مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به چهارچالش پیش روی جمعیت ایرانیان اشاره کرد و گفت: چالش نخست این است که سن ازدواج افزایش یافته، چالش دوم این است که فرزندآوری با تأخیر و دیر- پنج سال پس از ازدواج- انجام می‌شود، افزایش نسبت طلاق و پدیده افزایش سالمندان، چالش‌های سوم و چهارم هستند.

بحران پیری جمعیت؛ الگوی زاد و ولد را باید تغییر دهیم

دکتر برکاتی که در همایش مربیان آموزش‌های هنگام ازدواج در خراسان رضوی، در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سخن می‌گفت، به افزایش زمان کلاس‌های آموزش پیش از ازدواج برای همسران جوان، از ۲ ساعت به ۶ ساعت، اشاره کرد و گفت: مربیان در این کلاس‌ها به احکام ازدواج، حقوق ازدواج،

روان شناسی ازدواج و بهداشت و تربیت جنسی می‌پردازند و انگیزه ما در این فرصت کم این است که برای همسران جوان حساسیت پدید بیاوریم و مشارکتشان را برانگیزیم.

  هشدار جدی

برکاتی با اشاره به کاهش رشد جمعیت کشور به عدد ۲۴/۱ (یک و ۲۴ صدم) گفت: برآورد ما این است که این عدد، کمتر هم می‌شود و اگر نتوانیم کارکردهای الگوی زاد و ولد را تغییر دهیم

 بی شک با بحران روبه رو می‌شویم.

  بحران سالمندی

این مسئول در وزارت بهداشت با بیان این که جمعیت میانسالی در کشور افزایش یافته و سالمندانِ افزون بر ۶۵ سال، دو برابر شده‌اند، تصریح کرد: برای بحران سالمندی آماده نیستیم. وی در ادامه گفت: هرچند جمعیت جوان ما کم شده، اما جای امیدواری است که همچنان نسبت خودش را حفظ کرده و هنوز می‌توانیم بر روی آن سرمایه گذاری کنیم. وی به یک آمار کشوریِ دیگر درباره ازدواج اشاره کرد و گفت: از عدد ۸۱۵ هزار مورد ازدواج در سال ۹۰ به عدد ۶۰۰ هزار در سال ۹۶ رسیده‌ایم که در

خراسان رضوی نیز افزایش ازدواج‌ها را شاهد هستیم، اما باید توجه کنیم که شمار جوان‌ها نیز بیشتر شده است. دکتر برکاتی در ادامه، آمار طلاق را یادآور شد و گفت: شاخص طلاق در کشور، رشد زیادی نداشته و در آمار مربوط به خراسان رضوی، طلاق سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، کمتر هم شده، اما فراموش نکنیم، آمار ازدواج نیز در همین بازه از زمان، کاهش یافته است.

  نداشتن تفاهم جنسی

این مسئول در وزارت بهداشت درباره آموزش‌های مورد نیاز همسران جوان گفت: در برخی از مرکزها تا پنج سال پس از ازدواج، آموزش‌ها را ادامه می‌دهیم. تأکید ما بر آموزش و سلامت جنسی است، زیرا به موجبِ برخی پایش‌ها ۵۰ درصد از زوج‌های جوان نیازمند آموزش‌های جنسی درست هستند و بر اساس یک یافته دیگر، یکی از علت‌های اصلی در ۲۵ درصدِ طلاق‌ها نداشتنِ تفاهم جنسی است.

  هشتمین استانِ بحرانی

او اولویتِ آموزش‌ها را پنج سالِ نخستِ ازدواج دانست و گفت: ۱۰ استان کشور برای اجرای طرح ملی کنترل و کاهش طلاق برگزیده شده‌اند که

خراسان رضوی هشتمین استانِ کشور است. دکتر برکاتی همچنین یادآوری کرد: بیش از ۹۰ درصدِ همسران جوان از کانال آموزشِ ما عبور می‌کنند و به موجبِ یافته‌های یک نظرخواهی در تهران، ۹۷ درصد زوج‌های جوان از آموزش سلامت جنسی، ۷۶ درصدشان از آموزش مهارت‌های ارتباطی و ۷۲ درصد از احکام فقهی و مذهبی ازدواج، ابراز خشنودی کرده‌اند.

  آمارهای نه چندان دلگرم کننده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان نخستین سخنران به پشتِ تریبون رفت و در بخشی از سخنانش گفت: آمارها را چندان دلگرم کننده نمی‌بینم. شرایط ازدواج سخت‌تر شده و یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانم از سن ازدواج گذشته‌اند. دکتر دارابی، خواستار علمی‌تر شدن آموزش‌های پیش و پس از ازدواج شد و ابراز امیدواری کرد، «همکاری‌های میان بخشیِ پیوسته» در راستای پیشگیری از طلاق افزایش یابد.

  بیم و امیدها در خراسان رضوی

خانم رام پناهی، دبیر کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق، یکی دیگر از سخنران‌های نشست آغازین همایش بود که به نمایندگی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پشت تریبون رفت و در سخنانی گفت: با دو پدیده افزایش نرخ طلاق و کاهش نرخ ازدواج روبه رو هستیم و خراسان رضوی در زمره ۱۰ استان بحرانی کشور- در حوزه طلاق- است. وی البته به آمار امیدوارکننده‌ای نیز پیرامون این استان اشاره کرد و گفت: وضعیت خراسان رضوی در ازدواج خوب است و درموردِ میانگین سن ازدواج هم شرایط خوبی داریم، اما وضعیت طلاق در این استان، همچنان بحرانی است هرچند خراسان رضوی از میان ۱۰ استان بحرانی، جزو پنج استان نخست نیست.

  آن پنج سال حساس

این کارشناس-مسئول در ادامه گفت: پنج سالِ نخستِ زندگی مشترکِ همسران جوان را در دستور کار قرار داده‌ایم، زیرا به موجبِ برخی آمار، درصد قابل توجهی از جدایی‌ها در سال اول و تا سال پنجم زندگی‌ها رخ می‌دهد.

  یک آمار هشدار دهنده دیگر

رام پناهی در همین حال به یک آمار هشدار دهنده دیگر نیز اشاره کرد و تصریح کرد: یافته‌های دیگری به ما نشان می‌دهد که در برخی استان‌های بزرگ مانندِ تهران، اصفهان و نیز خراسان رضوی، با پدیده طلاق در زندگی‌های مشترکِ بیش از ۱۵ سال نیز روبه رو هستیم که جای درنگ و هشدار دارد.

  جواب آزمایش‌ها را ندهید...

وی مربیان و آموزش دهنده‌های حاضر در همایش را مخاطب قرار داد و گفت: جواب آزمایش را به زوج‌های جوان ندهید، تا این که دوره آموزشی ۶ ساعتی را بگذرانند.

  جایگاه بهزیستی

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور نیز در نشست اجرایی برنامه مشاوره هنگام ازدواج در مشهد، از نقش راهبردی بهزیستی در اجرای این برنامه ملی خبر داد. فاطمه عباسی گفت: بهزیستی این برنامه را با نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، اجرا می‌کند. گفتنی است، گزینش و آموزش مشاوران و روان شناس ها، مصاحبه علمی و تعیین سطح تخصص، برنامه ریزی برای گفت و گوی مشاوران با زوج‌های جوان و نیز پرداخت دستمزدِ مشاوران، جزو تکالیف بهزیستی برشمرده شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.