عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر کشاورزی خراسان رضوی نیازمند حضور موثرتر بخش خصوصی است.

کشاورزی خراسان رضوی نیازمند حضور موثرتر بخش خصوصی است

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد سحرخیز  اظهار داشت: به نظر می‌رسد در مورد تقسیم و استفاده از منابع آبی برخی از اشتباهات راهبردی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

وی ادامه داد: هم اکنون گفته می‌شود که بیشتر آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ به عنوان مثال در استان خراسان رضوی چیزی در حدود ۳ درصد منابع آبی در اختیار بخش صنعت و حدود یک درصد در بخش معدن مصرف می‌شود و مابقی در شرب و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این در حالی است که کشاورزان نیز از وضعیت منابع آبی شکایت داشته و با مشکلات آن دست به گریبان هستند.

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید کرد: گرچه دولت برای حفاظت از منابع آبی سیاست تعدیل پروانه‌های چاه‌های کشاورزی را در دستور کار قرار داده اما به نظر می‌رسد که این سیاست به اندازه‌ای که باید، بازدهی نداشته و موفق نیست.

سحرخیز خاطرنشان کرد: در این بین و برای تولید ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی و وصل کردن این بخش به حوزه صنعت نیاز است که یک تشکل قوی برای حوزه کشاورزی ورود داشته باشد و اقدامات مورد نیاز این قشر را ساماندهی کند.

وی تاکید کرد: وقتی استفاده کنندگان و صاحبان منابع آبی کشاورزان بخش خصوصی هستند بهتر است که مدیریت این حوزه هم به دست همین افراد سپرده شود تا بتوانند با در نظر گرفتن وضعیت هر دشت میزان مصرف را در آن به تعادل برسانند.

عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در صورتی که یک تشکل قوی بتواند امورات این حوزه را ساماندهی کند به عنوان مثال ساز و کاری مانند بازار آب فراهم شود بخش صنعت هم می‌تواند برای توسعه فازهای خود و تامین آب مورد نیاز به همین تشکل مراجعه کرده و دیگر با پیچ و خم‌های دموکراسی دولتی دست به گریبان نشود.

سحرخیز ادامه داد: در وضعیت کنونی اصلا سهم بخش‌های مختلف از آب مشخص نبوده و هر بخش، دیگری را مقصر جلوه می‌دهند که این مسئله به محور توسعه ضربه وارد می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.