سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تاکنون در ثبت سازوکار اینستکس موفقیت لازم را از اروپا ندیدیم و این مساله با کندی بسیار پیش رفته‌ است.

قاسمی: روند ثبت سازوکار مالی ایران و اروپا کند پیش می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد ضمن محکومیت حادثه تروریستی زاهدان، اظهار داشت: امیدواریم دیگر در مرزهای شرقی خود با پاکستان شاهد اینگونه وقایع تلخ نباشیم.

وی در خصوص «اینستکس» و همراهی اروپا با ایران تحت فشارهای آمریکا، گفت: فشارهای آمریکا ادامه دارد و به دلایل مختلف مخالف ادامه همکاری‌های ایران با اروپا و دیگر کشورها است. تصورم این است که آمریکایی‌ها همچنان جاه‌طلبی‌های خود را ادامه خواهند داد.

روند ثبت «اینستکس» به کندی پیش می‌رود

قاسمی افزود: تاکنون در ثبت این سازوکار موفقیت لازم را از اروپا ندیدیم و با کندی بسیار پیش رفته‌ است و البته این صرفا گام اول است، آنچه اهمیت دارد گام‌های بعدی آنهاست و خواسته ما از آنها اجرایی کردن این سازوکار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: طی روزها و هفته‌های گذشته وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط با کارشناسان اروپایی مذاکرات خود را دنبال کردند و امیدوارم بحثی که در این زمینه داشتیم را آنها هر چه زودتر اجرایی کنند و با تلاش زیاد توقعات ما را تامین کنند.

بارها به اروپا اعلام کردیم صبر ما حدی دارد

وی تصریح کرد: آنها نمی‌توانند در این شرایط این انتطار را داشته باشند که تعهدات ایران کاملا اجرا شود، ما بارها به آنها تاکید کردیم که صبر ما حدی دارد.

قاسمی ادامه داد: این موضوع در بخش‌های ذیربط در حال بررسی است و مذاکرات کارشناسی در پاریس برگزار شد و مذاکرات دیگری طی روزهای آینده به زودی برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص رفتارهای پاکستان بیان کرد: بعد از حادثه تلخ اخیر زاهدان که منجر به شهادت عزیزان ما شد اقدامات لازم اولیه در تهران و اسلام آباد از جمله تماس تلفنی وزرای امور خارجه و ملاقات‌های متعدد صورت گرفت.

وی گفت: برای ما قابل تحمل نیست که ارتش و دولت پاکستان نتوانند در مقابل این نوع شرارت‌ها و اقدامات تروریستی از درون خاک خود نسبت به ایران جلوگیری کنند، امیدواریم که این ماجرا بتواند به شکل مقتضی و با اراده‌ای بیشتر حل و فصل شود و دیگر شاهد این تنش‌ها در مرزهای شرقی خود نباشیم.

قاسمی افزود: در خصوص پیوستن پاکستان به ائتلاف‌هایی در منطقه فعلا صحبتی ندارم و منتظر هستیم دولت پاکستان راه‌حل‌های خود را برای حل مشکلات دو طرف ارائه کند. امید من این است که دولت پاکستان بخواهد و بتواند بر این ماجرای تلخ نقطه پایانی بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص محورهای سیاست خارجی در بیانیه جامع رهبر انقلاب افزود: تصورم این است که از ۱۵ موردی که در بیانیه جامع رهبرانقلاب در خصوص سیاست خارجی مطرح شده پیش‌تر به آنها پرداخته شده است ولی لازم است توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشیم و همه آن اصول را در روابط خارجی خود با دقت تمام اجرایی کنیم.

تصویب لوایح FATF به نفع مردم و اقتصاد خارجی کشور است

قاسمی در خصوص نظر وزارت خارجه پیرامون تصویب الحاق یا عدم الحاق ایران به پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: به نظر ما، تصویب لوایح FATF بدون هیچ ارتباطی با برجام به نفع کشور، مردم و اقتصاد خارجی ایران است و امیدواریم که مجمع تشخیص مصلحت نظام که قرار است در این خصوص تصمیم بگیرد، تشخیص درستی را داشته باشد و هر آنچه مصلحت مردم و کشور است را سریعا تصویب کنند.

