کریم یاوری گفت:در سال ۹۷ تاکنون ۱۸۲۰ میلیارد تومان از محل رونق تولید به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شده است.

معرفی ۲۲۵۰۰ بیکار در سال جاری برای مهارت آموزی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، کریم یاوری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  نقش کارگران در پیروزی انقلاب را بی‌بدیل توصیف کرد وگفت: هم اکنون هم کارگران علیرغم مضایق مالی و دستمزدهای حداقلی با تمام توان در پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها دوشادوش کارفرمایان در رفع مشکلات بنگاه‌ها اهتمام دارند.

وی با اشاره به فرایند رصد، پیگیری و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار، گفت: این وظیفه در ابتدا بر عهده سهامداران، مالکان،‌ و مدیران بنگاه‌های اقتصادی است و چنانچه موفق به حل مشکل نشوند از طریق وزارتخانه صادر کننده مجوز تاسیس و بهره‌برداری و پس از آن از طریق کارگروه‌های استانی و ملی تسهیل و رفع موانع تولید باید پیگیری و اقدام شود.

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به پیگیری‌های وزارت کار در این زمینه یادآور شد: برای صیانت از نیروی کار،‌کارفرمایان، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و حفظ حیات بنگاه‌های اقتصادی و پایداری تولید و تثبیت اشتغال، رسیدگی و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار ضروری است.

به گفته وی کارفرمایان و کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که بخواهند هر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابجایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید صورت دهند کارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی اعم از درون کارگاهی و برون کارگاهی یادآور شد:‌در سال ۱۳۹۶ بنگاه‌های اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت خود بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

وی با اشاره به اجرای طرح رونق تولید برای واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط و همچنین بنگاه‌هایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و یا طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد، گفت: در سال ۹۷ تاکنون ۱۸۲۰ میلیارد تومان از محل رونق تولید به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شده است.

مدیرکل حمایت از مشاغل وزارت کار گفت:‌درجهت صیانت از نیروی کار و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها در ۹ماهه سال ۹۷ با حمایت‌های مؤثر از ۱۳۵۷ بنگاه موجبات تثبیت ۳۰۴ هزار شغل فراهم شد.

یاوری ادامه داد:‌مسائل مربوط به ۱۳۵۲ بنگاه اقتصادی مشکل‌دار را با جدیت رصد می‌کنیم و در جهت رفع مشکلات آنان برای پایداری تولید از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

به گفته این مقام مسئول استانداران به عنوان رئیس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید باید به همراه کلیه اعضای کارگروه هر روز یک بنگاه مشکل‌دار و یا بحرانی را مورد بازدید قرار دهند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار همچنین درباره وضعیت بیمه بیکاری نیز گفت: بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به دلیل بروز حوادث قوه قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش‌سوزی و ...بیکار می‌شوند مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود.

وی پیگیری برای اشتغال مجدد مقرری بگیران را در اولویت وظایف قانونی دست اندرکاران اجرای قانون بیمه بیکاری برشمرد و افزود: در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۶ هزار نفر از مقرر بگیران بیمه بیکاری اشتغال مجدد پیدا کرده‌اند.

وی یادآور شد: سازمان آموزش فنی حرفه‌آی مکلف است آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و نیز بازآموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و با مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم کند.

وی ادامه داد:‌هزینه‌های آموزش فنی وحرفه‌ای مقرری بگیران بیمه بیکاری از حساب بیمه بیکاری تامین و پرداخت می‌شود.

یاوری اعلام کرد:‌از سال گذشته ۳۰ هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری برای آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی شدند و در ۹ ماه سال جاری ۲۲هزار و ۵۰۰ نفر دیگر به این مراکز برای مهارت آموزی، بازآموزی و تجدید مهارت معرفی شدند.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲۵۴ هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند ادامه داد: کارگران مجرد مشمول قانون بیمه بیکاری حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و کارگران متاهل و متکفل حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ماه نسبت به سابقه بیکاری و بیمه پردازی می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

وی توضیح داد: ایام مقرری بیمه بیکاری جزو سابقه بیمه‌ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می‌شود.

وی همچنین گفت: برای تعادل بخشی به منابع و و مصارف بیمه بیکاری و افزایش پوشش مقرری بگیران بیمه بیکاری،‌کارگروه‌های مشترک بین ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی و همچنین شرکای اجتماعی شکل گرفته و موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه کارفرمایان و کارآفرینان باید بهره‌مندی از نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه کردن کارگران اقدام کنند،‌ افزود: در شرایط فعلی همه دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و خصوصا نظام مالی بیمه‌ای و بانکی کشور باید نهایت همراهی و همکاری را با بنگاه‌های اقتصادی در جهت حفظ اشتغال کارگران و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای آنان به عمل آورند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.