نایب رئیس انجمن ام.اس ایران با اشاره به اهمیت امنیت ذهنی و آرامش بیماران ام. اس گفت: در فضای ناآرام ذهنی است که بسیاری از شارلاتان‌های حوزه سلامت رشد می‌کند و سر بیماران کلاه می‌گذارند.

شارلاتان‌های حوزه سلامت در فضای ناآرام ذهنی رشد می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین ، محمدعلی صحرائیان  امروز در همایش سالانه مدیران عامل و مدیران ارشد انجمن ام.اس کشور که در هتل درویش مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  در فضای ناآرام ذهنی است که بسیاری از شارلاتان‌های حوزه سلامت رشد می‌کند و سر بیماران کلاه می‌گذارند. اینکه امروز مصرف دارو شیمیایی جواب نمی‌دهد و شما بروید از فلان قارچ، مکمل و... استفاده کنید و مورد استقبال بسیاری بیماران قرار می گیرد ناشی از این است که بیمار نسبت به راهی که می‌رود اطمینان ندارد و خیالش راحت نیست.

وی ادامه داد: شاید بسیاری پزشکان فرصت نداشته باشند تمام توضیحات را به بیماران بدهند. آرام کردن مریض و دادن توضیحات بسیار مهم است که باید انجام دهیم. البته باید سعی کنیم قبل از هرچیزی این آرامش را در درون خود ایجاد کنیم.

نایب رئیس انجمن ام.اس ایران با اشاره به اینکه «دو نعمت بزرگ امنیت و سلامت تا وقتی نباشند قدر آنها را نمی‌دانیم»، گفت: امنیت فقط به امنیت جانی وجنگ نیست، اگر چه مهمترین امنیت، امنیت جانی است که خوشبختانه به مدد جمهوری اسلامی شاهدش هستیم.

 
بیماران ام.اس بیشتر از درمان نیازمند امنیت ذهنی و آرامش هستند

صحرائیان افزود: امنیت دیگری داریم که خیلی باید روی آن کار کنیم و آن هم امنیت ذهنی و آرامش روانی است هر رفتار و برخورد ما ممکن است این امنیت را دچار اختلال کند.
امروز بیماران ام.اس بیش از درمان و دارو نیازمند امنیت ذهنی و آرامش هستند. انجمن‌های ام.اس را خانه امن بیماران ام. اس کنیم. جایی که بیماران احساس امنیت روحی روانی کنند. گاهی یک جمله و حرف ما که ممکن است از سر دلسوزی باشد اما روح و روان بیماران را به هم بریزد.
 
نایب رئیس انجمن ام.اس ایران بیان کرد: اگر بخواهیم برای امسال شعار انتخاب کنیم. شعارمان باید انجمن ام. اس خانه امن بیماران ام اس باشد. مهمترین امنیت هم امنیت روانی است. نکند بدون اینکه خودمان بخواهیم باعث شویم نگران بیماران ام. اس بیشتر شود.همه انجمن‌ها روی این موضوع برنامه ریزی و فکر کنند که چطور آرامش را به بیماران بدهند تا آنها به‌جز بیماری نگرانی دیگری نداشته باشند.

 
فعالیت  46 انجمن ام.اس در کشور

وی یادآور شد: درحال حاضر ۴۶ انجمن ام.اس در کشور داریم. سالیانه دوبار گردهمایی این انجمن‌ها برگزار می‌شود.

نایب رئیس انجمن ام.اس ایران با بیان اینکه « تعداد بیماران ام.اس که در وزارت بهداشت ثبت شده‌اند، ۶۴ هزار نفر و تعداد بیمارانی که  در انجمن ام.اس ثبت شده‌اند ۷۴ هزار بیمار است»،  خاطرنشان کرد: این اختلاف بخاطر این است که همه بیماران نیازمند داروهای خاص نیستند که در وزارت بهداشت ثبت شوند. البته تصمیم گرفته شده که نظام ثبت یکسان شود.

وی اظهار کرد: در گذشته می‌گفتند بیماری ام.اس در منطقه خاورمیانه شیوع کمی دارد اما  در سه دهه اخیر در کل منطقه بیماری ام.اس رو به افزایش بوده است. در طی دو دهه اخیر شیوع ام.اس در کشور چندبرابر شده و از 40 هزار در ده سال گذشته امروز حدود ۷۴ هزار بیمار ثبت کردیم.

صحرائیان عنوان کرد: شایع‌ترین سن بیماری ام.اس 20 تا 40 سالگی است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین سنی پایین تر آمده است این موضوع می‌تواند هم بخاطر تشخیص سریعتر بیماری باشد و هم اینکه واقعا سن ابتلا پایین آمده باشد.
 
نایب رئیس انجمن ام.اس ایران در مورد دسترسی دارو وقیمت داردهای ام.اس گفت: قیمت دارو بر حسب تولید داخل و خارج متفاوت است. حدود 90 درصد  داروهای داخلی ام. اس پوشش بیمه دارند و درمورد دارهای خارجی که ۲۵ درصد بیماران ما از آنها استفاده می‌کنند 70 درصد پوشش بیمه‌ای دارد.
 
وی ادامه داد: بیشترین فرانشیزی که بیماران در رابطه با دارها پرداخت می‌کنند حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان که برای یک داروی خارجی است و کمترین میزان هم صفر است که بیمه تمام هزینه را پوشش می‌دهد. بنابراین حدود قیمت داروها بین  صفر تا ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

 
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.