در فرهنگ عامه ما تکه کلام هایی وجود دارند که گاهی کاربردهایی مانند ضرب المثل‌ها دارند، مثلا می‌گویند: «نان بخور و نمیری داریم» یا اینکه نان را به عنوان آخرین خوراک افراد تهیدست می‌دانند واز آن تحت عنوان «قوت لایموت» یاد می‌کنند.

افزایش قیمت نان، داد همه را درآورد

لذا بی هیچ مقدمه‌ای می‌توان گفت آنچه موجب ایجاد این باور شده این است که نان به عنوان ارزان‌ترین خوراک شناخته می‌شده و به زبان ساده‌تر اینکه اگر فرد یا خانواده‌ای به حدی از ناتوانی مالی برسند که نتوانند چیزی برای سیر کردن شکم خود پیدا کنند می‌توانند با نان خوردن خود را از گرسنگی نجات دهند.

با این وصف و با توجه به اوضاع حاکم بر وضعیت اقتصادی جامعه در سال‌های اخیر شاید بتوان گفت بیشتر خانواده‌های کم توان مالی با افزایش سهم نان در سفره خود به انواع مختلف از جمله رفتن به سمت غذاهایی که بیشتر با نان خورده می‌شوند درصدد تأمین کم هزینه‌تر کردن تغذیه خود بودند. اما در یک سال اخیر تغییراتی در حوزه قیمت گندم وبه دنبال آن آرد ایجاد شد که نتیجه و پس لرزه بعدی آن تأثیر بر قیمت نان بود به آرامی قیمت تمام شده نان افزایش یافت وبا نگاهی به آرشیو خبرها می‌توان دید از همان ابتدای افزایش اندک قیمت‌ها واکنش‌ها در جامعه بالا گرفت و در مقابل متولیان این حوزه از مدیریت موضوع در آینده خبرمی دادند.

  سامانه درد سر ساز

با گذشت چند ماه از اولین واکنش‌ها و در حالی که همه منتظر بهبود اوضاع بودند اعلام شد برای مدیریت موضوع و جلوگیری از مواردی چون قاچاق آرد سامانه ویژه‌ای برای تهیه آرد نانوایان تعریف شد تا با کنترل سیستم توزیع آرد بتوانند قیمت نان را هم در حد معمول نگه دارند.

با راه اندازی این سامانه مشکل دیگری پیدا شد، چراکه بسیاری از نانوایان منتقد بر این باور بودند و هستند که به دلیل کاهش سهمیه در سامانه خرید آرد آنان برای اقتصادی کردن فعالیت خود مجبور هستند تا میزان پخت خود را بالا ببرند و وقتی نتوانند از طریق سامانه یا سیستم توزیع آرد به قیمت مصوب خریداری کنند ناگزیر به خرید آرد از دلالان و به قیمت دلخواه آن‌ها می‌شوند وهمین امر موجب خواهد شد نان با قیمت بالاتری به دست مردم برسد. نکته قابل تأمل دیگر در این مورد واکنش متولیان حوزه نظارت است، چراکه برخی از نانوایان بویژه در بخش آزاد پزها مدعی هستند وقتی از آن ها (متولیان نظارتی) می‌خواهیم فکری به حال این مسئله بکنند می‌گویند شما گران می‌خرید گران هم بفروشید.

یکی از نانوایان آزاد پز حتی می‌گوید گاهی برخورد ناظران به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد مخالف ارزان فروشی ما هستند ونوعی الزام غیر مستقیم برای ما ایجاد می‌کنند که به قیمت بالاتر بفروشیم.

 زرنگی از نوع کنجدی

نکته دیگرماجرای این روزهای نان تأکید والزام غیر مستقیم نانوایی‌های سنگک به فروش نان کنجدی است، چراکه با ریختن اندکی کنجد بر روی نان حداقل ۵۰۰ تومان بیشتر گیرشان می‌آید و برخلاف گذشته که برای خرید نان کنجدی باید سفارش می‌دادی این روزها حتی در زمانی که تنها مشتری نانوایی هستی باید از شاطر خواهش کنی تا یک نان ساده برایت بزند وبی تردید فروش کنجد در نانوایی‌های سنگک پرسودتر از فروش نان است. باتمام این اوصاف باز باید همان نکته اول مطلب را تکرار کنیم که با این روند باید بگوییم نان به عنوان آخرین خاکریز اقشار کم درآمد با همان تعبیر «قوت لایموت» یا «یک لقمه نان بخورو نمیر» عامیانه‌تر به تسخیر گرانی درآمده واگر چاره اندیشی نشود تبعات سنگینی خواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.