با نزدیکی به ایام نوروز دوباره برخی مباحث سنتی شهر مشهد تکرار می‌شود و پس از مدتی فراموش شده و در صورت بروز حادثه یا رسیدن فصل تابستان دوباره مطرح می‌شوند و این دور باطلی است که سالیان سال شاهد آن بوده و هستیم.

خانه مسافرهای غیرمجازمشهد؛ اسکان در کانون تهدید

از جمله جدی‌ترین مسائل شهر مشهد موضوع پشتیبانی از زائران و مسافران در بخش‌های مختلف است که بی تردید موضوع اسکان اصلی‌ترین مسئله می‌باشد و همچنان که می‌دانیم موضوعی چند بعدی است که بی‌توجهی به هریک از آن‌ها می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیریا حداقل پر هزینه‌ای را برای شهر مشهد داشته باشد.

بی هیچ مقدمه‌ای در ادامه به وضعیت اسکان مسافران در مراکز غیر مجاز می‌پردازیم وامیدواریم سرانجام شاهد ساماندهی کامل این مراکز از سوی متولیان باشیم.

 آمارهای متفاوت

بی شک اولین نیاز قبل از هر تصمیمی برای حل یک مشکل شناسایی دقیق مسئله است که بر همین اساس اگر قرار باشد خانه مسافرها ساماندهی شوند باید آماردقیقی از تعداد این اماکن در شهر مشهد در دست باشد.

اما به هردلیلی تا کنون آمار دقیقی از تعداد این خانه‌ها در مشهد وجود ندارد چراکه مدیران و دستگاه‌های مختلف آمارهای مختلفی ارائه می‌دهند به عنوان مثال رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا می‌گوید: فعالیت ۶۰۰۰ خانه شخصی فعال در زمینه اقامت زائران و مسافران در مشهد برآورد می‌شود. این درحالی است که معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی می‌گوید: تاکنون بیش از ۴۰۰۰ خانه شخصی فعال در زمینه اقامت مسافران شناسایی شده است که با هماهنگی اداره اماکن نیروی انتظامی و با حضور تیم‌های بازرسی و نظارت این اداره کل بازدیدهای نظارتی از این واحدها انجام می‌شود.

در همین حال مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی تابستان امسال در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما می‌گوید: هم اکنون افزون بر ۵۰۰۰ خانه شخصی در حوزه اسکان مسافر در سطح کلانشهر مشهد فعالیت دارند. مهدی فروزان می‌افزاید: از مجموع این تعداد واحد حدود ۶۰۰ خانه شخصی با دریافت «مجوز موقت فعالیت» به عنوان خانه مسافر دایر هستند و ۴ هزار و ۴۰۰ خانه مسافر به صورت غیرمجاز در زمینه اسکان مسافران و ارائه خدمات اقامتی فعالیت دارند. با تمام این اوصاف و با نگاهی به آمارهای متفاوت سال‌های اخیر می‌توان به این نتیجه رسید که به دلایل مختلف وبه طور خاص مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه شاهد رشد قارچ گونه این گونه مراکز اقامتی هستیم.

 طرحی که فقط آغازشد

هرچند در سال‌های مختلف دستگاه‌های دخیل در این موضوع طرح یا برنامه‌های مقطعی برای نظارت بر این اماکن داشتند اما در تیرماه ۹۴با همکاری استانداری خراسان رضوی دستورعمل اجرای شیوه نامه خانه مسافر مشهد تدوین و ابلاغ شد تا پایه اولیه برنامه‌ای جامع وشاید دائمی برای سامان دادن به این موضوع در شهر مشهد گذاشته شود. در این دستور به دستگاه‌های مرتبط، مأموریت هربخش مشخص شد وحسین زارع صفت، مدیرکل میراث فرهنگی وقت استان در ۲۳شهریورماه سال۹۴ گفت: بر اساس پیش بینی‌ها بیش از ۳۰۰۰ خانه مسافر در این شهر فعالیت دارند که تا کنون حدود نیمی از این تعداد شناسایی، ساماندهی و دارای پروانه موقت فعالیت شده‌اند. بر اساس این طرح قرار بود تمامی واحدهای مسافر پذیر شناسایی و ساماندهی شوند واز آن جایی که مدت اجرای این شیوه نامه سه سال بود این طرح در تیرماه امسال به پایان رسید وهنوز از تصمیم جامع جایگزین این برنامه خبری نیست.

