استاندار خراسان رضوی گفت: مجبوریم که مسیر اقتصاد مردم‌محور را پیش بگیریم و تردیدی در این باره نکینم؛ چه دولت اصولگرا و چه دولت اصلاح‌طلب، همه بایستی این مسیر را ادامه دهند زیرا نمی‌توان کشور را به شیوه‌های گذشته اداره کرد.

نمی‌توان با شیوه‌ی گذشته کشور را اداره کرد/به‌دنبال ایجاد گفتمان توسعه مردم‌محور هستیم
 
به گزارش قدس آنلاین ,  علیرضا رزم حسینی شامگاه گذشته در دومین جشنواره علمی رضوی که در برج  سپید  دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، بیان کرد: از حضور مردم خراسان رضوی در راهپیمایی 22 بهمن قدردانی می‌کنم، حضوری که روی همه را کم کرد؛ چه دشمنان نظام و چه کارگزاران این نظام. چرا که مردم بیان کردند که علی‌رغم همه انتظارات و مشکلات آمدند و به نظام جمهوری اسلامی وفادارند. 
وی ادامه داد: از آقای رشیدیان، استاندار سابق تشکر می‌کنم که پیشنهاد و ایده شبکه دانشگاهی را ارائه نمود چراکه کار بسیار ارزشمندی است. از تمامی همکاران ایشان که بانی این کار بزرگ بودند، بایستی قدردانی کرد.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: دانشگاه در پیش از انقلاب بیشتر فردمحور بوده تا جامعه محور. شخصیت‌های عالی ‌مقامی در دانشگاه‌های ایران و جهان پرورش یافتند و برای کشور افتخار آفرین شدند. در فردمحوری ، دانشگاهیان ما برجسته هستند و طبق آمار، رشد علمی فزاینده و درخشانی داشته‌ایم.
وی اضافه کرد: اما شاید دانشگاهای ما در جامعه‌محوری کمتر نمایان شده اند. چطور ممکن است که دانشگاه فردوسی با وجود پیشینه مهم و اهمیتی بسیار زیاد در کشور، شاهد درد و رنج حاشیه شهر نباشد و یا برای حل معضلات آن چاره‌اندیشی نکند؟ مشکلاتی در استان وجود دارد که نیاز به همت اساتید دانشگاهی جهت حل و فصل آن وجود دارد. دانشگاه باید در متن توسعه جامعه قرار گیرد. یک استاد دانشگاه بایستی به درون مسجد برود و از توسعه اقتصادی سخن بگوید. بایستی به درون جامعه برود و با مردم نشست و برخاست داشته باشد.
رزم‌حسینی تصریح کرد: یکی از کارهای بسیار بزرگی که در خراسان می‌توان انجام داد، مسئله اقتصاد مقاومتی است. اکنون شرکت‌های توسعه‌گرا به استان می‌آیند و از آن‌ها تقاضا داریم که مسئولیت توسعه را در بخشی از استان به عهده بگیرند. بایستی میان این شرکت‌ها و دانشگاه ارتباط برقرار کنیم. 
وی ادامه داد: اکنون توسعه در ایران بدون صاحب است. دولت‌سالاری و خواستن توسعه از دولت، انتظاری بیهوده است. در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها دولت توانایی دارد و با هزینه‌های بسیار زیاد این مهم را به سرانجام رسانده و می‌رساند؛ اما در حوزه توسعه که اجتماع، اقتصاد و امنیت را فرا می‌گیرد، دولت نبایستی ورود کند. بایستی توسعه را مردمی ساخت و اقتصاد مقاومتی مردمی را الگوی خویش قرار داد. 
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: من در مدت 40 روزی که به استانداری منصوب شدم، از شهرستان‌ها و به خصوص از مرزهای استان دیدن کردم. در شهرستان خواف، معدن سنگ آهن وجود دارد که از مهم‌ترین معادن کشور محسوب می‌شود. 15 هزار میلیارد تومان گردش مالی شرکت‌های تابعه این معدن است. اما با این وجود متاسفانه ما در روستاهای اطراف شاهد معضلات بزرگی از جمله اشتغال هستیم. یک بخش‌داری با دو پرسنل وجود دارد. از این بخش‌ها انتظار داریم که توسعه ایجاد کند؟
وی اضافه کرد: از سال 1395، طبق آمار مرکز آمار، جامعه شهری ما سه برابر بزرگتر شده است. ما عدم توازن توسعه‌ای پیدا کرده‌ایم. حاشیه‌های شهر ما گسترش یافته‌اند و اکنون روستاهای تولیدگر ما خالی از سکنه شده‌اند. برخی می‌گویند که خشک‌سالی سبب کوچ از روستاها شده است و من بایستی بگویم که این معضل در اثر سوءمدیریت رخ داده است. 
