ابراهیم رزاقی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته پاسخ تهاجمات اقتصادی داده نشده است، گفت: برعکس به مهاجم اقتصادی کمک شده و تولیدکنندگان را ورشکست کرده‌ایم.

نهضت ۴ ضلعی برای استقرار اقتصاد مقاومتی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، ابراهیم رزاقی استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران با توجه به بیانه اخیر مقام معظم رهبری و اینکه درباره استقرار عدالت در ایران چه کار کرده‌ایم و باید چه کارهایی را انجام دهیم، گفت:  وقتی از عدالت سخن می‌گوییم باید بدانیم این عدالت در کدام نظام مطرح است آیا عدالت در نظام سرمایه‌داری و سوسیالیستی مطرح است یا اینکه عدالت در نظام جمهوری اسلامی مدنظر است.

این استاد اقتصاد گفت: در اصل دوم قانون اساسی آمده است که معاش برای تعالی انسان به سوی خداست، بنابراین در این اصل از قانون اساسی آمده است که دولت باید برای همه خوراک، پوشاک، بیمه، مسکن، درمان و بهداشت فراهم کند و نکته مهم این است که صرفا این مسائل برای ایران نیست و امام مرتب بحث مستضعفان جهان را مطرح می‌کند. 

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران بیان داشت: بنابراین نظام جمهوری اسلامی ایران برای رفع محرومیت‌ها در جهت عدالت مورد نظر رهبری بر این مبناست که حق هر انسانی است که برخوردار از حداقل‌ها باشد، زیرا برای تعالی انسان نیاز است که از حداقل‌ها برخوردار باشد، اما می‌توان گفت که مسئولان ما تقریبا هیچ اعتقادی به این موضوع ندارند و آدم‌ها  را دارا و ندار می‌بینند. 

وی با بیان اینکه نظام سرمایه‌داری از دوره سازندگی در ایران آغاز شد، گفت: در سرمایه‌داری هم افراد دو نوعند آن کسانی که دارند، بنابراین از همه حقوق برخوردارند و افرادی که ندارند و باید با هر شرایطی بسازند. 

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: از ۳۰ سال پیش تاکنون همچنان نظام سرمایه‌داری در ایران ادامه یافته و این نظام این گونه آغاز شد که هر چه دولتی است؛ باید خصوصی شود و کسانی که خصوصی سازی کردند، اکنون سرمایه‌دار هستند. 

وی گفت: همچنین در آن دوران موضوع تثبیت حقوق و دستمزد مطرح شد که این موضوع هم کاملا طبیعی است که اگر حقوق و دستمزد متناسب با تورم افزایش نیابد افراد جامعه فقیر می‌شوند و همین شرایط پیش می‌آید که اکنون ۵۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند.  

رزاقی با انتقاد از اینکه تعداد بیکاران کشور ۳ میلیون نفر عنوان شده است، گفت: این در حالی است که از ۶۶ میلیون نفر ایرانی که در سن کار قرار دارند، فقط ۲۳ میلیون نفر شاغل هستند و اگر فرض کنیم ۱۰ الی ۱۵ میلیون نفر از ۶۶ میلیون خودشان تمایلی به کار کردن ندارند، حدود ۳۰ میلیون نفر به اشکال مختلف در کشور بیکار وجود دارد. 

وی با بیان اینکه عدالت سرمایه‌داران این است که مزد حقوق بگیران پایین باشد تا همیشه فقیر بمانند، گفت: با این کار کارگران تن به نظر کارفرما می‌دهند و از شدت فقر و گرسنگی هر مقرراتی را تحمل می‌کنند. 

* برای استقرار عدالت مطابق قانون اساسی عمل نشده است

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: آن عدالتی که مدنظر مقام معظم رهبری است عدالتی است که در قانون اساسی آمده و عدالتی است که براساس باورهای خداپرستانه است و همه انسان‌ها را مساوی می‌داند و معتقد است که همه انسان‌ها باید از حداقل‌ها برخوردار باشند تا بتوانند به تعالی برسند. 

