مدیر طرح ارتفاعات جنوب شهر مشهد گفت: در طول ۵۰ سال گذشته تعداد ۸۰ روستا و به طور میانگین سالانه ۱.۵ روستا به کلان‌شهر مشهد متصل شده است.

۸۰ روستا به کلان‌شهر مشهد متصل شده است

به گزارش قدس آنلاین ، سید کامران وثوق مشهدی با بیان اینکه شهر مشهد یکی از جاذب‌ترین شهرهای ایران است، اظهار کرد:  شهرهایی با این ویژگی همه چیز را به مرکز خود جذب می‌کنند و در صورتی که افراد نتوانند خود را با مرکز شهر هماهنگ کنند، به حاشیه که عمدتا متشکل از روستاهای در حریم است، رانده می شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده کانون‌ها و سکونتگاه‌های فرسوده شهر مشهد را روستاهای متصل شده تشکیل می دهد، اضافه کرد: طبیعتا بهسازی این بافت فرسوده منابع مالی نیاز دارد و برای جلوگیری از تکرار این روند آسیب‌زا ضرورت دارد تا خواستار تسریع در ساماندهی روستاهای حاشیه شهر مشهد باشیم.

وثوق با اشاره به وجود بافت فرسوده در روستاهای حاشیه مشهد، عنوان کرد: به لحاظ زیرساختی نیز روستاهای موجود در حاشیه کلانشهر مشهد مشکلات بسیاری دارند، عمدتا دارای بافت فرسوده  است که موجب آسیب پذیری ساختمان‌های این مناطق در برابر حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله می شود.

وی افزود: ایمن‌سازی و بهسازی ساختمان‌های موجود در این روستاها، تنها وظیفه شهرداری نیست و در اصل تامین منابع این فرایند سهم دولت است.

وثوق در ادامه، خاطرنشان کرد:  بعضی از واحد های صنعتی که در حاشیه حریم شهر مشهد فعالیت می‌کنند فاقد مجوز رسمی و قانونی هستند و همین باعث می‌شود تا مخاطرات ایمنی و صنفی متوجه کارگران این واحدها بوده، همچنین در مواقع لزوم و زمان های بحرانی نمی توان از این واحدها حمایت کرد.

مدیر طرح ارتفاعات جنوب شهر مشهد پیشنهاد کرد؛ روستاهای حاشیه شهر مشهد به‌صورت جداگانه ظرفیت سنجی شده تا از پتانسیل‌هایی چون ایجاد اشتغال و کار آفرینی، بهینه‌سازی کشاورزی، بالا بردن راندمان کشت، توسعه گردشگری و بوم‌گردی و ... در جهت ساماندهی این مناطق و رفع نیازهای کلان شهر مشهد در بهترین حالت استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.