سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استعفای سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی این وزارتخانه را پذیرفت.

موافقت وزیر بهداشت با استعفای معاون اجتماعی وزارت بهداشت

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، متن نامه وزیر بهداشت در پاسخ به استعفای ایازی به شرح زیر است:

برادر گرامی جناب آقای دکتر ایازی

معاون محترم امور اجتماعی

مرقومه جنابعالی که علاوه بر تبیین جایگاه معاونت اجتماعی، بیانگر عدم تمایل حضرتعالی به همکاری با اینجانب بود را دریافت نمودم. مستحضرید چند سال قبل در زمانی که در جایگاه معاون سازمان برنامه و بودجه بودم به دلیل سوابق ارزنده تان به عنوان مشاور در امور سالمندان از همراهیتان بهره مند شدم و در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بنا داشتم از تجارب و تلاشتان محروم نمانم.

مع الوصف از آنجا که در  تمام سال های خدمتگزاری ام هرگونه اعلام عدم تمایل به همکاری را بی پاسخ نگذاشته ام و متاسفانه ساعت ها قبل از بازکردن پاکت مرقومه ارسالی جنابعالی در بعضی از شبکه های خبری از متن آن مطلع شدم، لذا با استعفای حضرتعالی موافقت می شود و از آنجا که اجتماعی شدن ارائه خدمت در نظام سلامت همت همگان و هدایت بالاترین مقام اجرایی را می طلبد، لذا تا  اطلاع ثانوی مسئولیت اداره آن مجموعه بعهده اینجانب خواهد بود. اینجانب با پرهیز جدی از بستن واگن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به لوکوموتیو سیاست زدگی تلاش خواهم کرد از ظرفیت همه دلسوزان نظام و علاقه مندان به خدمت با هر گرایش سیاسی استفاده کنم.

مع الوصف به عنوان مدیری که حدود چهار دهه از عمرم را در جایگاه های مختلف  اجرایی سپری کرده ام با بهره گیری از مشورت کارشناسان بی غرض و مجرب و بکارگیری توشه ایام گذشته می کوشم با اندیشه ای نظام مند و دور از رانش ها و کشش های مقطعی و تاثیر پذیری از هرگونه توصیه به ویترین آرایی، منطبق با مصلحت آینده مردم، انقلاب و نظام طی طریق نمایم. بدیهی است در این راه موافقان و مخالفانی نیز خواهم داشت که اگر موافقانمان فهیم، ثابت قدم و مومن به خدمت و مخالفانمان منصف، وطن دوست، بی غرض و خردمند باشند یقینا راهی هموارتر خواهیم پیمود. گرچه زحمات چند سال اخیر حضرتعالی و همکارانتان در جلب مشارکت خیرین و به کارگیری سازمان های مردم نهاد در عرصه سلامت ستودنی است، مع الوصف اینجانب معتقدم اجتماعی شدن سلامت، تنها وظیفه یک معاونت درون وزارت بهداشت نیست، سی و چند سال پیش به اتفاق بعضی از عزیزان از پزشکی جامعه نگر نوشتیم و اجرا کردیم چون معتقد بودیم طبیب باید جامعه محور تربیت شود نه بیمارستان محور. امروز با توجه به مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، معتقدم همه همکاران، معاونت ها و دستگاههای زیر نظر ما باید جامعه محور تلاش کنند. ضروریست نگاه جامعه محور و اجتماعی کردن خدمات جزء لاینفک و ادغام یافته در کلیه معاونت ها و در نهایت همه کارگزاران جمهوری اسلامی باشد.

نیک می دانید در کشورهای در حال توسعه به جای تقویت، ادغام و نهادینه کردن نگرش و تغییر نگاه به ایجاد ساختار می پردازیم که این درد مزمن و علاج ناپذیر کشور ما نیز هست. ستاد های متعدد از اقامه نماز تا مبارزه با قاچاق و فساد و غیره چقدر در تغییر رویکردهای اجتماعی ما موثر بوده است؟

آیا فکر می کنید با ایجاد اداره کل و یا معاونت اخلاق پزشکی می توانیم خدمات همکارانمان را اخلاقی تر کنیم؟ یا راهکارهای دیگری نیاز است؟ که به قول همشهریم سهراب سپهری "چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید" این تغییر نگاه گرچه مردان و زنانی سخت کوش به عنوان پیام آوران تحول می خواهد اما بدون شک با تحمیل ساختار و هزینه ای جدید به بدنه سنگین و فربه نظام اداری میسور نخواهد شد.

می دانید چرا DMF در شاخص های بهداشت دهان و دندان غیرقابل قبول است؟ چون دانشجوی دندانپزشکی ما به جای Commuity based  (جامعه محور) Unit based و Clinic based تربیت می شود.

می دانید چرا پرستار ما در نظام ارائه خدمت تک بعدی و آنهم در بالین بیمار به کار می آید؟ چون بیمارستان محور Hospital based آموزش می بیند و بالاتر می دانید چرا دانشجوی نخبه ای که از دبیرستان به عنوان دانشجوی پذیرفته شده کنکور تحویل می گیریم، اینهمه از جامعه بیگانه است؟ چون از روز  اول مدرسه به او محفوظات سنگینی می آموزیم حافظه اش را پر می کنیم، Memorization  اجرا می کنیم نه Socilization روز اول دبستان در کشورهای پیشرفته کودکان را به پارلمان می برند، با ترافیک درست و عبور از خط عابر پیاده آشنا می کنند، احترام به حقوق شهروندی را به او می آموزند ولی ما ...

اینجانب مصمم هستم تا اجتماعی شدن را به تغییر نگاه و آنهم نه به شکل جزیره ای منفک بلکه در همه اجزای وزارت بهداشت و نهایتا بدنه دولت منتقل کنم و برای این هدف برنامه ای دارم که قرار بود با جنابعالی به عنوان دلسوزی اندیشمند در میان گذارم که متاسفانه حوصله نفرمودید.

از خداوند بزرگ برایتان هرکجا که هستید آرزوی توفیق و تندرستی دارم .

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.