اهالی روستای جلیل‌آباد کلات نسبت به بی‌توجهی برخی دستگاه‌ها برای خدمت رسانی مطلوب به این روستا انتقاد دارند.

اهالی جلیل‌آباد کلات گرفتار در سرمای بی‌توجهی

تعدادی از اهالی روستای جلیل‌آباد کلات در گفت‌وگو با روزنامه قدس از عدم گازرسانی به این روستا انتقاد کردند و همچنین از اختلال در دریافت سامانه دیجیتالی تلویزیون گلایه داشتند.

 حذف نام روستا از فهرست گازرسانی

بر همین اساس و برای بررسی بیشتر موضوع با برخی از اعضای شورای اسلامی این روستا نیز گفت‌وگو کردیم و به گفته آن‌ها قرار بوده در زمان انتقال لوله گاز سرخس به درگز، روستای جلیل‌آباد هم که در پنج کیلومتری شهر کلات قرار دارد از نعمت گاز طبیعی برخوردار شود، اما به دلایل نامعلومی نام این روستا از فهرست حذف می‌شود.

در ادامه و در طرح دومی که برای گازرسانی روستاهای کلات تهیه و نام ۱۶ روستا ذکر می‌شود باز خبری از روستای جلیل‌آباد نبود و این در حالی است که به ادعای یکی از اعضای شورای روستا تنها واحد گلخانه‌ای و مرغداری شهرستان کلات و نیز پایگاه هلال‌احمر و اداره

راه و ترابری و پلیس راه شهرستان هم در محدوده روستای جلیل‌آباد قرار دارند و با گازرسانی به این روستا این اماکن هم از گاز برخوردار خواهند شد که تاکنون این امر محقق نشده است.

به گفته این افراد، پاسخ مسئولان مربوطه در بیان علت حذف این روستا از فهرست روستاهایی که باید گازرسانی بشوند، این بوده که تأییدیه لازم باید از مرجع مربوطه برای موضوع انتقال خط لوله در حریم راه ‌باشد، اما آن‌ها ادعا دارند هم اکنون در برخی از روستاها با فاصله کمتری از راه ارتباطی خط لوله گاز در حال انتقال است، چگونه برای آن‌ها مجوز داده شده، اما برای جلیل‌آباد این امکان فراهم نشده است این درحالی است که روستای خماری با حدود۲۰۰ خانوار جمعیت هم بعد از جلیل‌آباد قرار دارد و اگر گاز به این روستا بیاید اهالی خماری هم می‌توانند از آن بهره مند شوند.

  نبود خانه بهداشت

یکی دیگر از مشکلات اهالی روستای جلیل آباد نبود خانه بهداشت است، چراکه هم اکنون خانه بهداشت مشترکی با روستای سیرزار دارند که در فاصله

۱۵ کیلومتری جلیل‌آباد قرار دارد و همین دوری موجب شده تا اهالی نتوانند از خدمات لازم بهره‌مند شوند.

   اختلال در آنتن دهی شبکه تلفن همراه و کمبود آب

اختلال در آنتن دهی شبکه تلفن همراه و گیرنده دیجیتال تلویزیونی هم از موضوع‌هایی هستند که این روزها اهالی جلیل‌آباد از آن‌ها گلایه دارند، اما مسئله اساسی آن‌ها مانند بسیاری از ساکنان استان موضوع آب است، چراکه براساس تصمیماتی که در یک سال اخیر گرفته شده آن‌ها مجاز به استفاده از آب‌های زیرسطحی نیستند.

به گفته یکی از اهالی متأسفانه در پی چند حلقه چاه برای تأمین آب شرب کلات و تعدادی از روستاهای اطراف، چشمه‌های قدیمی این روستا خشک شده‌اند و حقابه‌های اهالی از رودخانه هم دیگر از بین رفته است و هرچند با چند متر حفاری به آب می‌رسیم، اما نه تنها اجازه حفر چاه نداریم که چاه‌های قدیمی هم مسدود شده است.

نکته قابل تأمل در گفته این افراد این است که آن‌ها می‌گویند علاوه بر آب‌های سطحی که از مرز خارج می‌شود، دولت ترکمنستان با فاصله کمی از نقطه صفر مرزی اقدام به حفر چاه‌های متعدد کرده تا از آبهای زیرسطحی هم بیشترین برداشت را بکند و متولیان و مدیران حوزه آب استان و کشور می‌توانند اقدام مشابهی را در این سوی مرز انجام دهند تا حداقل روستاییان بتوانند از نعمت آب بهره‌مند شوند. در حال حاضر به دلیل نبود آب خطر خشک شدن باغ‌های قدیمی برخی از روستاها وجود دارد.

هر چند موارد ادعایی این افراد قابل بررسی فنی از سوی متولیان است، اما به نظر می‌رسد نکاتی که در خصوص فراهم نمودن امکانات مختلف برای ماندگاری روستاییان در روستا می‌گویند نکته‌ای کلیدی و قابل توجه است که اگر این اتفاق نیفتد، نتیجه‌ای جز تشدید حاشیه نشینی و حواشی آسیب‌زای آن در دیگر شهرها و به طور خاص مشهد نخواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.