نشست نقد وبررسی فیلم مستند تالان با حضور محمدصادق دهقانی کارگردان آن در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

آبهای زیرزمینی چون دیده نمی شوند مورد غفلت اند/تالان سفارش سازمانهای دولتی نیست

 به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق دهقانی کارگردان فیلم در جلسه اکران و نقد آن در پردیس سینمایی هویزه مشهد در خصوص انتخاب این موضوع برای فیلمش گفت:  در مورد آب های زیر زمینی تا قبل از این فیلم ، اثری ساخته نشده بود زیرا آب های زیر زمینی چون دیده نمی شوند مورد غفلت قرار گرفته اند این در حالی است که در خراسان بیش از 80 درصد آب مورد نیاز از طریق آب زیر زمینی تامین می شود ، از این رو تصمیم گرفتیم با کمک جمعیت ناجیان آب در مورد آب های زیر زمینی ایران فیلمی بسازیم .

وی تصریح کرد:  نکته حائز اهمیت این فیلم آن است که چون  فیلم سفارش یک سازمان دولتی نمی باشد فضای آن برای نقد سازمان هایی که در مورد آب کم کاری کرده بودند بسیار گسترده است .

دهقانی در خصوص اقدامات پیش از شروع فیلمبرداری اثرش افزود: تجربه‌ی فوق‌العاده‌ی من در «تالان» در پژوهش کار رقم خورد. قبل از شروع پژوهش، یک ذهنیت عام در ارتباط با بی‌آبی داشتم و گمان می‌کردم خارج از این نخواهد بود، اما به محض این که با کارشناسان جمعیت ناجیان آب وارد بحث شدم، فهمیدم هر آنچه می‌پنداشتم غلط بوده و هر قدم که به جلو برداشتم فهمیدم چقدر ماجرا پیچیده است. تصمیم گرفتم تا پایان تدوین به پژوهش ادامه دهم. این تجربه امکان مقابله با تصمیمات قبلی را به من داد. گاهی حین تدوین، پژوهش بیشتر باعث اضافه شدن سکانس‌هایی شد که حرف اساسی فیلم را می‌زنند. چیزهایی که پس از فیلمبرداری به آنها رسیده بودم و حال فرصتی را به خودم دادم که در تحقیقات قبلی تجدیدنظر کنم. تجربه‌ی استفاده از آرشیو تمامی مطبوعات رسمی ایران به جای حضور مسئولان، ایده‌ای بود که هم به بُعد استنادی فیلم کمک کرد و هم در نمایش‌های فیلم پاسخ مثبت گرفت.

وی اظهار داشت: ما از ابتدا بنا را بر این  گذاشتیم که به منظور ایجاد هم صدایی ازسوی کارشناسان و کار پژوهشی  از حضور مسئولان در فیلم جلوگیری کنیم و اگر کسی تمایل به ارائه پاسخ و یا نقدی بر فیلم داشته باشد بعد از اجرای فیلم آن را ارائه کند از طرفی ایجاد دیالوگ در فیلم باعث مناقشه شده و  ما را از هدف اصلی خودمان دور می کرد اگرچه برخی اخبار و اطلاعاتی که در فیلم اعلام می شود نتیجه عملکرد مسئولان می باشد و چون مستند و ثبت شده است نقد سلیقه ای بودن بر آن وارد نیست .

وی با بیان اینکه ساخت این فیلم نزدیک به دوسال به طول انجامید،  ادامه داد:  در موضوعاتی که در جامعه جریان دارند کار پژوهشی هیچ موقع تمام نمی شود و اگر در حال حاضر نیزاگر قصد تدوین مجددی داشته باشم باید قسمت هایی را اضافه و تغییر دهم. از این رو در موضوع پژوهش این فیلم، قسمت اصلی آن برای شروع و فیلمبرداری   در حدود شش ماه به طول انجامید. در طول تدوین نیز شش ماهی برای نوشتن فیلمنامه بر اساس پژوهش اولیه و فیلمبرداری که انجام شده به طول انجامید ودر طول  تدوین نهایی نیز که در حدود یک سال زمان برد پژوهش ها  به روز رسانی شد به طوری که خیلی از سرفصل ها فیلمبرداری شد ولی به خاطر پژوهش های بعدی حذف شدند و حتی برخی با آنکه تدوین انها انجام شد ولی به دلیل پژوهش های جدید مجبور به حذف آنها شدیم .

دهقانی تصریح کرد: در سینمای مستند انتخاب تدوین گر بسیار مهم است انتخاب خانم گلچین عارفی برای تدوین این فیلم به این دلیل بود که همزمان با شروع تدوین فیلم ، وی فیلم بزم و رزم را که اساس آن بر گفتگو محوری و در مدت دو ساعت است را بر روی پرده داشتند و تدوین خوب این فیلم باعث شده بود مخاطب در طول دو ساعت تماشای ان  احساس زدگی و خستکی نکند از این رو با مشاور فیلم تصمیم گرفتیم تدوین فیلم را به وی بسپاریم .

وی بیان داشت: به خاطر اینکه فیلم مردمی و جامعه مخاطب آن کل مردم ایران می باشد ابتدا دنبال صداهای چهره برای روایت فیلم بودیم که گزینه هایی همچون آقای مدیری ، رادان ، شهاب حسینی  و رایگان را انتخاب کردیم اما در نهایت تصمیم گرفتیم بحث چهره بودن را کنار گذاشته و بهترین صدایی که صرفا حاوی پیام فیلم نیز باشد را انتخاب کنیم و آقای رایگان را که کارهای قبلی د راین زمینه نیز داشتند را برگزیدیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.