تا پیش از این که به دفتر پارک علم و فناوری خراسان رضوی در نبش خیابان امین ۲ در بلوار سجاد، پا بگذاری شاید کمتر بتوانی فکرش را کنی که چگونه می‌شود، شماری از جوان‌های متخصص کشورت، در حوزه‌های «فناوری‌های برتر» و صنعت، گرد یکدیگر جمع بشوند و کاری کنند، کارستان!...

  تجلی «ما توانسته‌ایم» در نبش امین ۲

اما وقتی از نزدیک با سه شرکت برتر و یک عضو ممتاز هیئت علمی روبه‌رو می‌شوی که همگی از برگزیدگان جشنواره دوم رضوی هستند و با دستاوردهای ایشان آشنا می‌شوی، آنگاه می‌توانی گواهی بدهی که حالا دیگر، وقت‌اش رسیده ادعا کنی، شعار «ما می‌توانیم» به «ما توانسته‌ایم» تبدیل شده است.

  ۱۵ سامانه هوشمند

آقای خسروی، به نمایندگی از شرکت بهپویان امین منتظر، سخن می‌گوید که یکی از برگزیدگان جشنواره رضوی است. تنها شرکت دانش بنیان در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در سراسر کشور، با ۱۲ سال پیشینه کار تخصصی ۱۹۰ پروژه موفق را با بیش از ۶۰ کارفرما در ۲۰ استان کشور اجرا کرده‌اند و شرکت

 دانش بنیان برتر تولیدی خراسان رضوی در سال ۹۶ نیز بوده‌اند. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم، بیشتر کار خودشان را بر روی «افزایش بهره‌وری در صنعت آب با استفاده از هوش مصنوعی» متمرکز کرده‌اند. به گفته خسروی، شرکتشان یک «فراسامانه مدیریت هوشمند» را طراحی کرده که ۱۵ سامانه هوشمند را دربرمی گیرد و طرح منتخب وزارت نیرو در سال ۹۷ بوده است. اگر بخواهیم، کمی بیشتر با کارشان آشنا شویم، می‌توانیم به سامانه مهاب اشاره کنیم که به صورت هوشمند، تولید و توزیع آب را کنترل می‌کند یا سامانه مدیریت هوشمند چاه‌های آب و یا سامانه‌ای به نام «رهیافت» که به رفتارشناسی و پیش‌بینی از رفتار آینده مصرف کننده‌ها می‌پردازد و راهبرد هوشمندانه «یافتن تقاضا» را در شبکه‌های آب و برق و گاز و ترافیک، رصد

 و پیش بینی می‌کند و نیز سامانه‌ای که از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به نگهداری و تعمیرات پیشگویانه، رو آورده است... ت. همه این‌ها را ۴۰ نیروی دانشگاهی جوان با تخصص‌های گوناگون رقم زده‌اند. دکتر اخلاقی امیری، جوانی است که مؤسس و مدیرعامل شرکت انرژی خاوران است، منتخب دیگر جشنواره رضوی. شرکت او و همکارانش در حوزه نفت و گاز کار می‌کند. خودش می‌گوید: وجه تمایز شرکت ما با برخی شرکت‌های دانش بنیان دیگر، در این است که ما همگی از دانشگاه برخاسته‌ایم و در آن جا پا گرفته‌ایم و بالیده‌ایم و همگی دانشجو یا مدرس و استاد هستیم. به گفته وی بخش تحقیق و توسعه شرکتشان، فعال است و بر روی تولید تجهیزات آزمایشگاهی (حوزه نفت و گاز) متمرکز شده‌اند که اختراع «پیکنومتر گازی»، تنها یکی از دستاوردهای آن‌هاست.

