در حالی که برخی مدارس استان خراسان رضوی بویژه مدارس روستایی، از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار نیستند و همچنان با بخاری نفتی گرم می شوند، اماهیچ مقام مسوولی حاضر به قبول مسوولیت حوادث احتمالی نیست و مقصررا مسوول دیگری معرفی میکند.

مدارس روستایی خراسان رضوی ؛ بچه ناتنی آموزش وپرورش،هووی شرکت گاز/ کلاسهای سرد وناامن حاصل بی پولی آموزش وپرورش/ نظام مهندسی بخاری چکه ای راایمن تر از بخاری گازی میداند

به گزارش قدس آنلاین ، براساس قانون  تامین زیر ساختهای لازم برای تحصیل دانش آموزان وظیفه آموزش و پرورش است ، در این میان باید به مقوله آرامش و تامین  جانی دانش آموزان توجه ویژه و اساسی صورت بگیرد.  این درحالی است که برغم وعده مسئولان در دولت های مختلف  مبنی بر جمع آوری بخاری های نفتی از مدارس و جایگزینی با سیستم گرمایشی استاندارد  اما موضوع در همان مرحله وعده و وعید باقی مانده است . بنا برگزارشهای رسمی هنوز بسیاری از مدارس خراسان رضوی ، بویژه در روستاها همچنان از سیستم گرمایشی غیر استاندارد استفاده میکنند. نکته جالب اینکه موضوع وسایل گرمایشی مدارس در اوایل فصل سرما برجسته شده و هر مسئولی از هر تریبونی استفاده می کند تا با طرح آن در رسانه ها به اصلاح خودی نشان دهد اما به تدریج و با پایان فصل سرما این موضوع تا سال بعد به فراموشی سپرده می شود.


*** سیستم گرمایشی متمرکز مقدور نیست
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در این خصوص درگفت وگو با قدس آنلاین ؛ توپ را به زمین شرکت گاز انداخته و معتقد است در برخی از مناطق با اینکه گازرسانی شده اما شرکت گاز انشعاب گاز  به مدارس نمی دهد .
قاسم علی خدابنده  افزود: ۳۶ درصد مدارس استان از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردار نیستند از این رو در   ۱۶ هزار و یکصد و پنجاه کلاس درس خراسان رضوی ازبخاری گازی و یا بخاری نفتی  برای تامین گرما استفاده می شود .
وی تصریح کرد: شرکت گاز معتقد است الزاما باید سیستم گرمایشی متمرکز در مدارس ایجاد شود،  در مقابل  توقع مردم این است که وقتی روستا گازکشی شده مدارس هم گاز داشته باشند، این درحالی است که  امکان اجرای سیستم گرمایشی متمرکز درهمه مدارس برای آموزش و پرورش مقدور نیست چرا که برخی از مدارس روستایی فقط یک تا دو کلاس درس دارند و برای ایجاد سیستم گرمایشی متمرکز باید بالغ بر چهل میلیون تومان هزینه شود که   رقم هنگفتی است .


***گازرسانی به ۸۵ درصد روستاها
 اما در مقابل سخنگوی شرکت گاز استان خراسان رضوی ادعا دارد هر شهر و روستایی که از نعمت گاز برخوردار باشد،  منعی برای گازکشی مدارس وجود ندارد.  
سید احمد علوی در گفت وگو با قدس آنلاین اظهار داشت: بالغ بر ۸۵ درصد روستاهای واجدشرایط خراسان رضوی که باید طبق مصوبه مجلس گاز رسانی شوند از این نعمت برخوردارند ، از طرفی هرمنطقه ای که دارای شبکه گاز باشد هیچ منعی برای گاز رسانی به مدارس آن منطقه وجود ندارد.
وی تصریح کرد:  انتظار ما  از آموزش و پرورش این است که فهرست مدارس فاقد گاز کشی را اعلام کند تا دلیل منع گازرسانی به این مدارس مشخص شود ، چرا که برخی مدارس در مناطق فاقد گاز رسانی واقع شده اند،  برخی مدارس  درمناطق دارای شبکه گاز واقع شده اند اما آموزش و پرورش با این توجیه که  گاز کشی هزینه زیادی دارد از اتصال به شبکه گاز اجتناب می کند و درهردوصورت هیچ تقصیری متوجه شرکت گاز نیست .
علوی ادامه داد: طبق مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۷ نظارت به سیستم داخلی و لوله کشی گاز منازل بر عهده سازمان نظام مهندسی است و طبق همین قانون مدارس و مراکز عمومی الزاما باید سیستم گرمایشی متمرکز داشته باشند. بنابراین تا زمانی که سازمان نظام مهندسی سیستم لوله کشی مدارس را تایید نکند شرکت گاز امکان انشعاب گاز را ندارد .


***آموزش و پرورش برای روستاییان پول ندارد
سید مجید تقوی مدیر گاز سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز در این باره به قدس آنلاین گفت : شرکت گاز وظیفه انشعاب و علمک گذاری در مناطق را برعهده دارد و تایید و نظارت بر شبکه داخلی ساختمان برعهده سازمان نظام مهندسی است و  بند۲-۳-۱۷مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۷ به صراحت اعلام می کند که نصب وسایل گازسوز گرمایشی مثل انواع بخاری ، آبگرمکن و پکیج در فضاهای داخلی ساختمانهای عمومی و خاص ممنوع است مگر اینکه هوای مورد نیاز احتراق آنها  از فضای خارج از ساختمان تامین شود.

وی تصریح کرد: در حالی که بیش از هزار مدرسه شهری در استان خراسان رضوی از سیستم متمرکز گرمایشی استفاده می کنند و هزینه های هنگفتی برای آنها انجام شده است اما وقتی موضوع سیستم گرمایشی مدارس روستایی مطرح می شود آموزش و پرورش هزینه های آنرا مطرح می کند . دراین میان سوال اساسی این جاست که دانش آموزان روستایی  چه تفاوتی با دانش آموزان شهری دارند که آموزش و پرورش برای آنها هزینه نمی کند .
تقوی افزود: به صراحت اعلام می کنیم که به سبب رعایت ایمنی و آسایش دانش آموزان ، به هیچ وجه اجازه استفاده از بخاری گازی را در مدارس نمی دهیم و آموزش و پرورش باید یا به سمت استفاده از موتورخانه مرکزی و یا پکیج برای گرمایش مدارس روستایی برود.

 انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.