مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه حساس سازی و مشارکت طلبی زوجین در کلاس‌های پیش، حین و بعد از ازدواج از اهداف مراکز آموزش‌های ازدواج است، گفت: افزایش آمار طلاق در خراسان رضوی و ثبت سالانه ۱۵ هزار طلاق در این استان یک آسیب جدی است.

ثبت سالانه ۱۵ هزار طلاق در خراسان رضوی یک آسیب جدی است / توجه به نقش کلیدی خانواده‌ها در استمرار ازدواج‌ها

به گزارش قدس آنلاین ،سید حامد برکاتی صبح امروز در همایش استانی آموزش‌های ازدواج  به‌عنوان برنامه مشترک شورای انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی که در مجتمع سپید  دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: هدف از برگزاری این کلاس‌های آموزشی بیشتر بحث حساس سازی و مشارکت طلبی زوجین است تا بدانند باید به سراغ این آموزش‌ها بروند.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت بیان کرد: در جلساتی که داشتیم بحث آسیب‌های اجتماعی و بحث کنترل و کاهش طلاق مطرح بود که طلاق به قوه قضائیه و ازدواج به وزارت بهداشت محول شد.

وی بابیان اینکه کلاس‌های آموزشی از دو ساعت به شش ساعت افزایش و مباحثی نظیر احکام ازواج، حقوق و روانشناسی ازدواج به آن اضافه شد، یادآور شد: از سال ٦٥ تا ٩٥ جمعیت کودکان زیر ١٤سال در کشور نصف شده است، سنین میان‌سالی افزایش و جمعیت سالمندان که افراد بالای ۶۰ سال را شامل می‌شود به دو برابر افزایش‌یافته است.

برکاتی با اشاره به افزایش آمار طلاق در خراسان رضوی، ثبت سالانه ۱۵ هزار طلاق را یک آسیب جدی دانست و یادآور شد:  درعین‌حالی که سن ازدواج بالا رفته، فرزند آوری نیز دیر انجام می‌شود، به‌طوری‌که معمولاً پنج سال بعد از ازدواج، بچه‌دار می‌شوند، چالش سوم بحث افزایش طلاق و چالش بعدی بحث سالمندی است که اکنون ده درصد هستند و در سال‌های بعد به ٣٠ درصد هم خواهد رسید که این مهم مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد : با توجه به اینکه به‌مرور جوانان ما تمایل پیدا می‌کنند که دیرتر ازدواج کنند، اگر بتوانیم برای جوانان تسهیلات موردنیاز ازدواج را تأمین بکنیم شاید بتوانیم به دریکی از اهدافمان که بحث جمعیتی است موفق‌تر باشیم.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت  گفت: سلامت و آموزش جنسی اولین مسئله‌ای است که در آموزش‌هایمان به آن می‌پردازیم و حدود ٥٠درصد زوج‌های ما نیازمند آموزش‌های جنسی هستند و حدود ۲۵ درصد طلاق‌ها یکی از دلایلش مشکلات جنسی بوده است.

خراسان رضوی جزو ۱۰ استان بحرانی کشور در امر طلاق قرار دارد

دبیر کارگروه ملی کاهش و کنترل طلاق در این همایش بابیان اینکه بر اساس آمارها درصد قابل‌توجهی از طلاق‌ها در سال اول زندگی مشترک و درصدی دیگر در پنج سال اول رخ می‌دهد، گفت: در این راستا توانسته‌ایم در پنج سال اول زندگی مشترک زوجین وارد شویم  که امیدواریم اتفاقات خوبی رقمی بخورد.

 ناهید اعظم رام پناهی ادامه داد: ما از یک‌سو با توجه به رشد جمعیتی که داشتیم با کاهش ازدواج و افزایش سن ازدواج مواجه هستیم و از سوی دیگر با افزایش طلاق مواجهیم که یک بحران است.

وی  بابیان اینکه طلاق جز پنج مورد اول از ۱۲ مشکل اساسی شورای انقلاب فرهنگی کشور است، بیان کرد: ما در گروه سنی ٢٩ تا ٣٥ سال، حدود ٣/٥درصد زنانمان در وضعیت طلاق هستند و در مورد مردان این سن ٢/٨درصد هستند که این آمار همواره افزایشی بوده است.

