مسعود بصیری از واردات ۱۳۳ هزار تن گوشت قرمز تا ۱۲ بهمن امسال خبر داد.

واردات ۱۳۳ هزار تن گوشت قرمز تا ۱۲ بهمن امسال

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مسعود بصیری مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس آمار گمرک ایران،طی امسال ۹۷ هزار تن گوشت منجمد گوساله وارد کرده و واردات گوشت گوسفندی نیز به میزان ۳۶ هزار تن به صورت لاشه انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۶ درصد افزایش نشان می دهد.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تن گوشت مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد، اما این میزان واردات برای مصرف صنف و صنعت، پادگان ها، بیمارستان ها، رستوران ها و آشپزخانه ها بود، اما اکنون گوشت های وارداتی به علت قیمت در سبد خانوار قرار گرفته است.

بصیری با بیان این که گوشت وارداتی گوسفندی و گوساله با ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت لاشه، منجمد، دام زنده و وکیوم شده وارد می شود، تصریح کرد: به علت اختلاف قیمت گوشت قرمز تولید داخل با گوشت وارداتی تنظیم بازار، اقشار غنی و فقیر به سمت خرید گوشت تنظیم بازار سوق پیدا کرده‌اند.

وی گوشت قرمز مورد نیاز کشور را سالانه جدود ۹۶۰ هزار تن عنوان و خاطر نشان کرد که تنها ۱۲ تا ۱۳ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی با اذعان به این که تولید گوشت قرمز در داخل کشور کاهش نداشته است، به آمار گمرک ایران در زمینه صادرات پوست گوسفندی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون نزدیک به ۱۶ میلیون جلد پوست گوسفند از کشور صادر شده که نشان می دهد این میزان گوسفند در کشور کشتار و گوشت آن به مصرف رسیده است.

وی درعین حال یادآورشد که بخشی از کشتار دام در کشور به صورت سنتی و خارج از کشتارگاه ها صورت می گیرد و کاهش کشتار در کشتارگاه ها به معنای کاهش تولید نیست.

بصیری موضوع قاچاق را از عوامل موثر در افزایش قیمت گوشت قرمز داخلی عنوان کرد واظهار داشت: با افزایش قیمت ارز،تقاضای دیگری برای دام زنده کشور به وجود آمده که اثر روانی زیادی در خروج غیر قانونی آن داشته است.

وی افزود: امسال دامداران و چوبداران با توجه به افزایش نرخ ارز تمایل دارند که دام سبک خود را با قیمت بالا و به صورت نقدی بفروشند و بنابراین یکی از راهکارها برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز، مبارزه با قاچاق است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، فرار کالا را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز دانست و گفت: در شهرها و روستاهای مرزی نیز شهروندان کشورهای همسایه به صورت توریست و یک روزه وارد کشور می شوند و به دلیل اختلاف ارزش پولی ما با کشورشان، اقدام به خرید مایحتاج خود کرده و از این طریق فرار کالا صورت می گیرد.

وی افزود: بستر برای فرار و قاچاق کالا نباید در کشور مهیا باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.