وی گفت: ما نیازمندیم که برخی چرخ‌های اقتصاد خارجی خود را روان‌تر کنیم تا بخشی که به دولت در امور اقتصاد خارجی و همکاری‌های بانکی مربوط است زودتر محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر ظریف در کنفرانس مونیخ که گفته بود ایران نمی تواند هزینه های تامین امنیت منطقه و جهان را دائمی پرداخت کند و اروپا هم باید خیس شود، اظهار داشت: نگاه ما در خصوص اروپا که چه اقداماتی باید داشته باشد روشن است. نقش ایران در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و جهان، در مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و دیگر حوزه ها کاملا واضح است.

اروپا تلاش بیشتری برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا انجام دهد

وی گفت: ایران کلیه تعهدات بین المللی خود را در حوزه هسته ای با تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی ایفا کرده و انتظاری که ما داریم این است که دیگرانی که تمایل به حفظ برجام دارند با شجاعت به سمتی حرکتی کنند که چند جانبه گرایی را در جهان شاهد باشیم.

قاسمی افزود: اروپا بارها گفته‌ که مخالف سیاست های یکجانبه گرایانه دولت آمریکا است و امیدواریم که بتواند وظیفه ذاتی و نقش تاریخی خود را ایفا کند. معتقدیم اروپا علی رغم شعارهایی که مطرح می کند نتوانسته آنها را در مرحله عمل، اجرایی کند و این انتقاد از سوی ایران به اروپا به عنوان مجموعه ای که مدعی همگرایی است وارد است که باید تلاش بیشتری را در خصوص مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا بپردازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران قادر نیست برای همیشه هزینه های حل مشکلات منطقه ای و جهانی را بپردازد.

قاسمی در خصوص مذاکرات میان ایران و پاکستان و سفر ولیعهد عربستان به آن کشور پس از حادثه تروریستی اخیر در زاهدان، تصریح کرد: ما از کانال های مختلف تماس هایی را با اسلام آباد داریم، دو طرف پیشنهاداتی را برای حل مشکلات پیش آمده برای برخی آمد و شدها مطرح کردند و منتظر تعیین تکلیف آن هستیم.

وی گفت: در خصوص سفر ولیعهد عربستان به پاکستان باید بگویم که روابط خارجی همسایگان ما به خودشان مربوط است و ما دخالتی در آن نداریم. دوستان ما باید متوجه برخی شیطنت های صورت گرفته از سوی کانون های مشخص برای تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران با آنها باشند.

قاسمی ادامه داد: در روزهای اخیر که این حادثه اتفاق افتاده رایزنی های بسیاری در سطوح مختلف ایجاد شده است. ما علاقه مند هستیم با پاکستان در یک رایزنی جدی و فشرده برای تعیین تکلیف امنیت مرزها و اینکه چه اقداماتی لازم است که امنیت افزایش پیدا کند داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص عضویت عراق و لبنان به گفتگوهای آستانه افزود: تصمیم گیری در خصوص اینکه اعضای جدیدی به عنوان ناظر و نه عضو در آستانه حضور داشته باشند از گذشته مطرح بود. کشورهای زیادی پس از آنکه روند موفقیت گفتگوهای آستانه را شاهد بودند متقاضی عضویت در این گفتگوها شدند. در نهایت سه کشور ایران، روسیه و ترکیه باید این تصمیم را بگیرند که عضوی اضافه باشد یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اجرایی شدن سازوکار مالی اروپا گفت: این سازوکار دیر متولد شد و این انتقاد مطرح است که کشورهای اروپایی می توانستند زمان کمتری را برای ثبت آن صرف کنند. الان مذاکرات دقیقی برای چگونگی اجرایی شدن این سازوکار مطرح است.

کشورهای غیراروپایی هم می‌خواهند از اینستکس استفاده کنند

وی افزود: بحث اول این بود که اقلام محدودی با کشورهای کمتری در این سازوکار اجرایی شود و اگر شرایط فراهم بود و عملکرد درستی داشت دیگران هم از این سازوکار استفاده کنند.