دبیر کارگروه ملی کاهش و کنترل طلاق ادامه داد: اگرچه خراسان رضوی جز ۱۰ استان بحرانی کشور محسوب می‌شود، ولی در مورد ازدواج وضعیت نسبتاً خوبی دارد، به‌طوری‌که ازنظر میانگین سن ازدواج هم وضعیت خوبی دارد، اما در بحث طلاق وضعیت بحرانی‌تری دارد.

رام پناهی گفت: آمارها نشان می‌دهد درصد قابل‌توجه طلاق‌ها در سال اول زندگی مشترک و درصد قابل‌توجهی در پنج سال اول رخ می‌دهد.

حضور ۷۰ مربی درزمینهٔ روان‌شناختی در مراکز خراسان رضوی

معاونت مشاوره روان‌شناختی سازمان بهزیستی نیز گفت: در راستای پیشگیری و کنترل آسیب طلاق در کشور برنامه‌ریزی‌های انجام شد و دستگاه‌های مختلفی قرار شد آموزش‌های قبل، حین و بعد ازدواج را شکل‌دهی کنند و برای دسترسی آحاد جامعه این اقدامات را انجام دهند.

وحیدیان افزود: ۱۷۰ متقاضی داشتیم که در حال حاضر ۷۰ مربی درزمینهٔ روان‌شناختی در این مراکز خراسان رضوی حضور خواهند داشت و آموزش‌های در نظر گرفته‌شده را تدریس خواهند کرد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۶۱ هزار نفر آموزش‌های پیش از ازدواج و ۲۹۰ هزار نفر آموزش‌های پس از ازدواج را توسط کارشناسان روانشناسی  سازمان بهزیستی فراگرفته‌اند.

در استمرار ازدواج‌ها نقش خانواده‌ها کلیدی و پراهمیت است

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ازدواج موضوعی است که در همه جوامع بشری به شکل خودش برگزار و همواره امری پسندیده و شادی‌بخش تلقی می‌شود و در دین ما نیز همواره به آن تأکید شده است زیرا ازدواج اولین رکن اجتماعی برای ایجاد خانواده است.

محمدرضا دارابی ادامه داد:باوجوداینکه چهل سال از انقلاب اسلامی ما گذشته و افزایش رسانه‌های جمعی را داشته‌ایم ولی بااین‌وجود آمارهای ازدواج در کشور دلگرم‌کننده نیست و متأسفانه سن ازدواج در کشور بسیار بالا رفته است و افراد ۳۰ ساله هنوز ازدواج‌نکرده‌اند اما در مقابل کودکانی در کشور وجود دارند که مجبور به ازدواج می‌شوند.

وی بیان کرد: در بحث طلاق‌ها در خانواده‌ها بیشترین آسیب‌پذیری برای دختران به وجود می‌آید و برای تحکیم ازدواج در کشور آموزش‌هایی برای زوجین پیش‌بینی‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در استمرار ازدواج نقش خانواده‌ها در ابعاد مختلف بسیار اهمیت دارد و خانواده‌ها نیز باید در موضوع ازدواج دقت داشته باشند.

۴۰ مرکز آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج را در خراسان رضوی بر عهده‌دارند

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس علوم پزشکی مشهد گفت: به دنبال سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان بر  کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه امر طلاق قرار بر این شد که کلاس‌های قبل ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج ارتقا کمی و کیفی پیدا کند بنا بر وظایف بالادستی بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در کل کشور است.

قزاوی افزود: این کلاس‌ها تاکنون به‌صورت ۲ ساعته برگزار می‌شد و قرار است از این به بعد کلاس‌ها به ۶ ساعت افزایش پیدا کند و مطالب مهمی در ارتباط با سلامت باروری،روابط مقابل، احکام حقوقی ازدواج، احکام فقهی ازدواج در این کلاس‌ها باهدف حساس کردن زوجین تدریس می‌شود.

وی بیان کرد: در این کلاس‌ها از مربیان تخصصی هر رشته استفاده می‌شود و یک کار بین بخشی است که توسط کارشناسان دادگستری، روانشناسان مورد تائید سازمان بهزیستی، احکام توسط کارشناسان سازمان تبلیغات اسلامی و مسائل مرتبط با باروری و سلامت جنسی را وزارت آموزش، بهداشت و درمان بر عهده خواهند داشت.

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در کل استان ۴۰ مرکز آموزش قبل و حین ازدواج داریم که ۲۵ مرکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و ۱۵ مرکز زیر نظر سایر دانشگاه‌های استان است.

منبع:فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.