«ثریا» به بخش نظرسنجی‌های مردمی نیامد، داورانی از جنس تلویزیون، تلویزیون را ارزیابی می‌کنند و راهی که همچون جشنواره فجر طی می‌شود.

 "ثریا" به جشنواره جام‌جم راه نیافت/ معیار انتخاب برنامه‌ها چیست؟

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، پنجمین جشنواره جام جم که با هدف انتخاب برترین برنامه‌ها، برنامه سازان و هنرمندان تلویزیون در یک سال اخیر برگزار می‌شود، روزهای داوری در بخش مردمی و کمیته‌های تخصصی را می‌گذارند. مراسم اختتامیه آن در هفته دوم اسفندماه برگزار خواهد شد. به تعبیر تهیه‌کننده برنامه «کودک‌شو» که خودش یکی از برگزیدگان سال قبل در بخش طراحی دکور بود، انتقاد کرد که جشنواره تلویزیون نباید هم مسیر با جشنواره فیلم فجر باشد؛ داورانی برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی را ارزیابی نکنند که از بدنه سازمان صداوسیما باشند؛ چرا که این نگاه بیشتر جنبه سلیقه‌ای خواهد داشت تا کارشناسی! به واقع موضوع داوری یکی از چالش‌های جشنواره جام‌جم است.

برخی از صاحب‌نظران هم اعتقاد دارند که چرا آنقدر باید شاهد برگزاری جشنواره باشیم؟ تلویزیون برای خودش جشنواره برگزار کند، چه دستاوردی دارد؟ هدف ما از این همه برگزاری جشنواره چیست و تا به حال به چه مقاصدی رسیده‌ایم؟ نیما کرمی مجری تلویزیون اعتقاد دارد جشنواره یک انرژی و انگیزه‌ای به تولید کنندگان آثار می‌دهد؛ چرا که آن‌ها وارد عرصه رقابتی می‌شوند و رقابت به نفسه خودش عامل به روزرسانی صاحبان آثار است. در نتیجه تلویزیون برنامه‌ها و سریال‌های قوی‌تری را روی آنتن خواهد برد.

نکته‌ای که بسیاری درباره جشنواره‌ها مطرح می‌کنند ارزیابی، بررسی و داوری است. چرا همه گونه برنامه را با همدیگر می‌سنجند؟! کرمی اعتقاد دارد برنامه ترکیبی ۹۰، «خندوانه» و یا «صبحی‌دیگر» را نمی‌توان با همدیگر دید و مقایسه کرد. این خودش یک نوع تبعیض در سنجه و ارزیابی است. یا حسین افشار تهیه‌کننده برنامه‌های «فرمانده»، «خانه ما» و «ضد گلوله» گفت که برخی از این فرصت‌ها به واسطه اجرای ضعیف جشنواره‌ها می‌سوزد. چرا باید هزینه‌هایی برای برگزاری یک جشنواره صرف شود اما خروجی‌اش کاهش انگیزه‌ها باشد تا افزایش توانمندی‌ها!

افشار خواستار داوری بیرونی‌هاست؛ «جشنواره جام‌جم اگر بتواند رقابت سالم برگزار کند یعنی از بیرونی‌ها برای داوری بهره ببرد نه خود مدیران که سوگیری دارند اتفاقات خوبی در "جام‌جم" می‌افتد.» در بخش چهل‌سالگی کمیته‌ای تشکیل داده‌ایم چقدر برنامه‌ها و فیلم‌ها با محور چهل سالگی تولید شده‌اند جز چند موشن، مستند و یکی دو اثر سریالی ...؟! این هم نقد برخی از صاحب‌نظران به پنجمین جشنواره جام‌جم بود.

نقد دیگر شاید کنار گذاشتن برنامه‌ای مثل «ثریا» و دیده نشدن یکسری مجری که کاربلدتر و چهره‌ موثری به ویژه در تلویزیون هستند. اما جایزه‌ها بین چند نام بیشتر می‌چرخد؛ یا آگاهانه یا ناخودآگاه! کنار گذاشتن «ثریا» از داوری مردمی و بخش‌های تخصصی مسبوق به سابقه است. دو سال قبل نیز در برنامه «سه ستاره» که با هدف انتخاب برترین‌های سیما از نگاه مردم، کارشناسان و رسانه‌ها برگزار شد، نام «ثریا» از اسامی پیشنهادی خط خورده بود که پس از انتقادهای رسانه‌ای این برنامه دوباره به لیست داوری اضافه شد. نکته قابل تأمل این است که وقتی «ثریا» در جمع کاندیداها قرار گرفت، با رأی مردم به عنوان یکی از برنامه‌های منتخب شناخته شد.

همه این نقدها دوباره در پنجمین گام جشنواره تلویزیون تکرار شده؛ از داوری خود بدنه سازمان صداوسیما به عنوان دیده نشدن برخی آثار. جای سوال است که چرا هر سال جشنواره برگزار می‌کنیم اما به نقاط ضعف و نقصان‌ها توجه نمی‌کنیم؟ چرا برخی برنامه‌ها را همواره کنار می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم برخی بیشتر دیده شوند؟ و خیلی از چراهای دیگر که هنوز پاسخی به آن‌ها داده نشده است.

با این اوصاف جای سوال است که چرا تلویزیون اصرار دارد خودش، خودش را ارزیابی کند. از منتخب شدن برخی از برنامه‌ها هم هراس دارد و اجازه می‌دهد بیش از پیش برخی‌ که خیلی هم دلسوز و دغدغه‌مند رسانه‌ ملی نیستند بیشتر دیده شوند. چرا مدیران جشنواره جام‌جم اجازه نمی‌دهند برنامه جریان‌سازی چون «ثریا» در رقابت با برنامه‌های دیگر حضور داشته باشد؟

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.