عضو هیئت علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت پروتز آناتومیک استخوانی در دست با نام "سر رادیوس" شدند.

پژوهشگران مشهدی ‌موفق به ساخت پروتز آناتومیک استخوانی شدند
به گزارش قدس آنلاین ؛ امیر رضا کچویی اظهار داشت: شکستگی‌های سر استخوان رادیوس اغلب نیاز به بازسازی و جایگزینی با پروتز دارد تا پایداری آرنج حاصل شود، در غیر این صورت کماکان مشکل بیمار در چرخش ساعد باقی می‌ماند.

وی افزود: به دلیل تحریم و قیمت بالای پروتزهای متال این محصول در کشور وجود نداشت لذا پس از مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدیم که از تلفیق مهندسی بازسازی سه بعدی و سی. تی. اسکن در بالین می‌توان سر استخوان رادیوس را بازسازی کرد.

عضو هیات علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه خاطرنشان کرد: در قالب این طرح با همکاری گروه مهندسان قطعات لازم تهیه و استریل و با کمک گرفتن از امکانات موجود شامل سیمان ارتوپدی پروتز آناتومیک استخوان سر رادیوس تهیه و تکنیک عمل معرفی شد.

کچویی در خصوص مراحل طراحی و ساخت این نوع پروتز افزود: کیفیت تولید داخلی پروتز آناتومیک استخوان سر رادیوس کاملا مشابه نمونه خارجی و این در حالی است که بیمارانی که در آن‌ها این پروتز استفاده می‌شود بطور مداوم تحت بررسی و ویزیت قرار می‌گیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: طراحی و ساخت پروتز آناتومیک سر رادیوس با تلاش اعضای هیأت علمی و گروه جراحی ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،  محمدحسین ابراهیم‌زاده و با همکاری اشکان صدیق صورت گرفته است.

منبع : تسنیم

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.