 سبقت تخلف‌ها از قانون

آنچه مسلم است اگر بخواهیم به استناد همان شیوه نامه ذکرشده که شرایط لازم برای یک مکان را تعریف نموده تا بتواند به عنوان یک واحد مسافر پذیر فعالیت کند خانه مسافرهای سطح شهر را بررسی کنیم خواهیم دید بیشتر از نیمی از اماکن دارای حداقل شرایط نیستند چراکه عمدتاً ساختمان‌های قدیمی و فرسوده تنها به لطف چند سطل رنگ وشاید چند متر کاغذ دیواری ونصب یک کپسول اطفای حریق مجاز به پذیرش مسافر می‌شوند. اما با نگاهی به آمارحوادث سال‌های اخیر می‌بینیم مسافران بسیاری در همین خانه مسافرها دچار حوادث مختلف از قبیل سقوط در چاه و گاز گرفتگی شده‌اند و در بخش آسیب‌های اجتماعی هم به دلیل شکل مسافر گیری بی ضابطه این اماکن، شاهد بروز انواع ناهنجاری‌ها در بسیاری از این اماکن هستیم. با تمام این اوصاف اگر بخواهیم تنها بر اساس همان آمارهای متفاوت متولیان این حوزه نتیجه گیری کنیم باید بگوییم در سال‌های اخیر تخلفات در این بخش از قانون سبقت گرفته است و رشد نزدیک به دو برابری این اماکن حکایت از ناموفق بودن برنامه‌ها دارد.

 ناکامی در ساماندهی

 رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی درمصاحبه اخیر خود با ایرنا با گلایه از فعالیت خانه‌های مسافر در کلانشهر زیارتی مشهد می‌گوید: فعالیت این گونه واحدها بخصوص واحدهای غیر مجاز در این بخش موجب کاهش مراجعه مسافران به سایر واحدهای اقامتی از جمله هتل‌ها شده است.

محمد قانعی می‌افزاید: گرچه ساماندهی واحدهای اقامتی و نظارت بر روند فعالیت آن‌ها بر عهده اداره کل میراث فرهنگی است اما گویی هیچ متولی و مسئول ساماندهی در این زمینه وجود ندارد و مسئولان نسبت به فعالیت این واحدها بی‌توجهند. وی تأکید می‌کند: در گذر زمان به جای ساماندهی این واحدها و کاهش شمار آن‌ها شاهد افزایش فعالیت این واحدها هستیم.

 تکرار دستور قانون

 مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری نیز می‌گوید: فعالیت هر واحد اقامتی به صورت غیر مجاز و خارج از چارچوب قوانین و آئین نامه‌ها پذیرفته شده نیست و برخورد با متخلفان قطعی است. مهدی فروزان با ابراز رضایت از روند ساماندهی خانه‌های مسافر فعال در مشهد می‌افزاید: آن بخش از خانه‌های شخصی که در زمینه اقامت به صورت غیر مجاز فعالیت دارند نیز با نظارت‌های دقیق و همه جانبه شناسایی و با صاحبان آن‌ها برخورد می‌شود.

 خانه‌های مسافر غیرقابل حذف هستند

 اما معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نظر دیگری دارد و با بیان اینکه خانه‌های مسافر از سال ۱۳۹۴ در لیست تأسیسات گردشگری گنجانده شده و فعالیت خانه‌های دارای مجوز از این اداره کل، قانونی است، می‌گوید: به همین دلیل به هیچ وجه نمی‌توان مانع فعالیت این بخش از واحدهای اقامتی شد و اداره کل میراث فرهنگی نیز وظیفه دارد برای تمام خانه‌های شخصی دارای شرایط لازم، مجوز فعالیت صادر کند و آن‌ها را زیر پوشش بگیرد.

یوسف بیدخوری می‌افزاید: اما بشدت با خانه‌های شخصی که بدون مجوز اقدام به اسکان مسافر نمایند، برخورد خواهد شد. وی با اشاره به ضرورت فعالیت خانه‌های مسافر در زمینه اقامت ادامه می‌دهد: ساماندهی خانه‌های شخصی رویکرد سازمان میراث فرهنگی است و به هیچ وجه موافق برخورد قهری با این واحدها نیستیم.

وی می‌گوید: تاکنون بیش از ۴۰۰۰ خانه شخصی فعال در زمینه اقامت مسافران شناسایی شده است که با هماهنگی اداره اماکن و با حضور تیم‌های بازرسی و نظارت این اداره کل بازدیدهایی از این واحدها انجام می‌شود.

 کلام آخر

به استناد آخرین ارقام اعلامی مدیران این حوزه و پرهیز از احتمالات اگر بخواهیم عددی میانگین از تعداد خانه مسافرهای مشهد بدهیم باید بپذیریم که حداقل حدود ۵۰۰۰خانه مسافردر مشهد وجود دارد و در این سال‌ها تنها ۹۰۰ واحد دارای شرایط اخذ مجوز را کسب کرده‌اند یعنی یک پنجم این اماکن تحت نظارت هستند و مابقی همچنان در زمره غیر مجازها محسوب می‌شوند و اگر عزمی جدی و همکاری هماهنگ تمامی دستگاه‌های دخیل درموضوع وجود نداشته باشد امیدی به پایان این معضل جدی شهر مشهد وجود ندارد و باید تصمیمی عاجل گرفته شود چرا که تبعات هرچند اندک اما پرهزینه‌ای برای مشهد دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.