نشست دو روزه ورشو در حالی از روز چهارشنبه آغاز به کار کرده است که هدف اصلی ایالات متحده از برگزاری این نشست متحد کردن کشورهای هم پیمان خود علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بی‌توجهی اروپا به نشست ورشو نشانگر خشم بروکسل از موضع آمریکا در قبال ایران است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا نشست ورشو را یک ساختار مهم برای تمرکز بر این مساله ارزیابی کرده است که بر اساس ادعای وی "با نفوذ بی ثبات کننده ایران" در منطقه مقابله شود.

پاتریک وینتور سردبیر دیپلماتیک نشریه گاردین در این باره گفت: مشارکت محدود قدرت‌های بزرگ اروپایی در این نشست نشانگر خشم اتحادیه اروپا نسبت به سیاست های یکجانبه آمریکا در قبال ایران و سوریه است.

نشست ورشو که از روز چهارشنبه آغاز شده قرار است امروز پنجشنبه به کار خود پایان دهد.

وینتور در مقاله‌ای به این مساله اشاره کرده است که جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس این نشست را خیلی زود ترک می کند. فرانسه و آلمان نیز دیپلمات های نه چندان ارشد خود را به این نشست فرستاده اند.

این مقاله افزود: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این نشست را تحریم کرده است، اتحادیه اروپا بر این باور است که آمریکا قصد دارد از این نشست به عنوان راهکاری برای تشدید فشار بر کشورهای اروپایی برای اتخاذ موضع سختگیرانه تر علیه ایران استفاده کند.

بروکسل به واشنگتن هشدار داده است که برگزاری نشست ورشو یک ایده هوشمندانه نیست. علاوه بر این، ایالات متحده تا قبل از اعلام برگزاری این نشست هیچ گونه مشورت و رایزنی با اتحادیه اروپا انجام نداده بود. مایک پامپئو در ماه ژانویه خبر از برگزاری این نشست داده است.

سردبیر گاردین افزود: علی رغم آنکه مهمترین موضوع مطرح در این نشست قرار است صلح و امنیت در خاورمیانه باشد، دیپلمات های اروپایی نسبت به این مساله شک و تردید دارند که مقام های ارشد شرکت کننده در این نشست مثل پامپئو و مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا، اظهارات تند ضد ایران خود را مطرح نکنند.

این نشست در حالی برگزار می شود که وزرای خارجه فرانسه، المان و بریتانیا اوایل ماه فوریه از ایجاد یک کانال ویژه مالی موسوم به اینستکس برای انجام مبادلات تجاری با تهران خبر داده‌اند.

این ۳ کشور بزرگ اروپایی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که اینستکس از تجارت مشروع و قانونی اتحادیه اروپا با ایران حمایت خواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.