وقف در موضوعات مختلف مورد توجه واقفان است، اما آنچه که اهمیت دارد این است که طی سال های اخیر خیرانی در خراسان رضوی به وقف در حوزه علم و فناوری پرداخته اند.

وقفی از جنس علم و فناوری در خراسان رضوی

قدس آنلاین - یلدا آبان: آمارها نشان می دهد، خراسان رضوی به لحاظ وقف در کشور رکورد قابل توجهی دارد، براساس سامانه ثبت موقوفات در این استان ۶ هزار و ۶۶۷ مسجد در استان موقوفه منفعتی است که اسناد آن در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور به ثبت رسیده و این تنها بخش کوچکی از آمارهای موجود است.
طی سال های اخیر، توجه برخی از خیران به وقف در حوزه علم و فناوری جلب شده که نتایج آن نیز از ساخت مدرسه و خوابگاه برای دانشجویان گرفته تا حمایت از فعالیت های علمی و نخبگان همه همه نشان از ایجاد شرایط مناسب برای پیشرفت کشور در حوزه های علمی و فناوری است، در ادامه با برخی از مسئولان و فعالان عرصه وقف علم و فناوری گفتگویی انجام داده ایم تا اطلاع رسانی بیشتری درخصوص اهمیت این نوع از وقف به علاقمندان ارائه کنیم.
وقف در حوزه علم و فناوری به ایجاد اشتغال در جامعه کمک می کند
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین به آثار و برکات بسیار وقف در حوزه علم و فناوری تاکید دارد و می گوید: وقف در کشور و استان ما سابقه ای طولانی دارد، اما در حوزه علم و فناوری از سال ۹۰ از سوی فعالان علمی و فناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
حجت الاسلام جمال ایزدی نسبت به نگاه فناورانه به این نوع از وقف ابراز خرسندی می کند و ادامه می دهد: گفتمان ایجاد شده در این وقف نتایج بسیار خوبی همچون حمایت از نخبگان علمی، ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه علم و فناوری بوده و حتی سبب ایجاد شغل در جامعه می شود.
وی به حدود ۲ یا ۳ مورد وقف مستقل انجام شده در حوزه وقف علم و فناوری اشاره و بیان می کند: در این نوع از وقف حتی وقف های مشارکتی نیز صورت گرفته و تشکلی با عنوان «یاوران وقف» ایجاد شده و به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کند.
وجود تعداد زیادی از خیرین به نام در حوزه وقف علم و فناوری در بنیاد دانشگاهی فردوسی
مدیرعامل بنیاد دانشگاهی فردوسی دیگر مسئولی است که در خصوص وقف علم و فناوری در مشهد به سراغش می رویم، دکتر علیرضا ناظری در ابتدا به تاریخچه تشکیل این بنیاد اشاره می کند و می گوید: این بنیاد در سال ۱۳۸۳برای نخستین بار در کشور در دانشگاه فردوسی تاسیس شد که با شکل گیری هیات امنا، هیات مدیره و انتخاب مدیرعامل، این بنیاد فعالیت خود را آغاز کرد.
ساخت خوابگاه برای دختران دانشجو در دانشگاه فردوسی نخستین و مهم ترین هدفی است که مدیرعامل بنیاد دانشگاهی فردوسی به آن اشاره دارد و اضافه می کند: قبل از ساخت خوابگاه، دانشجویان دختر که در نوبت دوم (شبانه سابق) تحصیل می کردند از داشتن خوابگاه محروم و مجبور به اجاره خانه ای در اطراف دانشگاه بودند که آسیب های بسیاری برای آنها وجود داشت، اما خوشبختانه با فعالیت خیرین در قالب اعضای بنیاد دانشگاهی فردوسی، مشکل نبود خوابگاه برای این گروه از دانشجویان رفع و اکنون در آستانه برگزاری مراسم کلنگ زنی هشتمین خوابگاه دانشجویی هستیم که پنج شنبه هفته جاری با کمک خیرین برگزار می شود.
دکتر ناظری نیم نگاهی به اقدامات دیگر این بنیاد در قالب وقف علم و فناوری دارد و بیان می کند: برگزاری جشن فارغ‌‍التحصیلی برای دانشجویان رتبه‌های اول و دوم و سوم با اهدای لوح تقدیر و یک قطعه سکه پارسیان و پرداخت بورس‌های تحصیلی به دانشجویانی که با رتبه‌های برتر وارد دانشگاه فردوسی می‌شوند و کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان نیازمند دانشگاه، تنها بخشی از اقدامات مؤثر در ارتقای علم و فناوری است.
او در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه تعداد از خیرین خراسانی عضو این بنیاد هستند؟، می گوید: حدود ۲۰۰ خیر به نام با این بنیاد همکاری نزدیک داشته و در ارتقاءو بلندآوازگی این بنیاد در کشور سهیم هستند.
مدیرعامل بنیاد دانشگاهی فردوسی یادآور می شود: این بنیاد با کمک خیرین می تواند اقدامات مناسبی برای دانشجویان انجام دهد و این در حالی است که حتی کمک های بسیار کم خیرین نیز وقتی جمع شود، نتایج باورنکردنی دارد.
کمیته یاوران وقف علم و فناوری بازوی کمکی اداره کل اوقاف در این حوزه است
دبیر کارگروه اجرایی کمیته یاوران وقف علم و فناوری در گفتگو با خبرنگار ما این کمیته را بازوی کمکی اداره کل اوقاف در این بخش از وقف می داند و شروع فعالیت کمیته مذکور را از سال ۹۵ و کارگروه را از اوایل سال جاری عنوان می کند.
مرتضی لنگری در ابتدا به این نکته اشاره دارد که این کارگروه در حوزه اجرایی قدرت کامل و در بخش تصمیم گیری نیز می تواند اقدام کند.

او اضافه می کند: در این کمیته و در بخش کارگروه از سازمان های مختلف نمایندگانی معرفی شدند و در جلسات منظم شرکت می کنند تا بتوانیم فرهنگ وقف در حوزه علم و فناوری را در جامعه توسعه و فعالیت های اجرایی در این زمینه را بیشتر انجام دهیم.
دبیر کارگروه اجرایی کمیته یاوران وقف علم و فناوری به تعدادی از بخش های این کارگروه اشاره و بیان می کند: مدیریت فرهنگی رسانه ای وقف علم و فناوری، مدیریت تولید محتوا و مدیریت ارزیابی پروژه های فناورانه تنها بخشی از این موارد است.
لنگری با تاکید بر اینکه در همه این بخش ها اتاق فکری با حضور نخبگان و فعالان این عرصه تشکیل شده، متذکر می شود: هر کدام از این بخش ها اولویت هایی را برای خود مشخص کرده اند و براساس آن وارد عمل می شوند.
او اقداماتی همچون فرهنگ سازی در اماکن مختلف، چاپ مجدد بروشور وقف و فناوری با محتوای جدید، چاپ ویژه نامه، کتاب و بهره گیری از پایان نامه دانشجویان در این خصوص در کنار حمایت از پروژه های علمی و فناوری و ارزیابی آنها را از جمله اولویت های هر کدام از این بخش ها عنوان می کند و می افزاید: تاکنون ۱۵ پروژه برای ارزیابی به پرتال کارگروه ارزیابی پروژه ها ارسال شده است.
دبیر کارگروه اجرایی کمیته یاوران وقف علم و فناوری این اقدامات را جدید می داند و می گوید: در تلاش هستیم نتایج کاربردی این اقدامات را در آینده ای نزدیک شاهد باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.