فاطمه پهلوانی با بیان اینکه بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد به ازای هر نفر ۶۴ میلیون تومان است، گفت: در سال ۹۸، با پژوهشگاه انرژی، به موضوعات بهره وری انرژی ورود می کنیم.

سهم هر نیروی کار در تولید ناخالص داخلی ۶۴ میلیون تومان است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، فاطمه پهلوانی رئیس سازمان ملی بهره‌وری امروز در نشست خبری با بیان اینکه وضعیت کنونی ما در بهره وری قابل قبول نیست، اظهار داشت: بهره وری باید به صورت اصولی در نظام تربیتی کشور پایه گذاری و برنامه های اساسی در این خصوص تدوین شود.

رئیس سازمان ملی بهره وری با بیان اینکه بین اختیارات و وظایف سازمان ملی بهره وری، تناسبی وجود ندارد، گفت: مسئولیت ملی و نقش حاکمیتی و نظارتی که برای این سازمان در نظر گرفته شده با زیرساخت های سازمانی ما، هماهنگی ندارد. حتی طی سال های گذشته تلاطماتی در این سازمان به وجود آمده است.

وی همچنین به برخی مشکلات و محدودیت‌های سازمان ملی بهره‌وری اشاره داشت و گفت: در کنار اینکه ما تناسبی بین وظایف و اختیاراتی که سازمان ملی بهره‌وری دارد نمی‌بینیم با مشکل بودجه نیز مواجه هستیم.

معاون سازمان اداری و استخدامی کشور، گفت: چگونه سازمانی که بودجه آن ۶۵ صد هزارم بودجه کل کشور است، باید متضمن ۳۵ درصد رشد اقتصادی باشد؟

پهلوانی با اشاره به برنامه استقرار چرخه بهره وری در دستگاه های اجرایی، اظهار داشت: در راستای اجرای مواد  ۳ و ۵ قانون برنامه ششم توسعه، در ابتدای آبان ماه سال جاری، راهنمای اجرایی ماده ۵ این برنامه از سوی سازمان ادرای و استخدامی کشور به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و سازمان ملی بهره وری در خال پی گیری پیشرفت کار استقرار چرخه بهره وری در دستگاه های اجرایی است؛ تلاش می کنیم گزارش های ماهانه از پیشرفت استقرار بهره وری در دستگاه های اجرایی به رئیس جمهور، هیات دولت، مجلس و افکار عمومی ارائه کنیم.

رئیس سازمان ملی بهره وری با بیان اینکه تاکنون ۵۰ درصد دستگاه ها در استقرار چرخه بهره وری با ما همکاری داشته اند، افزود: امیدواریم در اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۸، برآورد اولیه ای از وضعیت بهره وری دستگاه های اجرایی داشته باشیم.

پهلوانی ادامه داد: در انتهای سال ۹۸ نیز تخمین دیگری را بعد از تکمیل چرخه خواهیم داد و پس از آن طبق تکلیف برنامه ششم، سازمان بهره وری به صورت سالانه وضعت بهره وری دستگاه های اجرایی را به مجلس گزارش خواهد داد.

نفوذ بهره وری به مدارس

وی همچنین در ادامه گفت: در حال حاضر تشکیل شبکه ملی بهره وری را در دستور کار قرار داده ایم که در این شبکه باشگاه دانش آموختگان EPU از ارکان اصلی خواهد بود. از سال ۲۰۱۲ تاکنون ۵۴۰ نفر را به دوره های آموزشی EPU اعزام کردیم اما بهره ای از این افراد نبردیم از این رو در سال ۹۸، از این افراد در باشگاه مذکور استفاده خواهیم کرد.

پهلوانی افزود: طرح مروجان بهره وری را نیز در سال ۹۸ پیگیری خواهیم کرد که در قالب این طرح، دانشجویان داوطلب در سطح کشور در رشته های مدیریت، مهندسی صنایع و اقتصاد را آموزش می دهیم و بر اساس تفاهم نامه ای که با وزارت آموزش و پرورش منعقد کرده ایم، این افراد را در ساعت هایی در مدارس برای انجام بازی های کیفیت و بهره وری، اعزام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اگر خروجی نظام آموزشی ما، انسان های بهره وری باشند قطعا در آینده شاهد بهره وری نیروی کار خواهیم بود.

