برگزاری نمایشگاه‌های فصلی چند سالی می‌شود که در اکثر شهرها قبل از فصل بهار و پیش از پاییز برگزار می‌شود. هدف از راه‌اندازی این نمایشگاه‌ها آن گونه که عنوان می‌شود عرضه محصولات مورد نیاز مردم قبل از سال جدید و پیش از شروع مدارس است که مردم با حجم بالای خریدی که دارند بتوانند اجناس مورد نیازشان را ضمن اینکه در یک مکان خرید می‌کنند از مزیت‌هایی که نمایشگاه‌ها دارند استفاده کنند.

نمایشگاه بهاره، تیر خلاص بر کسب و کار

با این تفاسیر برگزاری نمایشگاه‌های فصلی همواره مورد اعتراض صاحب صنوف مختلفی بوده که این موضوع را به نوعی بازار کسادی خود در اوج فروش عنوان می‌کنند. آن‌ها معتقدند چند روز مانده به شروع سال جدید یا قبل از آغاز مدارس به نوعی زمان طلایی اصناف برای فروش اجناسشان است که برگزاری نمایشگاه هایی با عنوان بهاره و پاییزه بازار فروش آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. امسال نیز قرار است نمایشگاه بهاره همچون سال‌های گذشته در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شود، از این رو به میان بازاریان رفتیم تا نظر صاحبان صنوف را در مورد برپایی نمایشگاه هایی از جنس بهاره و پاییزه جویا شویم.

 نارضایتی مردم از نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه

طباطبایی، فروشنده لباس مردانه (کت و شلوار) با اشاره به این موضوع که برگزاری نمایشگاه‌های سالیان گذشته نشان داده که موضوع کیفیت در بحث ارائه اجناس به مردم در نمایشگاه بهاره چندان مورد توجه نیست، گفت: برپایی نمایشگاه‌هایی با این سبک بر میزان کاسبی صاحبان صنوفی که کل سال را اجاره می‌دهند، مالیات پرداخت می‌کنند و خیلی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند به امید اینکه ایامی مثل عید و فصل مدارس برسد تأثیرگذار است و نارضایتی‌هایی در بین کاسبان داشته است. ضمن اینکه خریداران نیز رضایت کاملی بعضاً از خریدی که از غرفه‌های نمایشگاه داشته‌اند ندارند چرا که کیفیت اجناسی که خریداری کردند به دلیل نبود نظارت کافی آن قدر خوب نبوده که بتواند رضایت آن‌ها را در پی داشته باشد.

روحبخش که مغازه فروش روسری دارد نیز با گلایه از نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها درست در زمانی که فصل خرید است اظهار می‌دارد: برپایی این نمایشگاه‌ها به نوعی لطمه زدن به کار و کاسبی کاسبانی است که همه هزینه‌ها را در طول سال متحمل می‌شوند و زمان و وقت فروش که می‌شود عده‌ای که نه پروانه کسب دارند و نه بر کیفیت کاری که ارائه می‌دهند نظارت آنچنانی می‌شود با حضور در نمایشگاه و اجاره یک غرفه نبض بازار را بهم می‌ریزند که به نظر من این درست نیست.

وی در ادامه می‌افزاید: من با نفس برگزاری نمایشگاه مخالف نیستم اما با این گونه برگزار شدنش هم چندان رضایتی ندارم. اگر قرار است نمایشگاهی برگزار شود بایستی در زمان‌هایی برگزار شود که بازار خلوت است نه اینکه درست زمان گل بازار، نمایشگاه برپا می‌شود و همه چیز بهم می‌ریزد.

حسینی، یکی دیگر از فروشگاه داران صنف پوشاک می‌گوید: متأسفانه دولت یاد گرفته همه چیز را روی دوش مردم بگذارد بدون اینکه خودش قدمی بردارد. در مورد برگزاری نمایشگاه هم همین طور است دوستان با اجاره‌هایی که از غرفه‌های نمایشگاه می‌گیرند و درآمدزایی که برایشان می‌شود خوش هستند و فکر نمی‌کنند که نمایشگاه را چگونه باید برپا کنند که هم خریدار منفعت ببرد و هم صاحبان اصنافی که در بیرون نمایشگاه کاسبی می‌کنند متضرر نشوند. برای همین هم هست که در این بین هم مردم با خرید اجناس بی‌کیفیت سرشان کلاه می‌رود و هم اینکه بازاریان در اوج بازار که قرار است کاسبی خوبی داشته باشند دست خالی می‌مانند.