  از آب شیرین کن تا تصفیه کننده سیلاب

افق روشن صحرا!... این نام یک فیلم سینمایی وسترن نیست! بلکه نام شرکت دانش بنیانِ آقای احمد گداز است که آن نیز از برگزیده‌های جشنواره رضوی بوده است. این شرکت در حوزه ساخت دستگاه‌های آب شیرین کن فعالیت می‌کند. حدود ۱۰۰ دستگاه آب شیرین کن ساخته‌اند و تحویل داده‌اند. احمد گداز می‌گوید: در سال ۸۹ و پس از سیل پاکستان، به فکر افتادیم که دستگاه تصفیه سیلاب هم بسازیم. یک دستگاه را هم به بنگلادش فرستاده‌اند که به گفته بچه‌های هلال‌احمر ایران، آن جا دارد خوب کار می‌کند. «افق روشن صحرا» چشم به آینده دارد، از جمله به پروژه تصفیه آب کارون با حجم بیش از ۲۰ میلیون لیتر که درحال گفت و گو برای نهایی کردن قرارداد هستند.

  سازنده آمریکایی انگشت حیرت به دهان گزید

شرکت کاوش صنعت توس نیز یکی دیگر از برگزیده‌های جشنواره رضوی است. مهندس کهربایی، مدیر بازرگانی‌اش برای ما توضیح می‌دهد که از سال ۸۲ وارد ساخت پمپ‌ها و کمپرسورها برای حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی شده‌اند و در سال ۸۵ با مهندسی معکوس، به دانش فنی آن دست پیدا می‌کنند. از سال ۸۸ به دانش طراحی می‌رسند و سپس صادرات را شروع می‌کنند. به گفته وی که برگزیده جشنواره خوارزمی هم بوده‌اند، شرکت تاکنون ۸۵۰ پروژه موفق داشته که بیش از ۱۵ پروژه شان، صادراتی برای کشورهای شرق آسیا بوده است.   وی در لابه‌لای سخنانش، به یک نکته کلیدی نیز اشاره می‌کند. این که به حوزه‌ای پا گذاشته‌اند که تنها یک سازنده اصلی در دنیا دارد و آن هم آمریکاست... ت. و گویا در جشنواره‌ای به نام «اَلی پیک» بوده که سازنده آمریکایی وقتی به غرفه ایران می‌رسد و تولیدات شرکت کاوش صنعت توس را می‌بیند، انگشت حیرت به دهان می‌گزد و ابراز شگفتی می‌کند.

  هیئت علمی برتر

آقای دکتر ستار مالکی نیز عضو هیئت علمی برگزیده در جشنواره رضوی است. وی که بنیان گذار شرکت دانش بنیان «نوین کامپوزیت صدرا» است، می‌گوید: در سال ۹۵، در مرکز رشد انرژی، کار خودمان را در حوزه طراحی و ساخت کامپوزیت با الیاف پلیمری شروع کردیم. تولیداتی که در دو حوزه راهبردیِ «هوافضا» و «پتروشیمی و نفت» کاربرد دارد و هم اکنون این شرکت دانش بنیان با همتایانِ خارجی‌اش رقابت می‌کند.

  رسانه‌ها بیایند...

دکتر شریعتی، مدیر پارک علم و فناوری خراسان رضوی، نیز پیش از معرفی برگزیده‌های جشنواره رضوی، به بخشی از کارهای پارک خراسان رضوی اشاره می‌کند و می‌گوید: پارک خراسان رضوی، جزو ۳ پارک علم و فناوری برترِ ایران است که هشت مرکز رشد را در مشهد و چند شهرستان، پشتیبانی و راهبری و نظارت می‌کند. وی آمار ۹ ماهه را هم یادآور می‌شود و می‌گوید: هم اکنون ۳۱۰ شرکت فناور و دانش بنیان را - با ۴۲۰۰ متخصص- زیرپوشش داریم، هرچند از ابتدای تأسیس تاکنون، ۷۴۷ شرکت دانش بنیان از امکانات پارک استفاده کرده‌اند. شریعتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما خواهان گسترش ارتباط با رسانه‌ها می‌شود و می‌گوید: رسانه می‌تواند، یک ضلع دیگر از فعالیت‌های همکاران ما در پارک علم و فناوری و مراکز رشد باشد و نشان بدهد که چه گونه موفق شده‌ایم، شعار «ما می‌توانیم» را به «ما توانسته‌ایم» تبدیل کنیم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.