قاسمی تصریح کرد: برخی کشورها با اروپایی ها صحبت کردند برای اینکه بتوانند بعد از اجرایی شدن سازوکار از آن استفاده کنند که کشور هند هم یکی از آنها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص برخی اخبار که از سوی آمریکا مطرح شد مبنی بر جاسوسی یک کارشناس سابق نیروی هوایی آمریکا برای ایران تصریح کرد: این موضوع هم اتهام دیگری است از سوی آمریکا و FBI نسبت به ایران و ما آن را در راستای ایران هراسی می بینیم.

قاسمی در خصوص برخی اخبار در رسانه های خارجی مبنی بر تشدید احتمال جنگ با ایران افزود: با توجه به سیاست های خصمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی ما برای هر وضعیتی آمادگی داریم و بحث هایی که در رسانه های آنها مطرح می شود در راستای جنگ روانی شدیدی است که علیه ایران انجام می‌دهند.

وی گفت: ایران امروز از چنان اقتدار و جایگاهی برخوردار است که اگر کسی اندکی عقل و منطق داشته باشد به خود اجازه چنین اقدام و تجاوزی را نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص FATF و پیوستن یا عدم قبول آن از جانب ایران بیان کرد: اگر ما بخواهیم در تعاملات جهانی حضور داشته باشیم باید شرایط آن را هم بپذیریم. خیلی سازوکارها در جهان وجود دارد که ممکن است از نظر ما مشروعیت نداشته باشد اما با آنها کار می کنیم چراکه بخشی از ماهیت بین المللی است و باید با آنها کار کنیم.

قاسمی در خصوص برخی اخبار منتشر شده از سوی رسانه های غربی مبنی بر اینکه نیروهای روسیه و ایران در خاک سوریه با یکدیگر درگیر شدند، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم. ما بارها گفتیم که نیروهای مستشاری در سوریه داریم و هیچ نیرو و پایگاهی از ایران در آن کشور وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم این خبر درست نیست و صرفا به دلیل عصبانیت برخی، از روند موفقیت آمیز گفتگوهای آستانه و روابط رو به رشد ایران و روسیه است که آنها با این اقدامات می خواهند افکار منفی نگران کننده ای را در سوریه و در منطقه ایجاد کنند.

قاسمی در پاسخ به مهر: درباره یمن با اروپا مذاکره داشتیم

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه موضع وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در مذاکره با ایران در بحث یمن و اینکه مقرر شده بندر الحدیده توسط نیروهای انصارالله تخلیه شود، چیست؟ اظهار داشت: فشار ناعادلانه‌ای  در راستای ایران هراسی توسط کانون‌های مشخص وجود دارد که به واسطه آن اخبار و مواضع کذبی را هم در رسانه‌ها منتشر می‌کنند.

وی گفت: آنچه که وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص مذاکرات با ایران و نتیجه به دست آمده از آن مطرح کرده موضوع درستی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما با توجه به شرایط حساس و خاصی که یمن و تجاوزی که به آن کشور صورت گرفته و متعاقب آن فجایع انسانی آن که یکی از ماندگارترین فجایعی است که در قرن حاضر رخ داده با همه کشورهای موثر چه در منطقه چه بیرون از منطقه صحبت کرده ایم.

قاسمی بیان کرد: ما در خصوص یمن با کشورهای اروپایی هم مذاکراتی داشتیم و تمام تلاش خود را به کار بستیم تا حملات ائتلاف متجاوز به یمن را متوقف کرده و فضای مناسبی را برای آتش بس و کمک های بشردوستانه به یمن فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تلاش ایران بر این بوده است تا گفتگوهای یمنی-یمنی به وقوع بپیوندد که در نهایت منجر به برپایی مذاکرات استکهلم شد که مباحثی در آن مطرح و نتایجی هم از آن مذاکرات به دست آمد. فکر می‌کنم سخن وزیر امور خارجه انگلیس هم به تعهدی که احتمالاً برخی گروه‌ها در مذاکرات سوئد داده بودند بر می‌گردد و خطاب این سخن ایران نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: یمن کشوری مستقل است و برای سرنوشت خود مستقلانه تصمیم می گیرد و نه ایران و نه هیچکس دیگر نمی‌تواند در سرنوشت این کشور دخالتی داشته باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.