رئیس سازمان ملی بهره وری همچنین از همکاری با شهرداری ها خبر داد و گفت: در شرف انعقاد تفاهم نامه با شهرداری مشهد و اصفهان هستیم.

ورود اساسی به بهره وری انرژی نداشتیم

پهلوانی در ادامه با اشاره بهره وری انرژی، اظهار داشت: استانداردها و شاخص های بین المللی را همواره به بخش نفت ارائه کرده ایم منتهی در یک مقطعی تصور می شد کیفیت بنزین راهکار عنوان است  که باید توجه داشت کیفیت خودروها و موتورهای آنها نیز جزئی از این مسئله بوده است؛ به‌طوری که ما مشکلاتی را در روش‌های تولید و سیستم‌های آن داریم. البته سازمان بهره وری به طور مشخص روی آمار انرژِی و موتور خودروها ورود نکرده است.

وی افزود: در سال آینده، از طریق همکاری با پژوهشگاه انرژی، به موضوعات بهره وری انرژی به صورت مساله محور ورود و راه حل نهایی را ارائه خواهیم کرد.

بهره‌وری نیروی کار در کل اقتصاد به ازای هر نفر ۶۴ میلیون تومان است

رئیس سازمان ملی بهره وری در ادامه با بیان اینکه به نسبت افزایش سطح تحصیلات در بازار کار، بهره وری نیروی کار در بنگاه های اقتصادی افزایش نیافته است، گفت: از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، کل جمعیت مفید و فعال کاری در سال ۹۶، ۲۳ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۶۱۳ نفر است؛ بنابراین بحث تعدیل نیروی انسانی در افزایش بهره وری مطرح نیست بلکه باید کیفیت نیروی انسانی را افزایش دهیم.

وی به بهره وری نیروی کار کشور اشاره کرد و افزود: به صورت میانگین، بهره وری نیروی کار کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر در سال ۶۴ میلیون تومان است.

پهلوانی ادامه داد: بیشترین نرخ مربوط به بخش نفت و گاز (با حدود ۸۰ هزار شاغل) با هزار و ۹۴۱ میلیون تومان به ازای هر نفر (۱.۹ میلیارد تومان) و کمترین نرخ هم مربوط به بخش ساختمان با ۲۱ میلیون تومان به ازای هر نفر است.

بهره وری نیروی کار در سال ۹۶ صفر بود

معاون سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین با بیان اینکه محاسبات ما بر اساس آمار بانک مرکزی است که آخرین به روزرسانی این آمار مربوط به سال ۹۶ می شود، گفت: در سال ۹۶، بهره وری نیروی کار صفر درصد، بهره وری سرمایه ۲.۴ درصد و بهره وری کل عوامل تولید ۱.۳ درصد رشد داشته است.

همچنین مشاور اقتصادی سازمان ملی بهره وری کشور با بیان اینکه بانک مرکزی برای سال جاری آماری ارائه نداده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه مرکز آمار در مباحث مربوط به سهم نیروی کار، سرمایه و ... ورود نمی کند ما نمی توانیم به آمار این سازمان متکی باشیم.

وی افزود: برای محاسبات بهره وری ناگریز هستیم که به آمار بانک مرکزی رجوع کنیم اما اینکه این نهاد دیگر اجازه نشر آمار را ندارد موجب توقف آماردهی ما نیز می شود مگر اینکه مرکز آمار نیز همچون بانک مرکزی به این آمار دهی روی آورد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از  سال ۵۳ تاکنون در سری های زمانی به تفکیک بخش های اقتصادی، آمار می دهد و ما از این طریق بهره وری سرمایه و کل عوامل اقتصاد را محاسبه می کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.