رزم‌حسینی گفت: روستاهای ما صاحب ندارند. صاحب روستاها کیست؟ صاحب روستا، دهیار آن روستاست که توسط شورای روستایی انتخاب شده که برادر دهیار ریاست آن را بر عهده دارد؟ من با شورا مخالفتی ندارم اما اشکالات ساختاری در کشور وجود دارد. 
وی افزود: وقتی که مردم احساس کنند که توسعه، صاحب پیدا کرده است؛ در آن زمان به مشارکت در امر توسعه خواهند پرداخت. من امیدوارم که در استان این امر محقق شود. در این 40 روز تنها به دنبال ایجاد گفتمان توسعه مردم‌محور بودم. به دنبال آن هستم که علمای دین را به این راه وارد کنم. بایبستی علمای دین بگویند که بیکاری در نزد علما مذموم است.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: ما توانایی آموزش کسب‌وکار به مردم را نداشتیم. وقتی اداره یک بخش به عهده دو نفر است، چه انتظاری خواهیم داشت؟ هر شرکت بزرگ در استان بایستی بتواند پیرامون خود را توسعه بدهد. با خلق پول و نه با پول امدادی و این امر بایستی تحقق یابد. 
وی افزود: اساتید دانشگاه بایستی وارد میدان توسعه شوند. درهای توسعه را برای همه باز کنیم و فرقی در میان اقلیت‌ها و اکثریت نیست. چه عیبی دارد که دانشگاه وظیفه توسعه یک منطقه را بر عهده بگیرد؟ منابع مالی به قدر کافی وجود دارد.دانشگاه هر جایی که تمایل دارد، بر عهده بگیرد. 
رزم‌حسینی عنوان کرد: تا امروز 13 شرکت توسعه‌گرا، وظیفه توسعه بخش‌های مختلف استان را بر عهده گرفته‌اند. یک شیعه عربستانی بخشی از توسعه طرقبه و شاندیز را با 13 هزار نفر جمعیت بر عهده گرفته است. 
وی ادامه داد: روزی فرا می‌رسد که کشور ایران تبدیل به 100 منطقه اقتصادی می‌گردد و هزاران شرکت مسئول توسعه اقتصادی ایران می‌گردند. در آن روز، دولت مبدل به کارگزار می‌گردد. بایستی دولت را کوچک و مردم را بزرگ کنیم.
رزم‌حسینی گفت: مجبوریم که مسیر اقتصاد مردم محور را پِی بگیریم، تردیدی در این باره نکینم. چه دولت اصولگرا و چه دولت اصلاح‌طلب، همه بایستی این مسیر را ادامه دهند. نمی‌توان کشور را به شیوه‌های گذشته اداره کرد. روش‌های گذشته مربوط به گذشته است. 
وی اضافه کرد: من در کرمان براورد کردم که تمامی بانوان کرمانی، 5 هزار میلیارد تومان زیورآلات استفاده می‌کنند، در حالی که فرزند ایشان بی‌کار است. من از بانوان پرسیدم که آیا موافقید زیورآلات آنان در یک جای مطمئن قرار گیرد و در عوض فرزند شما صاحب اشتغال شود؟ همه بانوان در آن جلسه موافقت کردند. 
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در اسلام اصل بر برائت است. اگر یک سرمایه‌گذار یا یک آدم ثروت‌مند خلاف قانون عمل کرده است، دستگاه‌های قضایی با وی برخورد کند. اما تا زمانی که خلافی از او سر نزده است، بایستی مورد تکریم قرار بگیرد. سرمایه‌گذار یک مجاهد اقتصادی است. 
وی ادامه داد: چرا سرمایه‌گذار به استان نمی‌آید تا توسعه ایجاد کند؟ بایستی فضای کسب‌وکار را تغییر داد. امروز تمامی ارکان نظام در استان پای کار آمده‌اند و این مسئله در تاریخ دیوان‌سالاری کشور،نادر است. از نماینده مجلس و فرماندار تا امام جمعه و دادستان گرد هم آمده‌اند تا به سرمایه‌گذار کمک کنند. 
رزم‌حسینی تصریح کرد: دیروز در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی استان بیان کردم که رویکرد ما تعامل با معترضین است. آن‌ها حق دارند که معترض باشند. بایستی با جوانان گفت‌وگو کرد و مسائل خود را با آنان در میان بگذاریم. فکر می‌کنیم که مردم غریبه‌اند و به آنان اطلاعات درست نمی‌دهیم و انتظار داریم 
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.