نایب‌رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی به‌معنای تاب‌آور شدن اقتصاد در برابر شوک‌هاست گفت: شاخص‌های اقتصاد ما نشان می‌دهد کشور ما نتوانسته است در مقابل شوک‌های خارجی اقتصاد تاب‌آوری داشته باشد.

اگر دولت اقتصاد مقاومتی را اجرا می‎کرد، امروز وضع کشور این‌گونه نبود

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: تحمل‌پذیری در اقتصاد مطرح است و این مفهوم یعنی در مقابل شوک‌ها چقدر اقتصاد می‌تواند تاب‌آوری داشته باشد و تحمل کند.

او افزود: شاخص‌های اقتصاد ما نشان می‌دهد کشور ما نتوانسته است در مقابل شوک‌های خارجی اقتصاد تاب‌آوری داشته باشد.

سلاح‌ورزی گفت: در سند استراتژیک ما که بر اساس سند چشم‌انداز تهیه شده نیز نه‌تنها به اهداف نزدیک نشده‌ایم بلکه از آن دور شده‌ایم.

او گفت: درباره مردمی شدن اقتصاد همان طور که در قانون اساسی نیز داریم سعی بر این بوده که سهم دولت کمتر شود و سهم بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر شود که نه‌تنها به این منظور نرسیده‌ایم بلکه همچنان اقتصاد در دست دولت است.

سلاح‌ورزی گفت: صرفه مقیاس و توجیه اقتصادی برای هرکاری باید وجود داشته باشد، مثلاً در حوزه پتروشیمی براساس زنجیره ارزشی که در دست داریم سیاست‌های درستی نداشته‌ایم و نگاه‌ها جزیره‌ای است بنابراین نتیجه خوبی نداشته‌ایم.

محمدرضا دیانی فعال اقتصادی هم گفت: اگر اقتصاد مقاومتی به‌درستی اجرا شده بود کشور ما امروز در این وضعیت نبود.

او همچنین گفت: ارزیابی کلی نشان می‌دهد که حتی گفتمان کارآفرینی نیز امروز به‌معنای واقعی نیست.

او ادامه داد: در گفتمان و عمل به کارآفرینی توجه نشده و برنده واقعی سفته‌بازها بوده‌اند و کارآفرین واقعی به مشکل خورده است و این نشان می‌دهد ما هنوز خیلی از هدف اصلی دور هستیم.

محمدرضا دیانی گفت: اقتصاد وقتی مردمی می‌شود که لوکوموتیوها و پیشران‌های ما بخش خصوصی باشد. وقتی سهام را به مردم واگذار کرده‌ایم و هنوز پیشران آن دولت است به نتیجه نخواهیم رسید و اقتصاد مردمی نخواهد شد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: در کشورهای دیگر وقتی اقتصاد مردمی می‌شود ۹۰ درصد اقتصاد در دست مردم و در بورس است و مردم و بخش خصوصی سهام‌داران واقعی هستند در حالی که در کشور ما فقط به‌سمت تزریق تسهیلات رفته‌ایم و برآیند این کار در کشور ما اقتصاد کارآفرینی نیست که هنوز در کشور ما فرهنگ‌سازی نشده است.

محمدرضا دیانی گفت: در استفاده از منابع ملی کشور که امروز نقدینگی فرار کرده و رو به جلوست و درحال نابود کردن اقتصاد کشور است به اقتصاد مقاومتی توجهی نداشته‌ایم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.