یک فعال رسانه‌ای از جزئیات روابط «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی با موساد پرده برداشت.

جزئیات ارتباط عادل الجبیر با موساد افشا شد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «جیما باکلی» یک فعال رسانه‌ای در گزارشی نوشت: پس از اینکه «تسیپی لیونی» وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی، موساد را در پی عزل «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سرزنش کرد، من به این موضوع علاقمند شدم و در ماه گذشته تمام وقتم را به تحقیق در این باره اختصاص داده‌ام.

وی افزود: پس از جستجوی زیاد در فضای مجازی توانستم با «فیلیپ جرالدی» افسر سابق سیا ارتباط برقرار کنم و برای گرفتن اطلاعات بیشتر با او مصاحبه کنم. من به شدت از اطلاعاتی که او افشا کرد شگفت‌زده شده بودم. هر چه بیشتر می‌پرسیدم افق‌های بیشتری درباره این موضوع برایم روشن می‌شد. احساس خوش شانسی و غرور می‌کردم که روی پرونده‌ای اطلاعاتی که بحث برانگیزترین مسئله ۱۰ سال گذشته بود، کار می‌کردم.

جرالدی درباره چگونگی نخستین تماس موساد با عادل الجبیر اطلاعات خوبی به ما داد. در حال حاضر من با چند نفر دیگر در جستجوی اطلاعاتی درباره زندگی عادل الجبیر و ارتباط مخفیانه او با موساد هستیم.

برای به دست آوردن چنین اطلاعاتی باید دائما درباره تل آویو و عربستان سعودی تحقیق کنیم. به این منظور باید با متخصصان بازنشسته موساد مصاحبه کنم و اطلاعات میدانی را جمع‌آوری کنم. این در حالی است که تهدیدات امنیتی را کاملاً احساس می‌کنم. اما هرگز این پرونده را رها نخواهم کرد. آنچه در ادامه می‌آید خلاصه مصاحبه با جرالدی است.

به گفته جرالدی، اف‌بی‌آی نخستین بار در سال ۱۹۹۰ که الجبیر به عنوان سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا انتخاب شد، او را تحت نظر گرفت. چند سال بعد مشخص شد موساد قصد استخدام الجبیر را داشته است. تحقیقات بیشتر نشان داد زمانیکه الجبیر دانشجوی دانشگاه تگزاس بوده یکی از دانشجویان دپارتمان علوم سیاسی و روابط بین المللی به نام «کی ان متیوز» در سال ۱۹۸۱ به او نزدیک شده بود که بعداً آن‌ها با هم صمیمی شدند. متیوز که با یک بازرگان الماس صهیونیست آشنا بود به مرور الجبیر را به شخصیت‌ها و تجار یهودی معرفی کرد.

اف‌بی‌آی در اوت ۱۹۹۸ از متیوز بازجویی کرد و او در پاسخ به سوالات ماموران این نهاد گفت: نخستین ملاقات الجبیر و یکی از ماموران موساد در اکتبر ۱۹۹۵ اتفاق افتاد.

الجبیر در آن زمان از طرفی به کی علاقمند شده بود و از طرفی مبالغ هنگفتی به چند تاجر یهودی در آمریکا بدهکار بود و راهی جز همکاری با آن‌ها نداشت. متیوز به دستور موساد به روابطش با الجبیر پایان داد. شواهد نشان می‌دهد موساد تمام فعالیت‌های الجبیر در سفارت عربستان در آمریکا را کنترل می‌کرده است.

الجبیر با توجه به شغلی که داشت از طریق سفارت عربستان روابط نزدیکش با آژانس‌های آمریکایی را حفظ کرد که این موضوع باعث نگرانی جدی اف‌بی‌آی شده بود.

اطلاعات دیگری که جرالدی درباره صعود الجبیر از نردبان اجتماعی و سمت‌هایی که یکی پس از دیگری به دست آورد، افشا کرد پس از تکمیل شدن، در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد. الجبیر ابتدا سخنگوی سفارت عربستان بود، پس از آن سمت سفیر عربستان در آمریکا را به دست آورد و سپس بر صندلی وزیر خارجه عربستان نشست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.