وی بیان داشت: بنابراین زمانی در کشور می‌توان به عدالتی که در قانون اساسی آمده است دست یافت که مدیران ما به آن اعتقاد داشته باشند، نه اینکه عدالت سرمایه‌داری مدنظر مدیران کشور باشد. 

*  مسئولان به اقتصاد مقاومتی اعتقاد ندارند

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا هنوز به اقتصاد مقاومتی آنچنان که مدنظر مقام رهبری است، پرداخته نشده است، گفت: مسئولان ما به اقتصاد مقاومتی اعتقاد نداشته‌اند، اقتصاد مقاومتی به معنای بی‌نیاز شدن و ایستادن در مقابل هر هجومی است و منظورم ایستادن در مقابل هجوم اقتصادی است. 

وی با اشاره به اینکه در یک مقطعی از تاریخ  فقط کشور انگلیس به عنوان یک کشور صنعتی مطرح بود، گفت: این کشور می‌خواست تولید کننده باشد و سایر کشورها خریدار کالاهای تولیدی آن باشد، اما کشورهایی مثل آلمان، ژاپن، آمریکا در مقابل سرمایه‌داری انگلستان مقاومت کردند و اجازه ندادند که با برتری که کشور انگلستان از لحاظ صنعت ماشینی دارد، آنها را ناتوان و آنها را  تبدیل به تولید کننده مواد خام کند. 

وی بیان داشت: بنابراین این کشورها شیوه‌ای به کار بردند تا صنعتی شوند و در برابر انگلستان ایستادند و حتی از انگلیس هم جلو زدند. 

رزاقی بیان داشت: البته اگر چه این کشورها در مقابل انگلستان مقاومت کردند و بالاخره با صنعتی شدن پیروز شدند، اما همان سیاست انگلستان را در مقابل سایر کشورها ادامه می‌دهند و به همین دلیل است که بیش از ۱۰۰ کشور دنیا هنوز هم خام فروشی می‌کنند. 

* تشکیل نهضت ۴ ضلعی برای استقرار اقتصاد مقاومتی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای استقرار اقتصاد مقاومتی باید ۴ موضوع را دنبال کرد، گفت: اول اینکه دولت کالا وارد نکند و کالاهای مورد نیاز در داخل تولید شود و در صورتی که امکان تولید یک کالا  در داخل وجود ندارد، کمک کنند تا آن کالا تولید در داخل کشور تولید شود. 

رزاقی اظهار داشت: دوم اینکه کارفرما نباید دنبال حداکثر سود باشد و باید به منافع ملی فکر کند، سوم اینکه کارگر هم حقوق زیاد نخواهد و سعی کند که کیفیت و تولید بالا رود و چهارم اینکه مصرف‌کننده داخلی هم کالاهای خارجی خریداری نکند. 

وی با بیان اینکه بدین ترتیب یک نهضت ۴ ضلعی ایجاد می‌شود که مبنای دینی ندارد، اما مبنای ملی دارد. 

این استاد بازنشسته اقتصاد با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس با ندادن قطعات سلاح‌ها از سوی دشمن تحریم شدیم، گفت: در مقابل تحریم سلاح، اقتصاد مقاومتی را بکار بردیم و در نهایت در تولید سلاح و حتی در تولید صنایع هسته‌ای و فضایی پیروز شدیم. 

وی با بیان اینکه بعد از دولت سازندگی سه رئیس جمهور بعدی هم نظام سرمایه‌داری را در کشور به اجرا در آوردند، گفت: البته نظام سرمایه‌داری هم اقتصاد مقاومتی خاص خود را دارد که اینها حتی آن را هم انجام ندادند. 

رزاقی با بیان اینکه اینها همه چیز وارد می‌کنند و نفت و مواد پتروشیمی را مفت می‌فروشند، گفت: در این شرایط هر تولیدکننده‌ای ورشکست می‌شود، زیرا به نفع وارد کننده‌ها عمل می‌شود. 

