اختلاف بین کارگر و کارفرما به دلایل مختلف موضوع طبیعی است که هرازگاهی بوجود می آید و منجر به طرح دادخواست می شود که این امر در استان خراسان رضوی روند کاهشی داشته است.

کاهش پرونده های اختلاف کارگر و کارفرما در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ، 879 کارگاه تولیدی دارای بیش از 10 کارگر در خراسان رضوی فعالیت می کنند که از این تعداد 540 کارگاه بین 10 تا 49 کارگر، 149 واحد بین 50 تا یکصد کارگر و 190 کارگاه نیز بیش از یکصد کارگر دارند.

در مجموع یک میلیون و 200 هزار کارگر در این استان مشغول کار هستند.
مشکلات اقتصادی و رکود از جمله مسائلی است که منجر به تعدیل نیرو یا تعطیل واحدهای تولیدی و به دنبال آن اختلاف و طرح شکایت بین کارگر و کارفرما می شود.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: دادخواستهای واصله به هیات تشخیص اختلاف بین کارگر و کارفرما در این استان از 11 هزار و 889 درخواست طی سال گذشته با 29 درصد کاهش به هشت هزار و 408 دادخواست طی 10 ماه امسال رسیده است.
عطا متین فر افزود: پرونده های واصله به هیات حل اختلاف هم از چهار هزار و 700 پرونده با هفت درصد کاهش به چهار هزار و 384 پرونده رسیده و 32 درصد آرای صادره مراجع حل اختلاف هم به سازش انجامیده است.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه هفت هزار و 650 نفر ساعت آموزش قوانین مربوط به روابط کار و دیگر امور مربوطه انجام شده و 148 هزار و 261 نفر ساعت آموزش تخصصی و عمومی در زمینه ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت کار برگزار شده است که نسبت به پارسال چهار درصد افزایش دارد.
وی با بیان اینکه هزار و 178 تشکل کارگری و کارفرمایی در استان فعالیت می کنند گفت: بیشترین تعداد تشکلها مربوط به کارگران و 181 تشکل هم مربوط به انجمن صنفی کارفرمایان است و خراسان رضوی از نظر تعداد تشکل های کارگری و کارفرمایی رتبه دوم کشور را دارد.
مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: به منظور کاهش تخلفات و مشکلات کارگران و کارفرمایان و اجرای قوانین، بازرسی های مختلف از واحدهای تولیدی انجام می شود که از ابتدای امسال تا پایان دی ماه 13 هزار و 191 بازرسی ادواری و 9 هزار و 835 بازرسی موردی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب هفت و 13 درصد افزایش دارد.
متین فر اظهار داشت: در این مدت همچنین به دلیل مشکلات اقتصادی و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری از 15 هزار و 993 نفر در دی ماه پارسال با هفده و نیم درصد افزایش به 18 هزار و 786 نفر در دی ماه امسال رسید.
وی گفت: همچنین طی این مدت، اشتغال مجدد 2 هزار و 978 نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری برقرار شد که نسبت به پارسال 30 درصد افزایش داشت.

* خدمات مشاوره کارآفرینی در دولت تدبیر و امید
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هم گفت: هم اینک 40،9 درصد واحدهای تولیدی استان در بخش خدمات، 39،9 درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش کشاورزی فعالیت دارند.
محمد امین بابایی افزود: بخش خدمات 61،4 درصد، بخش کشاورزی 15،7 درصد، بخش صنعت 12 درصد و ساختمان 10،9 درصد تولید ناخالص داخلی را بر عهده دارند.
وی اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی از آغاز دولت یازدهم خدمات مشاوره کارآفرینی در دستور کار قرار گرفت که هم اینک 17 مرکز مشاوره در خراسان رضوی فعالیت دارد.
وی گفت: بکارگیری غیر مجاز نیروی کار خارجی از جمله مشکلاتی است که کارگران ایرانی با آن مواجهند و برای مقابله با آن از ابتدای امسال تاکنون دو هزار و 870 تبعه خارجی فاقد مجوز در واحدهای تولیدی شناسایی و 657 کارفرمای متخلف در این زمینه به دادگاه معرفی و هزار و 358 نیروی کار ایرانی جایگزین اتباع خارجی شده اند.
بابایی افزود: مشاغل خانگی نقش مهمی در ایجاد اشتغال ایفا می کنند که تاکنون چهار هزار و 792 مجوز مستقل برای افراد و هزار و 108 مجوز پشتیبان مشاغل خانگی صادر شده است که سه هزار و 623 نفر را زیر پوشش قرار می دهند.
وی اظهار داشت: دستگاههای اجرایی استان مکلف به ایجاد 110 هزار فرصت شغلی در سال جاری شده اند که تاکنون بیش از تعهد خود و افزون بر 113 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.