رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: در نظام جدید انتخابات تلاش شده سرنوشت پیروز انتخابات در دور اول تعیین شود و به دور دوم نرود.

انتخابات‌ها دیگر به دور دوم نمی‌روند

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد کولیوند در خصوص اینکه گفته می‌شود دولت لایحه جامع نظام انتخابات را به مجلس ارائه کرده است، اظهار داشت: لایحه جامع نظام انتخابات هنوز توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول نشده است در صورت اعلام وصول این لایحه، بعد از بررسی بودجه سال ۹۸ کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با تشکیل کارگروه به بررسی لایحه جامع نظام انتخابات می‌پردازد.

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس بیان کرد: در صورت اعلام وصول لایحه جامع نظام انتخابات، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از دستور کار خارج نمی‌شود، زیرا برگشت این طرح به کمیسیون رای نیاورده است.

قطعا استانی شدن انتخابات در سال آینده تعیین تکلیف می‌شود

کولیوند با بیان اینکه 50 درصد به استانی شدن انتخابات امیدوار هستیم، ادامه داد: قطعا استانی شدن انتخابات در سال آینده تعیین تکلیف می‌شود؛ تا تا فروردین ماه باید این موضوع را تمام کنیم و در اردیبهشت ماه ایرادات شورای نگهبان را مرتفع سازیم. امیدواریم تا پیش از فرارسیدن خردادماه این طرح تصویب شود، زیرا 6 ماه قبل از انتخابات زمان استعفای کاندیداها است.

وی افزود: در خصوص تناسبی و اکثریتی برگزار شدن انتخابات مجلس منتظریم تا طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس بررسی شود، این موضوع در مواد 7 و 8 طرح آمده است، منتظریم تا صحن مجلس این مواد را به کمیسیون بازگرداند تا پس از مشورت گرفتن از کارشناسان، مرکز پژوهش ها و وزرات کشور تعیین تکلیف نهایی را انجام دهیم.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: پژوهشکده شورای نگهبان نظراتی در خصوص استانی شدن انتخابات مجلس دارد و گفتند اگر سیستم تناسبی را مدنظر قرار دهیم، شورای نگهبان ورود می‌کند تا بررسی‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه مجلس موضوع تناسبی شدن انتخابات را باید پیشنهاد بدهد، افزود: اکنون سیستم‌های انتخاباتی بر 3 نوع هستند یا اکثریتی هستند یا تناسبی هستند یا اینکه اکثریتی – تناسبی هستند. در کشور ما انتخابات به صورت اکثریتی برگزار می‌شود؛ یعنی هر کسی که بیشترین رای را کسب کند پیروز انتخابات است.

انتخابات در حوزه‌های تک‌کرسی با شیوه اکثریتی برگزار می‌شود/ اجرای شیوه تناسبی در حوزه‌هایی که 2 کرسی به بالا دارند

کولیوند با بیان اینکه اگر سیستم انتخابات تناسبی شود، حوزه‌هایی که در مجلس تک کرسی هستند، انتخاباتشان همچنان به صورت اکثریتی برگزار می‌شود، اظهار داشت: حوزه‌های انتخابیه‌ای که 2 کرسی به بالا دارند، انتخاباتشان به صورت تناسبی برگزار می‌شود.

ویژگی نظام انتخابات جدید؛ هیچ انتخاباتی به دور دوم نمی‌رود

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که نظام انتخاباتی به گونه‌ای فرمول بندی شود که اصلا انتخابات مجلس به دور دوم نرود، بیان کرد: نگاه ما بر این است که نتیجه انتخابات در دور اول تعیین شود و به دور دوم نرود، زیرا هزینه های برگزاری انتخابات افزایش می‌یابد.

وی افزود: اگر این نظام مصوب شود، انتخابات به دور دوم نمی‌رود مگر اینکه انتخاباتی ابطال شود. در این نظام انتخاباتی شرط لازم برای ورود به مجلس این است که کاندیدا از حوزه خود حد نصاب را به دست آورد و شرط کافی این است که بیشترین رای از استان برای ورود به مجلس به دست آورد.

احزاب در سیستم تناسبی انتخابات مجلس باید نقش آفرینی کنند

کولیوند ادامه داد: بند 9 سیاست های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده می گوید؛ تعیین چارچوب‌ها و قواعد لازم برای فعالیت قانونمند و مسؤولانه احزاب و تشکل‌های سیاسی و اشخاص حقیقی در عرصه انتخابات مبتنی بر اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران به نحوی که رقابت‌های انتخاباتی منجر به افزایش مشارکت آگاهانه، اعتماد، ثبات و اقتدار نظام شود.

نماینده مردم کرج در خصوص اینکه نقش آفرینی احزاب در انتخابات به شیوه تناسبی سخت است، گفت: نمونه نقش آفرینی احزاب در انتخابات استانی، یک مصداق از بند 9 سیاست های کلی انتخابات است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.