وی با اشاره به ایجاد قرار گاه اقتصاد مقاومتی بیان داشت: اما متاسفانه همچنان فضای اقتصاد سرمایه‌داری لیبرال غیر مولد ادامه یافته و نتیجه هم افزایش فقر بوده است. 

رزاقی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی کاملا ضرروی است، گفت: نمونه اقتصاد مقاومتی را جهادگران و ایثارگران در زمان دفاع مقدس انجام دادند و در مقابل هر هجومی ایستادگی کردند و پاسخ هر هجومی را دادند. 

* در ۳۰ سال گذشته جوابی به تهاجمات اقتصادی نداده‌ایم

وی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته تهاجم اقتصادی را جواب نداده‌ایم، گفت: برعکس به مهاجم اقتصادی کمک کرده‌ایم، تولیدکنندگان را ورشکست کردیم و مالیات از مهاجمان اقتصادی دریافت نشد. 

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: آمریکایی‌ها فقط حرف می‌زنند و کاری نمی‌توانند انجام دهند، بلکه ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم که همه چیز به خارج وابسته شده است. 

وی با اشاره به مقطعی از تاریخ کشورمان و قبل از حکومت رضا شاه گفت: با بروز خشکسالی و قحطی در کشور در آن زمان انگلیس‌ها اجازه واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز را ندادند و میلیون‌ها نفر از جمعیت کشورمان بر اثر گرسنگی جان سپردند. 

رزاقی بیان داشت: اخیرا یکی از مقامات کشور انگلیس به این موضوع اشاره کرده است و گفته است که ما می‌توانیم از ورود غذا به کشور شما جلوگیری کنیم. 

این استاد بازنشسته اقتصاد اظهار داشت: متاسفانه ما با دلار ارزان قیمت واردات ارزان قیمت انجام داده‌ایم و تولیدکنندگان را ورشکست کرده‌ایم. 

وی افزود: آمریکا به تولید کنندگان و کشاورزان خود یارانه می‌دهد، اما ما برای داشتن امنیت غذایی این کار را هم نکرده‌ایم. 

رزاقی در ادامه و در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان جلوی تبعیض در تخصیص منابع عمومی کشور را گرفت، گفت: باید افرادی که فساد ایجاد کرده‌اند و از طریق رانت خواری درآمد کسب کرده‌اند را مجازات کرد، زیرا این افراد قدرت برتر در اقتصاد ایران به دست آورده‌اند تا جایی که اگر با قانونی مخالف باشند، مانع اجرای آن می‌شوند. 

* واردات ۱۵۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات به کشور طی ۳۰ سال 

وی بیان داشت: در ۳۰ سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد دلار واردات کالا و خدمات به کشور انجام شده است، در حالی که باید پرسید، چند نفر از این رانت‌ها استفاده‌ کرده‌اند؟ 

رزاقی با بیان اینکه این افراد نگذاشته‌اند که مدیران جهادی سر کار آیند، گفت: حتی مجلس هم روز به روز به سمت مدیرانی می‌رود که وضع موجود را تایید می‌کنند. 

وی گفت: اگر دولت با ثروت عظمیی که دردست داشته می‌خواست، تا الان ایران  هم صنعت شده بود و هیچ نیاز به واردات محصولات کشاورزی از خارج از کشور نداشت و حتی تکنولوژی را هم بومی کرده بود. 

این استاد بازنشسته اقتصاد اظهار داشت: اکنون نیاز به بسیج همگانی است و باید تمام قربانیان اقتصاد سرمایه‌داری را بسیج کرد و به آنها آگاهی داد و نگذاریم که مردم از این نظام قطع امید کنند. 

وی با اشاره به درآمد میلیون‌ها تومانی پزشکان و عدم پرداخت مالیات توسط برخی از آنها گفت: چرا این افراد شناسایی نمی‌شوند و چرا افراد ثروتمند یارانه می‌گیرند، برای اینکه شناسایی نشوند؟ 

رزاقی گفت: باید گیرندگان وام‌های میلیاردی بانک‌ها شناسایی شوند و مشخص شود که دلارها و سکه‌ها به چه کسانی فروخته شده است. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.