وی ادامه می‌دهد: اگر قرار است نمایشگاهی برگزار شود هم بحث زمانش را باید مد نظر قرار داد و هم اینکه به افرادی اجازه دهند در این نمایشگاه‌ها غرفه اجاره کنند که پروانه کسب دارند نه اینکه هر کسی از هر جایی بتواند در نمایشگاه حاضر شود و جنس به مردم بفروشد.

وی یادآور می‌شود: من خودم برای یکبار در نمایشگاهی که در تهران برپا شده بود شرکت کردم باورتان نمی‌شود ابتدای شروع نمایشگاه اجناسی که با کیفیت بود و در مغازه داشتم را با خودم بردم اما بعد که فروش نداشت مجبور شدم جنسم را به قولی نمایشگاهی کنم تا بتوانم بفروشم از آن به بعد هم دیگر در هیچ نمایشگاهی حاضر نشدم.

خدادادی صاحب فروشگاه موادغذایی نیز می‌گوید: به قول پدرم اکنون عید ماست چرا که اگر اکنون بتوانیم اجناسمان را به مردم بفروشیم کاسبی کردیم اگر نه با وجود نمایشگاه نمی‌توانیم چیزی بفروشیم و سطح فروشمان خیلی پایین می‌آید.

وی می‌افزاید: ما سال‌های گذشته نزدیک عید فرصت بسته‌بندی اجناس خریداری شده مردم را نمی‌کردیم اما چند سالی است که نمایشگاه برگزار می‌شود خبری نیست و بازار ما کساد می‌شود.

 فروش اجناس تاریخ گذشته در نمایشگاه

حیدری یکی از فروشگاه داران موادغذایی با گلایه از نحوه برگزاری نمایشگاه عرضه بهاره می‌گوید: متأسفانه هر چه موادغذایی با فرصت کم تا زمان انقضا و حتی تاریخ مصرف گذشته است را می‌توان در این نمایشگاه‌ها پیدا کرد مردم نیز به واسطه پایین بودن بعضی از نرخ ها، متمایل به خرید از این نمایشگاه‌ها هستند که این به نوعی کلاه گذاشتن سر مصرف کننده است. وی می‌افزاید: اگر به من غرفه مجانی در نمایشگاه بدهند حاضر نیستم آنجا اجناسم را بفروشم چرا که به چشمان خودم دیدم که دوغ تاریخ مصرف گذشته را با اندکی تخفیف چطور به مردم می‌فروختند و من راضی به این روش کاسبی نیستم.

 کاسبی با انواع ترفندها

یک فروشنده موادغذایی نیز با انتقاد از برپایی نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه در مشهد می‌گوید: اگر این نمایشگاه‌ها برای کسبه قانونمند و پرداخت کننده مالیات آب ندارد به طور حتم برای برخی نان دارد که با توجه به مخالفت اصناف و اتحادیه‌های مربوطه اصرار بر برگزاری آن دارند. حبیبی می‌افزاید: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که حتی مردم نیز در خرید از این نمایشگاه‌ها متضرر شده‌اند اما هر بار برگزار کنندگان این نمایشگاه‌ها و غرفه‌داران آن که اغلب کسبه بی‌نام و نشان هستند، با ترفندهای گوناگون مردم را برای حضور و خرید در این نمایشگاه‌ها می‌کشانند. کرمانی، صاحب مغازه آجیل و خشکبار نیز با اشاره به وضعیت کسب و کار گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها درست زمانی که وقت کاسبی کسبه است ضربه بزرگی به آن‌ها وارد می‌کند. در طول سال کلی هزینه‌های مختلف را از جیبمان می‌پردازیم همین که فصل فروش می‌شود نمایشگاه برگزار می‌شود و همه بازار ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد بدون اینکه این مورد مد نظر قرار بگیرد که کیفیتی که در مغازه ارائه می‌شود با نمایشگاه از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.