در لیست سیاه FATF بودیم اینها با ما همکاری می‌کردند، در حالی که امروز در لیست خاکستری هستیم و اساسا چین و روسیه و ترکیه سازوکارهای FATF را قبول ندارند، چون به دنبال منافع خودشان هستند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برای تصویب لوایح الحاق ایران به کنوانسیون‌ پالرمو و CFT سربالایی جدی وجود دارد و به این سادگی قابل تصویب نیست و در خوشبینانه‌ترین حالت، تعداد آرا موافقان و مخالفان نصف به نصف است و نکته مهم این است که برای تصویب، دوسوم رأی اعضا مجمع را نیاز دارد. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.